Gå til innhold
Arkivverket

[#35719] Nils Olai Olson f. 1878 i Sund reiste til USA fra Bergen 27. mai 1897

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Nils Olaj Olson fra Hevrøy i Austevoll tidligare Sund sogn reiste til USA 27. mai 1897. Jeg har fått opplyst at noen hadde betalt billetten hans, men ikke hvor den kom fra. Jeg antar at det var broren Jacob som hadde sendt billetten. Jeg vet at Nils drog fra Minnesota til Oklahoma i 1918 og at han skal finnes i FT for 1920 der.I ft for 1920 for Tulsa stod det følgende:Nils Olson 40 år født i Norge, Christina 38 f. i NorgeBarn:Oscar son 18 år født i MinnesotaJoel son 10 født i IowaNordin son 8 år f. i MinnesotaErvin son 5 år f. i MinnesotaDorothy 1/2 åf f. i OklahomaAlle bortsett fra Oscar bosatte seg i Oklahoma. Jeg har kontakt med etterkommerne etter Nordin, og Ervin, men vet bare litt om de andre. Jeg vet at Oscar døde i San Diego i 1973, men har ikke klart å komme i kontakt med barna til hverken Oscar eller Joel.Det jeg er mest interessert i er å vite hvor Nils Olaj reiste til da han kom til USA i 1897? Hvor bosatte han seg. Hvor finnes han i FT for 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den beste 'kandidaten' for Nils i 1900-Census finner jeg i Marshall, Mover, Minnesota:Nels O. Olson, 'Servant', f. i Norge i mai 1878,, ugift, imm. 1897, 'Farm Laborer'.Han bor hos en Gilbert Finkelson f. 1869 i MN av norskfødte foreldre. Han er gift med Carrie, f. i Norge i 1863, imm. 1882.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her drar Nils Olai til USA LenkeFra øya Hevrøy drog det mange til USA, men også fra øya Lunnøy. Hvem som var de første som drog er ikke godt å si og heller ikke om det kan ha hatt noen betydning for hvor Nils Olai og de andre brødrene bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Bodde Nils Olson hos noen han var slekt i? Er det mulig å få utskrift av FT for 1900 for disse personene. Den kan sendes til:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her er det litt dobbeltkjøring: Jeg har funnet det samme som Arne i (2) og lagt det under tema 35153 som i etterlyser samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Sak nr 35153 Lenke og denne kan man se i sammenhegn. Så bare fortsett å svare på innleggene i denne. Jeg vant det mest praktisk å søke først etter broren Nils for om mulig å kunne få belyse hva som kunne ha skjedd med Jacob og hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var det flere Olson som bodde i dette orådet i ft for 1900, kunne noen av dem passe som evn. familie til Jacob Olson. Evn fødd etter 1888?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje; jeg går ut fra at du har Otto i Census 1920?Men har du han i 1900; feilindexert som 'Olle'?Han er på samme image som Nils Olai Olsen.Her er indexeringen; skal sende deg image.Name: Olle Halvorson Home in 1900: Marshall, Mower, Minnesota Age: 36 Estimated birth year: 1864 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Head Occupation: View Image Immigration year: 1883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Foreløbig har jeg det jeg trenger om Otto Halversen, men er fortsatt mest interessert i å finne mest mulig info om brødrene Nils Olai og Jacob Olson. Broren til Nils Olai, Hans olai kom over il USA i 1902 og ble boende resten av sitt liv i Adams i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er mulig at jeg blander alle navnene og temaene du har gående samtidig; men i iamge'n jeg henviser til fra Mower MN i 1900 finner jeg en Nils O Olsen født 1878 emigr. 1897 boende på samme sted som 'Olle' Otto Halvorsen f. 1863 emigr. 1888Jeg har akkurat sendt deg image'ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du har ikke noe å beklage, Tor. Det er ikke alltid like greit å ha full oversikt når det vises til et utall gamle tema inneholdende lenker osv.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikke alltid så enkelt å søke i slike gamle saker. Jeg har i årevis lett etter Jacob uten å finne han. Men ettersom dere har klart å finne ut hvor broren Nils Olai kom til, hadde jeg håpet at løsningen kunne ligge der, men fortsatt uten hell. Nå kan kanskje løsningen være nærmere enn vi vet, men vil kanskje ikke bli løst om Jacob døde i perioden 1888-1899.Det hadde vert så fint om det lot seg gjøre å finne ham og finne ut hva hans skjebne var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Terje Aarland

Nils Olaj Olson ble født på Hevrøy i Austevoll (den gang Sund) den 9. mai 1878. Han drog til USA i 1897. Den første tiden bodde han i Minnesota, men så flyttet han og hans familie til Oklahoma i 1918. Der bodde han til han døde i 1949.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne han obit. Jeg er på leiting etter noen av hans etterkommere som det har vert vanskelig å spore opp. De aller fleste bodde i Oklahoma, men sønnen Oscar Palmar flyttet til California en gang i 1940-årene. Det er denne siste sine etterkommere jeg trenger litt mer info om og da antar jeg at det aller meste vil stå i obitary etter Nils Olaj?Håper at det er noen som har tilgang til slike opplysninger?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nils Olaj Olson ble født på Hevrøy i Austevoll (den gang Sund) den 9. mai 1878. Han drog til USA i 1897. Den første tiden bodde han i Minnesota, men så flyttet han og hans familie til Oklahoma i 1918. Der bodde han til han døde i 1949.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne han obit. Jeg er på leiting etter noen av hans etterkommere som det har vert vanskelig å spore opp. De aller fleste bodde i Oklahoma, men sønnen Oscar Palmar flyttet til California en gang i 1940-årene. Det er denne siste sine etterkommere jeg trenger litt mer info om og da antar jeg at det aller meste vil stå i obitary etter Nils Olaj?Håper at det er noen som har tilgang til slike opplysninger?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Korrigerer bare noen av opplysningene du gir i innlegg 1.Oscar Olson i Tulsa med foreldre Nils og Christina Olson, er 11 år i 1920, jf 1920 census.-California Death Index, 1940-1997Name: Oscar P Olson Social Security #: 440128229 Sex: MALE Birth Date: 16 Jan 1908 Birthplace: Minnesota Death Date: 14 Sep 1973 Death Place: San Diego

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.