Gå til innhold
Arkivverket

[#35690] Geseke Fredriksdatter - middelalder- og adelsgenealogi.

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

• 3 uker senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Til Anita Riise, innlegg 44: Jeg håper e-postadressen min nå er i orden. Jeg hadde ikke brukt den på lenge, men har nå aktivert den igjen!Til innlegg 50: Det kunne jo vært interessant å vite hvilket forlag, som gav ut Brenners første del om 'Gormättlingar'. Vi vet jo ingenting om hvilke 'över 20 källor' det henvises til. Jeg regner imidlertid med, at dette kun er sekundærkilder; trolig med unntak av førnevnte 'Genealogia Matthiae Knutzen'. I så fall er vi fortsatt like langt! Eller er det noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg er naturligvis ytterst takknemlig for alle opplysninger angående Maria Canutas avstamning.Desværre, Brenner slutter ved Diderik den Lykkelige 1380-1440. Så jeg kan ikke hjælpe med kildehenvisninger.Hej fra mig Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg er naturligvis ytterst takknemlig for alle opplysninger angående Maria Canutas avstamning.Desværre, Brenner slutter ved Diderik den Lykkelige 1380-1440. Så jeg kan ikke hjælpe med kildehenvisninger.Hej fra mig MichaelForlaget som har utgitt Brennes bok er Dansk Historisk Haandbogforlag.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her skjer noe merkelig, første del av innlegget blir borte !Det skal være:Jeg fikk nettopp denne mailen:Hej Knud sitat: Finnes det kildehenvisningene i Brenners bok ? Jeg er naturligvis ytterst takknemlig for alle opplysninger angående Maria Canutas avstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her er en mulig kilde til Gesekes avstamning:Kønigsfeldt, J. P. F.De nordiske rigers kongeslægterannen udg., Kjøbenhavn 1856; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her er nok en henvisning til Geseke og Maria:Christiani, Geschichtre der Herzogthuemer Schleswig und Holstein unter dem Oldenburger Hause, II, S. 50 f.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her er siste nytt fraq Anbytarforum:Av Ulf Berggren (Ulfb) – söndag den 19 mars 2006 kl. 00.10: [Ändra]Jag hade helt missat denna debatt, och som jag skrev till Knut dröjde svaret på hans mail beroende på att han skrev till en adress som inte kollas så ofta.Ett kort svar i hast: Att Geseke är dotter till Fredrik I är enligt honom själv, i ett brev 1533.Det förvaras på Landesarchiv Schleswig-Holstein, Schloss Gottorp (enligt brev 1983 från Henning Jensen, Dansk Historisk Håndbogsforlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er neppe noen som er i stand til å finne noe brev av 1533 i Landesarkivet, med mindre det oppgis en arkivserie eller arkivnavn (arkivnummeret / løpenummeret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ulf Berggren opplyser at brevet er å finne her:Landesarchiv Schleswig-Holstein, Schloss Gottorp. Acta A XX 3304.Er dette nøyaktig nok til at det kan finnes ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arkivet har ikke holdt til i Gottorp slott på mange år nå, men hvis man i stedet reiser til Prinzenpalé er det kanskje håp. Om det er nøyaktig nok eller ikke, vet jeg ikke, men det får den vurdere som vil se på kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest knut fasting

I kveld kom svar fra Falk:God kveld Knut,Idag kom de tre blad. Frederik skriver om Cathararina at hun er datteren hans og gift med Harmen Hoyer og at de og deres livs arvinger faar kongens hus i Husum osv. uten toll, tiender, vakt eller andre plikter Agatha dagen 1513 (?) ; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Knut!Jeg har kommentert ditt siste innlegg på 'Anbytarforum', og må innrømme at jeg nå begynner å bli skikkelig frustrert! Hvis Ulf Berggren har henvist til dokumentet fra 1513 for å bevise forholdet mellom Fredrik I og Geseke, må det jo betegnes som direkte useriøst!Jeg tror vi må belage oss på en lang og vanskelig 'kamp', hvis vi skal komme til bunns i dette! Det ligger vel i kortene, at boken til Jasper også henviser til ovennevnte dokument?Jeg har forøvrig skrevet et brev til det danske forlaget med henvisning til Henning Jensen, men foreløbig ikke fått noe svar!GOD PÅSKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jens: Falk har fått kopi fra Gottorp-arkivet i Prinzenpalais, Gottorfstrasse 6 Schleswig hvor Fredrik I bekrefter at Geseke er hans datter. se mitt siste innlegg.Falk sender meg en kopi.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk, Tore, for at du har hodet på rette sted.Catharina er hovedpersonen, Geseke er muligens navnet til moren. Slik blir det når bakhodet mitt har tatt påskeferie !; o} knut f (med små forbokstaver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Ja, nå tror jeg det er på tide med en lang påskeferie! Det later til, at det påståtte forholdet mellom Fredrik I og Geseke er en gedigen bløff; kun basert på borgermester Asmus Bremers familieopplysninger om Knutzen-familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi gir oss ikke! Jeg skal kontakte biblioteket i Drammen igjen, for å få litt fortgang i søket etter Jaspers bok. Det later til, at utgangspunktet for videre granskning finnes her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Fra Falk Liebezeit har jeg f¨tt denne mailen:God kveld Knut,Idag var det brev om at boken var kommet frem og jeg dro med det samme for aa faa tak i denJ. Jasper, Kaspar Hoyer, Eiderstedts groesster Staller, Verlag H. Luehrs & Dircks, Garding, 1924Det var 60 sider som jeg laget kopi av (30 blad), det skal sendes sammen med kong Fredrik s brev.Jeg har bladd igjennom, Catharina er nevnt, Geseke har jeg ikke funnet ord om.Ha det braFalkSpenningen stiger ! ; o}knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.