Gå til innhold
Arkivverket

[#35690] Geseke Fredriksdatter - middelalder- og adelsgenealogi.

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Jeg prøver meg igjen med Geseke Fredriksdatter. Hun skal være datter av Fredrik I og Hilleke/Marike Degener, og skal ha mange etterkommere, også her i røysa.Hun skal ha hatt en halvsøster, Catharine g.m. Lange Harmen Hoyer, som også var gift med Maria Hansdatter Splenters, datter til Geseke F.Kan våre middelalder/adelseksperter kommentere ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hermann Hoyer, almindeligvis omtalt som Lange Harmen. Han var i tjeneste hos hertug Frederik af Holsten, senere kong Frederik I af Danmark, og udmærkede sig i krigen mod Christiern II. Som belønning blev han adlet og fik Frederik I's uægte datter Catharina til ægte.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

På det svenske Anbytarforum har forbindelsen mellom Hoyer og Fredrik I. vært nevnt:Anbytarforum: Övriga ämnen: Kunglig genealogi: Fredrik I:s anor (kungen av Danmark); o} knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Fra den alltid hjelpsomme Gudrun Wallengren i Kjøbenhavn har jeg fått denne mailen:Hej KnutI 'Genealogisk-Historiske-Tabeller over De Nordiske Rigers Kongeslægter' bliver Catarine og Geseke også nævnt som børn af Frederik I. Bogen er skrevet af J.P.P.Køningsfeldt, og udgivet i Kbh. i 1856.På hovedbiblioteket havde de Knud Gethers bog, men ikke til hjemlån. Den er på henimod 1000 sider og jeg blev slet ikke færdig med at se i den. Den virker iøvrigt meget interessant og jeg glæder mig til at læse mere i den! - Jeg nåede at se, at Maria Knudsdatter, som også her kaldes Splenters, betragtes som barnebarn af Frederik I.De nærmere omstændigheder må du have til gode lidt endnu, men bogen er virkelig meget grundig.Her kommer det nok mer.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Rune Kjellander: Slekten Hoyer i Schleswig-Holstein och Sverige, revidert utgave 1988.Her slås det entydig fast at Lange Harmen Hoyer var gift med datter til Fredrik I, og hans datterdatter, Marike Knutzen, samt linjen videre til flere kjente svenske slekter, deriblant Tersmeden.Det vises til flere kilder i diverse arkiver som gir belegg for dette.Det holder for meg !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

1513 5/2: Catharina (naturlig d a hertigen och Catharine, pige hos slottskaplanen på Gottorf, död i barselsäng)...Det betyr vel at moren het Catharina.Men jeg har også sett Geseke og Catharina angitt som helsøstre.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

NRK Norgesglasset Publisert 13.06.2005 13:17. Oppdatert 05.07.2005 14:26:- Det er beskrevet nokså inngående i endel oversiktsverker at en datter av Olav den hellige, Ulvhild, ble gift inn i den saksiske hertugslekt, og fra henne er det slekstbånd å finne helt ned til våre dagers konge, Harald 5. Men det er nok tvil om linjene fra Olav den hellige tilbake til Harald Hårfagre, sier Langslet.Kanskje også til Fredrik I. og Geseke ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Følgende kom inn fra det Kgl. bibliotek i København idag :I værket Europäische Stammtafeln bd. 1. tavle 84 over Oldenburgerne kan jeg ikke se noget slægtskab mellem Frederik 1. og Olav Haraldson. I bd. 2 tavle 99 fremstår Olav Haraldsson som efterkommer af Gorm den Gamle og i bd. 2 tavle 108 findes en Ollav Haraldsson som efterkommer af Kong Harald Schönhaar. med venlig hilsen Henrik Horstbøll; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I ES vil naturligvis ikke slektskap mellom Olav den Hellige og Frederik I vises med hjelp av kun Oldenburgernes stamtavle. Og Olavs avstamming fra Gorm den Gamle og Harald 'Schönhaar' er vel heller tvilsom.Men, Olav den Hellige hadde uten tvil datteren Ulvhild, som av sin bror - Magnus den Gode - i 1042 ble giftet bort til Hertug Ordulf av Sachsen som garanti for en vennskapspakt.Sønnen deres var Hertug Magnus av Sachsen (1043/47-1106), og han har horder av etterkommere blant kongelige og adelige slekter.Den korteste linjen fra Olav den Hellige til Frederik I går slik: Olav -- Ulvhild -- Hertug Magnus av Sachsen -- Grevinne Eilika av Ballenstedt -- Hertug Albrecht 'der Bär' av Sachsen -- Markgreve Otto I av Brandenburg -- Markgreve Albrecht II av Brandenbug -- Hertuginne Sofie av Braunschweig -- Hertug Magnus II av Braunschweig -- Grevinne Katharina av Holstein -- Grevinne Heilwig av Oldenburg -- Kong Christian I -- Kong Frederik I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Personlig har jeg ingen dokumentasjon, men websiten www.genealogie-mittelalter.de Lenke har en mengde kildehenvisninger, bl.a. til Saxo og Adam av Bremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(19:) Her må det vel være noe galt ? Den angivelige linjen Albrecht II av Brandenburg (ca.1174-1220) - Sofie av Braunschweig - Magnus II av Braunschweig - Katharina av Holstein - Heilwig av Oldenburg - Kong Christian I (1426-1481) utgjør altså 5 generasjonssprang. Leveperioden for første og siste individ er påført av meg. 5 generasjoner utgjør normalt ca. 175 år (35 år i gjennomsnitt pr. generasjon), mens tidsintervallet mellom første og siste individ er hele 240 år.Jeg tviler altså på at det kan være så få generasjon mellom Albrecht II av Brandenburg og Kong Christian I, og skulle derfor gjerne sett antydede leveperioder på det enkelte ledd. Jeg mener det må mangle et par generasjonsledd i den angitte kjeden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tror feilen (bl.a. ?) kan ligge mellom Christian I's mor (Hedvig) og hennes foreldre, som jeg mener istedet er Greve av Holstein (fra 1386) Gerhard VI (død 1404) og Elizabeth av Braunschweig, g. 1391.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, jeg tror du leser linjen galt, hver person utgjør en generasjon, ektefellene er utelatt. det blir 11-12 generasjoner.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.