Gå til innhold
Arkivverket

[#35701] Skifte i Sartor 6b, 698 b, 1779-1783

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Ber om oppslag i skiftet etter Nils Torgersen Selstø, Sartor, 698b 6b, 1779-1783: Lenke På forhånd takk for hjelp!Og dersom en av brukerne som leser dette kjenner til karen, så må dere gjerne dele med meg! Mener å vite at var gift med Ingeborg Michelsdatter Østtveit (1711-1754).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Skiftet etter Nils Torgeirsson Selstø er datert 23.06.1781 og som arvinger nevnes: Michel Nilsen, myndig, Ingebrigt Nielsen, myndig, Elen Nielsdtr, gift og tilstede, Bothilde, fæsteviet med Hans Erichsen Spilde, Marthe Nielsdtr, 23 med verge Peder Johannesen Spilde, Sigri ingen alder oppgitt, men hun er ifølge kirkeboken fødd i 1749.Nils Torgeirsson er sønn til Torgeir Andersson Spilde og Eli Didriksdtr Selstø. Begge disse døde før 1729. I en sak som kom opp på tinget nevnes Nils Torgeirsson Selstø som dattersønn til Marta Didriksdtr. Hun og Eli er igjen døtre av Didrik Nilsen Selstø og Brita Jakobsdtr.Ingeborg Mikkelsdtr Øvretveit er nok moren til alle barna, og sannsynlig er hun datter av Mikkel Ingebrigtsen Øvretveit, men bevis for dette har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er jeg så lite lokalkjent i Telavågen at jeg ikke visste at Øvretveit er et nyere navn på Yst Tveiten/Østtveit? Må ærlig innrømme at jeg trodde det var nabogårder... *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Ja, Øvretveit er idag det offisielle navnet, men den lokale uttalen ligg nærmere de litt eldre skrivemåtene som for eksempel Østtveit, og gjerne med a-ending: Østtveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg har tenkt at Øst- Yst- har vist til himmelretningen øst, jeg, og at øvre lå ovenfor. Skjønner nå at det er lokal talemåte for 'øfst' og moderne øvre. Takker, Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.