Gå til innhold
Arkivverket

[#35743] Hvor i Amerika havnet Martinus Larssen ??

Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Hei.Min oldefar Mortinus Larssen var f. 1836 på Ytterøya i Trøndelag. Seinere brukes navnet Martinus. I 1875 bodde han med familien i Trondheim. Sønnen Olaf f. 1867 Ytterøya. De andre barna ble f.i Trondheim. I 1868 Adolf Emelius,i 1871 Ane Margrete (min bestemor) og i 1874 tvillingene Karl Johan og Ole Johannes.Familien kom så til Nesna i forbindelse med bygging av kirka der. Om alle barna var med vites ikke. Min bestemor giftet seg i 1893. I 1900 bodde Martinus hos henne og var da enkemann.Han skal så ha reist til Amerika - trolig sammen med en eller flere av sønnene. Når de reiste og hvor han havnet hadde det vært fint om noen kunne hjelpe med. Jeg er også interessert i hans dødsår, og eventuelt mer om min fars onkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Er nok ha som kommer frem til New York 5.sept. 1902 (kilde: ellisisland.org):Martinus Larsen 66 år, carpenter(yrke)Siste bosted: HelgelandSkal til Woodville, Wisconsin. Til sønnen A. Larsen Nordvold.Billetten betalt av A. Nordvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hadde Martinus en sønn som het Hjalmar?I 1920-tellingen for Wendell, Grant, Minnesota finner vi:Hjalmar Larsen født ca 1877 (yrke: assistent casher i bank), gift med Ragna født ca. 1885. De har to barn, Marcus(f. ca. 1908) og Ruth(f. ca. 1910). Her bor også Martinus Larsen, 83 år (yrke: capitalist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hmm, litt usikker på om Martinus i forrige innlegg er riktig mann. I andre folketellinger står det at Martinus Larsen dro fra Norge i 1867..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei LisaTakk for god hjelp. Ser vi har fått oldefar i land i Amerika, bill. bet. av sønnen Adolf må det vel være. Men videre er det uklart. Ser at Adolf holdt til i Woodville WI. Finnes det noen mulighet å finne han der ??Har fått sjekket aktuelle kirkebøker i Trondheim rundt 1877, og finner ingen sønn Hjalmar av Martinus. Den Martinus du har i innlegg (5) må være en annen, for i 1867 var oldefar på Ytterøya. Kan heller ikke tro at han slo seg opp til noen 'capitalist' på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ikke verst å bli 'capitalist', nei..1920-tellingen for Springfield, St Croix, Wisconsin:Adolph L. Norvold og kona Johanne (Johanna?). Hun er norsk og dro fra Norge i 1892.Barn:Alma, 25 årRobert, 22 årMelvin 12 år1930-tellingen for samme sted:Adolph L. Norvold, 61 år, enkemann, emigr.år 1892, farmer.Barn (alle født i Wisconsin):Ella, 28 årAlma, 36 år og servitør på hotellMelvin, 22 år og 'trucker'(contractors)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiTusen takk til Lisa for flott hjelp. Adolf er min fars onkel, så det ble en rekke søskenbarn ser jeg.Nå gjenstår å finne oldefar Martinus sitt dødsår.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.