Gå til innhold
Arkivverket

[#35705] Skifte: Yndesdal, Lavik S & F

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Ifølge Familysearch ble Rasmus Bendiksen, f. ca. 1728 i Odda, og Brita Clausdtr. viet 15. februar 1733. Det er registrert skifte etter begge.Hvem var arvinger ved disse skiftene?Rasmus LenkeBrite Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Brithe Clausdatter er datert 15. august 1752 og nevner enkemannen Rasmus Bendixen og dattaren Brithe, 1 1/2 år gammel med farfaren Bendix Joensen Yndesdal som formynder.Skiftet etter Rasmus Bendixen er datert 10. mars 1755 og nevner enken Anne Larsdatter og hans datter Berte, 'udi 5te Aar', fra hans første ekteskap. Men 'Saa er og Enchen med Lives Frugt Velsignet', og skiftet ble utsatt. 15. desember 1755 ble det sluttet. Det var født en datter til, døpt Brithe, 'og er bortdød', slik at hennes arvelodd ble delt mellom mor og halvsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Alf Inge, den opplysningen du har fra FS må nok være feil. Rasmus Bendiksson var födt 1722 i Gulen av foreldre Bendik Jonsson Wergeland (ca 1687-1754) og Brita Monsdtr Floli (1689-1771). Det var hennes andre ekteskap, hun var först gift med Rasmus Clausson Yndesdal.Jeg har litt mer om dette paret dersom du er interessert (Bendik Jonsson Wergeland og Brita Monsdtr Yndesdal (Floli) var blant mine 5. tipper)kelly.petit@numericable.frmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var gift to ganger etter hva jeg vet, först med Lisbet Lassedtr Ynnesdal og så med Brita Monsdtr Floli/Ynnesdal. Jeg har tilsammen 9 barn for han. Han var forresten en av J. C. Dahls forfedre.Er du interessert i det jeg har, så ta kontakt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå sette opp barna her: Rasmus Clausson Ynnesdal (f. på Brekke) g1 m Lisbeth Lassedtr Ynnesdal:barn:1. Haldis 1678 - 17412. Ingeborg 1679 - 17433. Guri 1683 - 17554. Lasse 1695 -5. Kari 1701 - 1740Rasmus g2 m Brita Monsdtr barn:1. Mons 1712- 17892. Lisbeth 1715 - 17793. Anna 1718 -4. Haldis 1720 1792Brita Monsdtr g2 m Bendik Jonson Wergemandbarn:1. Rasmus 1722- 17552. Jon 1726 - 18133. Ingeborg 1730 - 1763mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Takk skal du ha ! Jeg jobber med etterslekt etter Lasse R Y,f. 1695. Finnes det skifte etter ham også? Da finnes kanskje skifte etter far til Rasmus, Claus Hansson? Da er en vel inne på slekten Wergeland også? Hva er rett Yndesdal eller Ynnesdal? Hilsen Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victor Dahl

Hei Kjellaug. Vet du om noen av disse som kalte seg Wergeland flyttet til Trøndelag med navn Werkland? Hilsen Victor 3739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på dette i går, men det ser ikke ut for at svaret kom opp.Rasmus var sønn til Claus Hansson Fram Brekke,Lensmand og stamfar til Henrik Wergeland og J.C.Dahl. Han var først gift med Bita Olsdtr.Han var brukar 1642-80. Mor til Rasmus var Haldis Rasmusdtr. Brekke. Med henne hadde han barna Brita, Rasmus og Hans.Rasmus var gift 1 med Lisbeth Lassedtr Yndesdal og gift 2 med Brita Monsdtr Floli(Yndesdal). Han hadde 9 barn i de to ekteskapene. Brita ble oppattgift med Bendik Jonsson Wergeland og fikk tre barn med han.Til Victor:Jeg vet ikke om disse Werkeland er av den samme slekta, men mye tyder på det da stedet jo heter Verkland.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.