Gå til innhold
Arkivverket

[#35750] Oppslag i Sauda bygdebok

Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker opplysninger om Anders Torbjørnsson Mollatveit i Sauda f.ca 1810 og Anna Knutsdtr.f ? Ønsker også opplysninger om foreldrene deres.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Johan Arthur Hansen!Anders Torbjørnsen Mollatveit er f 1811 død 1887 og sønn av Torbjørn Omundsen Mollatveit (Sauda II s786, nr.15a) f ca 1764 død 1842, bonde på foreldregården Mollatveit (16), gift 1797 med Madli Andersdatter Fløgstad brnr.5 (42b) f ca 1778 død 1861.Anders gift 1) 1841 med Anna Knutsdatter Honganvik (11c) f 1811 død 1858. Foreldrene hennes var Knut Nilsen Honganvik (10a) f ca 1778 død 1853, bonde på foreldregården Honganvik (Sauda I s103, nr.11), gift 1807 med Ingrid Torjusdatter Øye brnr.5 og 6 (Sauda I s143 nr.26e) f ca 1789 død 1854.Barn med Anna: 1. Torbjørn f 1844 død 1844. 2. Alette Malene f 1846 – gift 2 ganger og bosatt brnr.2 av Mollatveit (Sauda II s787 nr.21-22). 3. Inger Karine f 1850 – gift og bosatt brnr.1 av Mollatveit (Sauda II s786 nr.19). 4. Anna Brita f 1851 – gift og bosatt Austarheim brnr.2 (Sauda II s421 nr.24).Anders gift 2) 1862 med Siri Johannesdatter Djuv (Sauda I s202, nr.10c) f 1832. Hun ble for øvrig like etter Anders’ død gift 2) 1887 med enkemannen Jakob Olsen Herheim brnr.11 (Sauda II s387 nr.60) f 1821 [ikke nevnt s786].Barn med Siri: 5. Anna Elisabet f 1863 død 1865. 6. Anna Elisabet f 1865 død 1867.La meg også få nevne at Ingrid Torjusdatter Øye f ca 1789 er søster til Håkon Torjussen Nygård (Sauda I s85 nr.H12) f ca 1782. Sønnen hans Torjus er far til min oldemor Lisa som ble gift og bosatt i Stavanger. Torjus Håkonsen Øye (Sauda I s143 nr26 – opprinnelig fra Tengesdalsjøen i Sand) tør dermed være felles stamfar? Det hadde vært fint om du kunne legge ut noe mer om hvordan disse er i slekt med deg – altså hvem av barna til Anders du stammer fra. Og om du vil dele noe mer kan du sende meg en privat meil, så skal jeg nok også dele av det jeg har med deg!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette var kjempefine opplysninger. Takk for at du tok med kildehenvisninger. Når det gjelder slektsforholdet til disse, så er det noen gode venner av meg jeg har gjort litt arbeid for. Den første slektsforbindelsen hun har i Sauda er Osmund Torgersson f.1870 på Austrheim i Sauda og d.1936 på Heskja i Tysvær.g.m Ellen Amalie Endresdtr.Austrheim i Sauda f.1868 d.? (Sauda II side 426, nr. 76) De bosatte seg i 1934 på Heskja i Tysvær. Se (Tysvær I, s.386, nr. 38) De hadde først bodd i Sauda og Etne. Av barna til Anders Torbjørnsson og Anna Knutsdtr. så er det Anna Brita som ble f. på Mollatveit 27.6.1851.d.? Hun ble gift med Torger Osmundsson Austrheim f.1842.d.? Osmund Torgersson f.1870 er neste leddet. Siden dette ikke er min familie så har jeg ikke så mange etterkommere etter Anders og Anna.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg lurer på om det finnes navneregister til Sauda-bøkene.Min oldemors halvbror Svein Sveinsson Selnes (født 1891 i Ålesund) bosatte seg i Sauda. Alt jeg vet om ham, er at han var gift med en Marianne (fra Ålesund), og at de hadde to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ingen navneregister i Saudabøkene og det er heller ikke laget noe nytt register for Saudabøkene. Hvis du går inn på Rogaland historie og ættesogelag kan du se oversikt over de bøkene det er laget nye register til se http://home.online.no/~histori/ Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Kort til register om Sauda: Det finnes et register på brukere og deres ektefeller (altså ikke barn)utgitt av Rogaland historie- og ættesogelag og for salg der. Sauda-bøkene går stort sett frem til år 1900 (stopper med folketellingen 1900). Det finnes kun noen få barn født etter dette nevnt, og ingen familier. For familier etter 1900 er det Norges Bebyggelse, Rogaland, Nordre del, som er aktuelt. Her er Sauda med i sin helhet for familier bosatt der på begynnelsen av 1950-tallet. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 638 i Norges bebyggelse for nordre del av Rogaland står følgende: Fabrikkarbeider Svend Svendsen f.24.3.1891 i Ålesund, foreldre Anne og Svend S, i 1925 gift med Marianne Dervo f.15.11.1895 i Tana, foreldre Josefine og Anders Dervo. Barn: Jorun f.17.6.1927 og Sigrun f.14.8.1935. Det står også et bilde av huset som ligger i Håkonsgt. 59-61. Jeg skal sende bilde og det som står under til deg i neste innlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.