Gå til innhold
Arkivverket

[#35689] Familien Haraldsen, Skien

Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Hva gjør man når primærkilden, i dette tilfellet kirkeboken, oppgir en fødselsdato, mens alle andre kilder jeg hittil har sett, oppgir en annen?Harald Haraldsen (1880-1933), eldste sønn av dampskipsfører Halvor Haraldsen (Olsbrygge) og Karete Josefine Nilsen, ble ifølge kirkeboken for Solum (KLOK II 3 Mælum sogn 1880-1898) født *24*. mai 1880, mens det ifølge gravregisteret http://www.slekt.org/cemetery/lie.html (*) står *23*. mai 1880 på gravstenen. Det skal vanskelig gjøres å forveksle et 3- og 4-tall. Jeg har sjekket kirkeboken 2 ganger og er fremdeles ikke i tvil.Andre kilder, som Gerhard Brandt Naeseths 'The Naeseth-Fehn Family History', 1956, s. 144, og Ingebjørg Sem Svensens 'Slektsbok for ætlinger av Gunnar og Marie Sem', 1957, s. 34 (bøkene skrevet uavhengig av hverandre, Svensen har ikke Naeseth som kilde), skriver også 23. mai. Begge forfatterne har bl.a. samlet inn slektsinformasjon fra de ulike grenene (Svensen var svigerinne til Harald Haraldsen).Skal jeg kun skrive 24. mai som fødselsdato i oversikten og legge inn de motstridende opplysningene i en fotnote (eller omvendt)? Kan ikke se at det finnes andre primærkilder som vil kunne angi fødselsdatoen.Det er for øvrig oppgitt feil dødsdato i både Naeseth og Svensen for Halvor Haraldsen - de oppgir 4. juni 1931, mens han vitterlig døde 2. juni, jf. avisen Varden 3. juni 1931 nr. 125, s. 4 (red. omtale) og s. 5 (dødsannonse), samt kirkeboken for Skien (KLOK 10 1920-1931).(*) Gravavskriften oppgir for øvrig feil fødselsår, 1881 i stedet for det korrekte 1880.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.