Gå til innhold
Arkivverket

[#35736] Berthe M.B. Mørch, Folda, 1756-1786

Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Jeg har funnet litt tvetydige opplysninger om Berte Marie Bugge Mørch, datter av gjestgiver Arent Mørch på Røsvik i Sørfold.Først fra Per Nermos slektsdatabase [url="http://www.nermo.org/slekt/d0033/g0000065.html#I10826>LenkeHer har hun en sønn med Jens Henriksen Klæbo, f. 1755 Lervik på Engeløya. Men var de noensinne gift? Det tviler jeg etter at jeg fant følgende på DIS-Saltens CD-ROM med skifter i Salten:Internt skiftenr. 5559, skifte etter Gjestgiver Arent Mørch på Røsvik i Folda, åpnet 27.07.1785. Blant arvingene: Datter av avdøde, Berthe Maria Bugge Mørch, g.m. Bonde Hansen på Husø i Folda.Internt skiftenr. 14508, skifte etter Berithe Maria Mørch på Ytre Hjertøy i Folda, åpnet 23.10.1786. Arvingene var: Ektemann Bonne Hansen Ytre Hjertøy; Sønn Ole Bonnesen Ytre Hjertøy, 7 år; sønn Hans Henrich Jensen i Folda; datter Anne Bonnesdatter i Folda, ugift.Så her er min teori: Berthe Maria Mørch får sønnen Hans Henrich Jensen Klæbo i 1777 med lensmanssønnen Jens Klæbo som på den tiden oppholder seg hos gjestgiver Mørch. Men de gifter seg ikke.Jens Klæbo gifter seg før 1795 med Maren Andersdatter, se FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Hei, Frank!Kan ikke hjelpe deg, men vil bare vise til tema 35760 hvor Mørch-familien i Røsvik er nevnt. Kanskje du har noe å bidra med der?Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.