Gå til innhold
Arkivverket

[#35742] Har jeg flaks?

Gjest John Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Johansen

Jeg søker opplysninger om Andreas Sæter f.1853 i Norderhov, g.m. Karen Johnsdtr. f. 3-7- 1852 i Aadalen. Bosted FT 1900 Sulum i Norderhov.- idag heter stedet Sæter. Hvor finner jeg etterlevende slekt, eller flere opplysninger? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvisomatte dette er 'din' Andreas, finner du dåpen hans i Kirkebok nr.24 for Norderhov, side 130. (Rullefilm HF 413):F. 14.Oct.1853 - dpt. 8.Jan.1854 i Norderhov: Andreas. Foreldre Gaardmand Ole Ellingsen Nøklebye og Hust. Anne Jonsdatter. - - Faddere: Kari Christophersd Baarud, Kirsti Christensd Haukedalen, Thor Thorsen Baarud, Erik Olsen Nøkleby, Johannes Iversen ibid. - - Hjemmedøbt af ???? Olsen.- - - - - - - - - - - - - - - -I rullefilm NO 227 - Ægtevide 9.Sept.1873 i Norderhov:Ungk. Gmd. Andreas Olsen Sæther f. Nøkleby 14/10-53. Opholdsted Sæther. og Pige Karen Jonsd f. Berg??u?eie 23/6-52. efter attest 24/2-73 af Bruun.Brudgomens Fader: Gmd Ole Ellingsen Nøkleby. Brudens Fader: Hmd Jon Nilsen. - - Forlovere: Mikkel Østensen Sæther og Elling O. Nøkleby. - - Lysningdager 2/6, 8/6 og 15/6.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Takk til Ellef for opplysningene. Nå har det blitt mere 'kjøtt på benet' Det er riktig person du har funnet. Hvor ble familien av,-tro? Har noen flere opplysninger har jeg hatt riktig 'flaks' MvhJohn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvor familien vart av vet jeg ikke. Men kan hjelpe deg videre med anene. Mulig du har disse fra før?Kirkebok nr.20 for Norderhov, side 892. (Rull HF 413):Copulerede 26. November 1833 i Norderhov: Ungkarl, Skoleholder Ole Ellingsen Nøklebye 20 Aar gl og Pige Gdr. Anne Jonsdatter Kjos 22 Aar gl. - - Cautionister: Iver Nøklebye og Gulbrand Tveten.Filmrullene jeg har inneholder ikke dåpen til alle barna deres. Har bare sveivet raskt gjennom. I tilleg til Andreas som du har fra før, fant jeg 4 andre barn. Tar med faddere til 2 jeg fant dåpen på, da dette er 'nøkkelfaddere'.Johannes f. 24.juni 1844, dpt. 14.juli i Norderhov. - Foreldre: Gmd Ole Ellingsen Nøglebye og Hstr. Anne Jonsd. - - Faddere: Erik Tronds Helgerud, Knud Paulsen Carlspladsen, Ole Paulsen ibid, Helle Ellingsd ibid og Inger Ellingsd Nøglebye.Andreas f. 23.apr.1847, dpt 11.juli i N.hov. - Foreldre Gbr. Ole Ellingsen Nøkleby og Hustr. Anne Johnsdatter. - - Faddere: Helle Ellingsd ???, Kierstie Thorsd Sæther, Olea Gulbrandsd. Nøkleby, Ole Thorsen Sæther, Ole Iversen Nøkleby. - Hjemmedøbt af Kirkesanger Helgesen.Konf. 7.okt.1849 i Norderhov: Elling Olsen Nøkleby f. 26.mars 1835. Foreldre Gmd Ole Ellingsen og Hstr Anne Jonsd.Konf. 15.juli 1855 i Norderhov: Kirstie Olsdatter Nøklebye f. 1.aug.1840. Foreldre Gaardmand Ole Ellingsen og Hustr Anne Jonsdatter.Med anene til Anne Jonsdatter (født Kjos) kommer du langt bakover ved hjelp av *Hringariki nr.2 - 2004, Medlemsblad for Ringerike Slektshistorielag* Her er en stor artikkel om Kjos i Soknedalen. På side 65 finner du at Anne f. 1810, ble gift med Ole Ellingsen Nøkleby. Du vil bl.a. finne endel aner som ender opp i Flå i Hallingdal. Disse kan du siden følge tilbake til slutten av 1400-tallet.I *Ringerikske Slekter - bind III, utgitt 1935. Forfatter A. Lagesen* finner du på side 278 Ole Ellingsen Nøkleby så vidt nevnt. Som yngste sønn overtok han på midten av 1830-tallet en del av Nøkleby som faren hadde kjøpt. Noen av forfedrene nevnes.Begge disse publikasjonene er å få lånt på fjernlån. Reklame er ikke lengre tillatt i dette forumet. Gjør derfor som katta, går rundt grøten og sier du kan søke på - Ringerike Slektshistorielag - . På hjemmesiden til laget finner du hvordan du kan kjøpe heftet (og boka) dersom du senere blir intr i det. