Gå til innhold
Arkivverket

[#35751] Kristen Olsen Reiersgård Nes f. ca 1812 d.1848 Hans foreldre og søsken søkes

Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Kristen gifter i 1834 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219597639&lds=1&region=12&frompage=1>Lenke med Barbro Andersdatter født 1808 i Eggedal Lenke se tema 24502 for Barbro sine søsken Lenke , Kristen sin far blir oppgitt til Ole Christensen ved giftermålet til Kristen og Barbro,De fikk følgende barn; 1, Gunnild født 1840 Lenke, til Amerika i 1864 2, Guri født 1843 Lenke, til Amerika i 1865 3, Anders født 1846 Lenke, til Amerika i 1865 4, Kari født 1848 Lenke, til Amerika i 1869 5, Muligens ei datter Sigri født 1835 LenkeKristen er her i 1838 Lenke Kristen dør i 1848 , Barbro gifter seg i 1855 med Knud Evensen Brekke Lenke , Knud dør i 1858 .Barbro her i 1865 Raugmansæt Lenke Muligens Kari her i 1865 LenkeBarbro og Kari til Amerika i 1869 her http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1199 linje 163 og 164 , kalt Brekke ,Beslektet tema 22118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Prøver igjen ,..Har sett på mulige kandidater til foreldre til Kristen ,Da han er født ca 1812 , har jeg ut fra alder på Kristen sin far kommet fram til følgende kandidater ved å se på 1801 tellinga for Næss ,Ole Christensen 16 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10616&gardpostnr=5&personpostnr=91&merk=91#ovre>Lenke , SyversrudOle christiansen 12 år Lenke , GranaasOle Kristensen 41 år Lenke , GrimsgaardOle Christensen 40 år , helt på grensa ut fra konas alder Lenke , EdsgaardOle Christiansen 13 år Lenke , GulsvigOle Christensen 26 år Lenke , StavnHar noen svært unge kandidater ,..Ole Christensen 6 år Lenke , MyreOle Christensen 5 år Lenke , EdsgaardOle Christiansen 5 år Lenke , GulsvigHar sett på Reiersgård som ligger under Tollefsrud i 1801 tellinga , men har ikke umiddelbart sett noen kandidater Lenke og her Lenke , her fra matrikkelen i 1838 LenkeDa det er et hull i FS for Nes i perioden rundt 1812 har jeg funnet to kandidater ,.. litt senereOle Christensen og Sidsel Aslesdr som er ført som foreldre til Guro i 1828 LenkeOle Christiansen og Sigri Syversdr som er ført som foreldre til Guro i 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ole Christensen Myre 6 år, tror jeg kanskje det ikke er, da Ole Christensen Myre er min slekt. Om jeg ikke husker feil da jeg pratet med bygdebokforfatteren, har man ikke funnet ut hvor denne Ole Christensen Myre tok veien. Som sagt, det kan hende jeg husker feil. Jeg var mest opptatt av Rossing da jeg pratet med han, siden dette er etterkommere etter Christen Jensen Rossing.Men du kan jo kanskje ta en tlf til bygdebokforfatteren for Nes Buskerud Tror det kommer ny bygdebok til våren eller sommeren.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Kristen er fødd i Flå 20. april 1812. Foreldra heiter da Tollefsrud, det blir vel Stillingen, som var plass under Tollefsrud, og skal være der Kristen vokste opp. Faren Ola Kristensen (1774-1849) var fra Jørgenmoen på Nes, men flytte i tiårsalderen sammen med foreldra til Olsgard i Gol. Og der ifra dro han til Flå, blei gift der i 1800 med Sigri Olsdtr. (d 1831), de budde altså på plassen Stillingen. Foreldra og søsken til Ola Kristensen er publisert i bind VI av Golbøkene, side 316. Sigri har jeg ikke ennå gjort noe forsøk på å finn ut hvor ho var fra, var nok helst fra Flå. Ola blei kalla Golingen etter at han kom til Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hjertelig takk Terje for verdifull informasjon om Kristen sitt opphav, det er vel han som er ført under Stavn i 1801 tellinga i (2) og i 1838 matrikkelen for Stillingen i (2),. ,Jeg skulle gjerne ha fått klarhet i søsken til Kristen og da spesielt om Syvert Olsen Dalbye i tema 22118 Lenke (7) (12) (15) kan være bror til Kristen , Syvert er muligens født 1803-07 Næss ,.. Skal låne nevnte bygdebok for Gol , har lånt den før og må medgi at den er aldeles utmerket ,.. Evt Bygdebøker for Flå ,..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Søsken til Kristen. I registreringa for skifte etter Ola Kristensen er disse arvingene oppgitt: Enka Kari Halvorsdtr. og barn fra første ekteskap med Sigri Olsdtr. 1. Kristen Olssen, 'død men efterlader følgende Barn der opholder sig i Eggedal': Anders 4 år, Sigrid 15 år, Gunhild 11 år, Guri 7 år og Kari 1 år. 2. Barbo (Olsdtr.) g m Vilhelm B. Brændebakkene (Flå). 3. Guri (Olsdtr.) g m Nils E. Havikeie i Soknedalen. 4. Sigrid (Olsdtr.) g m Eivind Kristensen Reiarsgarden (Stillingen). Dette er de som er nevnt i registreringa, og noen Syver var det ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Tusen takk Terje !Da falt nye brikker på plass ,neste prosjekt blir å finne opphavet til Syvert/Sivert Olsen Dalbye,.. født på Næss se tema 22118Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.