Gå til innhold
Arkivverket

[#35694] Berger husholdningsskole i Asker

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har kjennskap til denne, f.eks. når den ble opprettet, og om den tok inn elever utenfra Akershus.Ved å søke litt på nettet har jeg funnet ut at Berger var den første husholdningsskolen/husmorsskolen i Akershus amt, at den i hvert fall eksisterte i 1898, og at den ble nedlagt i 1917.Grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette, er at jeg av en nå avdød grandtante ble fortalt at hennes foreldre, mine oldeforeldre, møtte hverandre på en husmorskole i Asker. (Ut fra det jeg har funnet på nettet, kan det virke som om dette må ha vært Berger skole, da det vel ellers ikke eksisterte andre i Asker). Dvs. min oldefar var bonde på en gård i Aker, og en av hans søstre gikk på denne skolen sammen med hans fremtidige kone. Hun var fra Toten, det er derfor jeg lurer på om Berger skole tok inn elever også utenfra Akershus. De giftet seg i 1897, så det er trolig at min oldemor har vært på denne skolen i 1896-97 eller der omkring. (Hvor lenge gikk man på husmorskole på denne tiden?)Er skolens arkiv bevart noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Sakser litt fra Askerboka utgave 1917 s191 (Berger): 'Fra 1ste november 1889 oprettedes en husholdningsskole for unge piker her av Selskapet for Norges Vel, som i 1903 gik over til Akershus amt. Skolen mottar 18 elever, fortrinsvis fra Akershus.Da skolen gik over fra selskapet for Norges vel til Akershus amt blev bestyrerinden, Fredrikke Torgersen tildelt selskapets store sølvmedalje. Hendes mor, fru Minna Wetlesen, var tidligere den første kvinde i landet, som var hædret med denne utmerkelse for sin oprettelse av Norges første husmorskole paa Abildsø i østre Aker fra 1865-1880.'Mere står det ikke der om husmorskoler i Asker...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Svein Arnolf, fant noe i Asker boka''Fra 1. nov 1889 opprettedes den offentlige husholdiningsskole for unge piger av landbostandene her, av Selskapet for Norges Vel, som i 1903 gikk over til Akershus fylke. Skolen mottok 18-20 elver, fortrinsvis fra Akershus. Den ble nedlagt des. 1917, etter 27 års virksomhet.'( + litt til ) hilsen Egil S..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar. Da jeg ser at flere også utenfor Akershus gikk på skolen i 1900, har den sikkert trukket til seg elever utenfra tidligere også. Det er vel ikke sikkert at det fantes husholdningsskoler i Oppland på denne tiden?Men vet noen hvor lenge man gikk der?Og vet noen hvor det ble av skolens arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Hei,Bare vet et enkelt søk på 'Bondelia' - som jo var husholdningsskolen i Oppland da jeg voks opp - fant jeg følgende innledning:'Bondelia videregående skole hadde, under vekslende navn, sine røtter tilbake til 1908. Da het skolen Kristians Amts Husholdningsskole. En forløper til skolen var allerede i drift på Berg gård i Biri fra 1891 hvor Landbruksselskapet drev en husholdningsskole. Imidlertid ble skolen offisielt åpnet den 19.juli 1908 og overlevert fylket og skolens overstyre. I mai 1909 gjestet H.M.Kong Haakon og H.M. Donning Maud med hoff skolen. De har skrevet sine navn i gjesteboken.' Se evt mer på internett.Hvilket viser at det var en husholdningsskole i Oppland fra 1891 - på Berg!!Selskapet for Norges Vel har drevet med MYE i årenes løp. Per Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant. Det burde jo ha vært enklere for en totning å reise til Berg i Biri enn Berger i Asker - men kanskje Berger hadde høyere status? Eller kanskje det ikke var flere plasser på Berg da min oldemor skulle skolere seg?Men det ser ikke ut til at det var noen skolevirksomhet på Berg i Biri i 1900, i hvert fall, ut fra det jeg kan se av tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.