Gå til innhold
Arkivverket

[#35685] Rissa/Stadsbygd: Krognes omtalt i de nye bygdebøkene?

Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg vet at bygdebøkene for Rissa/Stadsbygd er under arbeid. Vet noen om gården Krognes/Krognæs er omtalt i noen av de nye bindene?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Vet du gårdnr. på Krognes? De to bindene for Rissa som jeg vet er kommet omhandler gnr. 121-123 og 124-126. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Når jeg gikk inn på matrikkelen fikk jeg opp gnr. 139-141. I alle tilfelle må du vel smøre deg med tålmodighet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hvis du går inn på slektsforskerbasen til DIS finner du bygdebokforfatteren, Terje T. V. Bratbergs e-post adresse. Du kan jo kanskje få hjelp av han. Vil ikke oppgi adressen her. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Rune Fergestad

Hei!Jeg tok kontakt med Rissa kommune, og fikk til svar at:'Bygdebøkene er bygd opp etter Rissas gamle matrikel, noe som innebærer at navnegårdene omtales i synkende nummerorden i forhold til den nåværende matrikkel. Det bindet jeg skriver på nå omfatter gårdsnummer 120-110.Krognes har gårdsnummer 57, og det er derfor sannsynligvis to-tre bind før gården blir omtalt. Imidlertid henger slektene i hele verket sammen og det er omtalt en rekke personer av Krognesslekt i bind II og III; henholdsvis 8 og 17, foruten en rekke inngiftede m.m.'Vi som er interessert i hele folket på Krognes må nok belage oss på å vente 2-3 år før gården omtales i bygdeboken.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.