Gå til innhold
Arkivverket

[#35690] Geseke Fredriksdatter - middelalder- og adelsgenealogi.

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, Knut!Merkelig med så motstridende opplysninger i forbindelse med Jaspers bok. Ulf Berggren henviser altså til Jaspers avskrift angående Geseke, mens Liebezeit ikke har funnet noe om henne i det hele tatt!Personlig synes jeg det ville vært rart om Liebezeit hadde oversett Geseke helt, men jeg skal ikke være for kritisk mot Berggren før du har lest kopiene selv! Jeg er imidlertid redd for, at vi blir sittende igjen med følgende spørsmål: Finnes dokumentet fra 1533, og i så fall hvor?Ja, spenningen stiger! For enkelte begynner også fallhøyden å bli svært stor! Som alltid: Jeg håper jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

kom tilfeldigvis over dette på http://www.hellefors.se/ , men det er trolig ikke noe videre spor herPrinsessa Geseke FredriksFar: Fredrik I (1471 - 1533)Mor: Marike DegenerFödd: 1493 TYSKLANDDöd: 1535 Husum, Schleswig-Holstein, TYSKLANDFamilj med Hans Knutzen (1472 - 1555)Vigsel: 1513Barn: Maria (Marike) Knutzen (Canuta) (1515 - 1560)ogKatarina FredriksFödd: 1491 Flensburg, Schleswig-Holstein, TYSKLANDDöd: omkring 1534 Husum, Schleswig-Holstein, TYSKLANDFamilj med Herman Hoyer (1477 - 1541)Vigsel: omkring 1513Barn: Jakob (1514 - 1576) Jürgen (1516 - 1535) Caspar (1518 - ) Maria (1519 - 1555) Katarina (1520 - 1585) Margareta (1522 - 1585) Anna (1523 - ) God påske fra Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sistnevnte webside er nærmest helt verdiløs, siden den ikke inneholder ett noe som helst spor av kildereferanser. At Marike Degener skulle være Gesekes mor er allerede nevnt i innlegg 1. Hvor kommer f eks opplysningen fra, at Geseke skulle ha hatt patronymet Frederiks ? Kilde for dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest knut fasting

Jeg fikk denne i dag:God kveld Knut, Forrige uke kom den niende utgaven av ww-Person paa CD.Catharina og HESEKE er oppfoert med ukjent morCatharina (g.) med Hermann Hoyer(D.Schwennicke Europäische Stammtafeln, I3, Tafeln 297 Marburg, 2000)og Heseke (g.) med Hans Knudsen, samme kildeHa det braFalkP.S.: I Tyskland er det morsdag idag.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Ja, da skulle vel problemet rundt Gesekes eventuelle forhold til Fredrik I være avklart! Årstallet på det ovenfornevnte dokumentet fra 1533, må ha vært en trykkfeil for 1513! Dokumentet fra 1533 eksisterer altså ikke, og dermed forsvant også det eneste samtidige beviset vi kunne håpe på! Den gjenstående 'primærkilden' for det påståtte forholdet mellom Geseke og Fredrik I, blir da førnevnte borgermester Asmus Bremers slektopplysninger om Knutzen-slekten. Disse er skrevet ned over 150 år etter at Geseke døde, og kan altså ikke brukes som endelig bevis for den nevnte slektsforbindelsen! Dessverre! (Forklaring på hvorfor årstallet 1533 må være en trykkfeil, jfr. Anbytarforum: Øvriga ämnen, Kunglig genealogi, Fredrik I:s anor. For de som ønsker å kikke på innledningen av debatten, jfr. Anbytarforum: Tersmeden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest knut fasting

Hei.Jeg fikk nettopp inn denne her :Hei Knut,Her har vi kilden for opplysningen i de Eurpeeiske Stamtavler I, 3, Marburg 2000:C. F. Bricka, Kong Christian IV, s Kalenderoptegnelserr fra Aarene 1617, 1629 og 1639, i: Danske Samlinger for Historie, Topographi, Personal- og Literaturhistorie 5. Bind, Kopenhagen 1859-1870, pp. 49-97,HER: side 58Hjertlig hilsenFalk Liebezeit Stadtarchiv Stadt Diepholz Rathausmarkt 1 49356 Diepholz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut, mener du i fullt alvor at kong Christian 4.s kalenderopptagnelser mellom 1617 og 1639 er kilden til opplysnng et et ekteskap som skal være inngått 100 år tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, jeg har sittet i Kongens By og fotografert fargelagte norske middelaldervåpen.Jens Petters innlegg 81 står vel som konklusjon på denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.