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hjertelig takk til Ellef.Nå hadde jeg flaks. Så omfattende opplysninger hadde jeg ikke regnet med. Jeg har fulgt ditt råd og går videre med høstutgaven 2004. Det er tydelig lettere å finne opplysninger flere generasjoner bakover enn opplysninger om etterlevende og nålevende. Takk igjen Ellef. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ja, som oftest adskillig enklere å finne forfedre enn etterkommere. Dette på grunn av sperregrenser.Mulig Andreas Olsen Sæter er vrien å finne i 1865-tellinga. Derfor Lenke . Som du ser bor han da hos sin farsøster. Hun ble gift 14.des.1848 med Peder Torstensen Sæter. Faren til Andreas - Ole Ellingsen Nøkleby - var en av forloverne. Kan det være at foreldrene til Andreas var døde allerede i 1865?I kirkebok nr.7 for Norderhov (Rull HF 409) finner du dåpen til Inger Ellingsdtr og Ole Ellingsen. - - Foreldrene deres var Elling Andersen Nøklebye og Kierstie Olsdtr.Inger dpt.20.mars 1802 . Ole dpt.25.mars 1810. (Der var og en Ole dpt 6.jun.1808. Mulig han døde ung).Dersom du hadde året Andreas Olsen Sæter døde ville det nok bli enklere å finne etterkommere. Dødsfallsprotokoller, gravstøtter og aviser. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Legger inn nok noen opplysninger: I boka *Ringerikske Slekter - bind III, side 357* finner du litt om Andreas. Dette gjelder garden Sør Sætra. - Sitat: '...Glatved var eier i 5 aar, nemlig til 1844. Da blev gaardparten, efter avholdt auksjon, solgt til Peder Torstensen Gjælde for 700 speciedaler. I 1858 solgte Peder Gjælde unda en del av skyld 17 sk., men holdt tilbake hovedbruket, av skyld 1 dlr., som han eide like til 1871. Da solgte han bruket, nuværende gaards nr. 72, bruks nr. 1, av skyld mark 2,21, til en pleiesøn, Andreas Nøkleby. Denne eide bruket til ut i nittiårene, da det blev solgt...' Sitat slutt.I *Norske Gardsbruk - bind VIII, Buskerud fylke, bind II, utgitt 1948*, på side 1319, finner du foto av gården Sæter, Søre (Sætra). Det opplyses at våningshuset ble bygd ca. 1845 og restaurert ca. 1905. Samme bygning står der nå i 2006.I sorenskriverens Dødsfallsprotokoll for Norderhov og Haug er dødsfallet til Andreas sin tante innført: *Død 7.des.1770 - Gardmannskone Inger Ellingsd. Sæther 68 år. Dødsfallet meldt 8.des. av Thor Sæther. Manden Peder Torstensen lever. ???? Arvinger. Testament til Brodersøn Andreas Olsen Nøkleby*. At hun ikke hadde barn bekreftes og ved dødsfallet til mannen. Livøremanden Peder Torstensen Sæter,69 år,døde 22.des.1873. Her har sorenskriveren notert at kona var død tidligere og at de hadde 'Ingen Børn'. Det er og anmerket at Livørekontrakten var tgl. 13/3-71.Du har som overskrift *Har jeg flaks?*. Mulig du ville hatt større flaks dersom du hadde Ringerike eller Norderhov med i meldingshodet? Her på Ringerike vrimler det av slektsgranskere som er flerfold ganger dyktigere enn undertegnede. Noen av disse har også internett. Mulig de hadde åpnet meldingen dersom de så det var noe fra distriktet sitt. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Legger ved et lite bilde som er knipset fra skjermen til fremviseren min. Det er tatt fra kirkebok nr.23 for Norderhov, side 397a (Rull HF 413). Viser at Elling Andersen Nøkleby - Andreas Sæters farfar - døde 14.jan.1839 og ble gravlagt 24.jan i Norderhov, 68 år gammel. Ikke så mange opplysninger, men fikk lyst til å teste den nye funksjonen, hvor vi kan legge inn egne bilder også i innleggene. (Ha med unnskyldt for det).

bilete0469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.