Gå til innhold
Arkivverket

[#35759] Feil i skifteregister for Kongsberg 1705-1762

Gjest Gunnar Hauger
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

I desember ble det i Digitalarkivet lagt ut et skifteregister for Kongsberg for perioden 1705-1762. Registeret viser også til enkelte skifter etter personer bosatt ved Næs jernverk i Holt, det gjelder bl. a. skiftene etter Anna Olsdtr (ID 6747), Povel Olsen (ID 7197) og Giellou Tollefsdtr (ID 6745). Ut i fra mitt kjennskap til disse personene og familien deres, mener jeg bestemt at dateringen av skiftene ikke er riktig. Skiftene etter de nevnte personene må ha blitt holdt i perioden 1758-1762, så her har det trolig skjedd noe galt et eller annet sted i prosessen med avskriving og utlegging av det aktuelle materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Stoa

Jeg har kontrollert dine opplysninger med vår registreringsdatabase her i SAKO. Det må ha skjedd en feil når basen ble konvertert til Digitalarkivets system. Denne feilen er ikke gjennomgående, men opptrer bare i enkelte poster - hvor mange er uvisst. Digitalarkivets base vil nå bli sjekket og rettet opp, men alle som har opplysninger derfra, bør sjekke dem på nytt når basen er korrigert. Dette er leit, men det har vist seg å kunne være problematisk når accessbaser med to nivåer (forretning og person) skal konverteres, og det er også vanskelig å oppdage at noe er galt før en står overfor et slik konkret tilfelle. Takk skal du ha!Nils Johan Stoa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I dokumentasjonen til denne databasen står det følgende: 'Fordi administrasjonen av Kongsberg bergstad og Overbergamtet/Sønnafjelske bergamt var sammenfiltret, finner vi skifter fra flere sønnafjelske jern- og bergverk i disse protokollene; Hassel, Moss og Bærum jernverk. I slike tilfeller er dette er anmerket i de aktuelle skifteforretningene'.Ved søk i databasen finner jeg i alt 26 skifter etter personer bosatt ved 7 forskjellige jernverk, nemlig Hassel (5), Moss (4), Bærum (6), Næs (6), Eidsvoll (3), Dikemark (1) og Vik (1). Skiftene fra de 4 sistnevnte jernverkene er altså ikke nevnt i dokumentasjonen. Det er neppe mange som er klar over at det finnes skifter fra disse jernverkene i protokollene for Kongsberg, så det hadde vært fint om dere også kunne nevne de resterende jernverkene i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå er databasen rettet. Tusen takk for tilbakemeldingen!Det viste seg at to personposter var blanke og dermed ble det forskyvning i personpostene. Nå er det satt inn !! i de tomme personpostene. Feilen startet i Forretningsid 6402, så alt etter dette var forskjøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Stoa

Opplistingen i dokumentasjonen var mest ment som et eksempel på verk utenfor Kongsberg. Men jeg ser poenget i å ha en fullstendig liste i dokumentasjonen, og dette vil bli endret. Takk igjen!Nils Johan Stoa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.