Gå til innhold
Arkivverket

[#35762] Lagrettemennenes segl

Gjest Stian Sunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Sunde

Ein høyrer alltids mykje om lensmann og prest, men svært lite om lagrettemennene. Dei misser vel det meste av betydninga utover 1600 talet , sikkert derfor.Det er likevel mange brev som er besegla av lagrettemenn på 1500 talet feks. Eg lurer på om segla er tapte, eller om dei er bevarte på breva, viss det ikkje var slike remser dei hang i då, men det var vel ikkje så seint ? Ein finn mange brev der dei er nemnde, men er det noko vits å prøve å få sjå originalen etter seglmerke ? Eller er dei tapte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Jeg har selv bladd i Pastor Andreas Mørchs segltegninger, som var en samling eldgamle ark med røde segl og tegninger på. Se mitt innlegg 32456. Forsøk det statsarkivet det gjelder, ev. Nasjonalbibliotekets håndskriftssamling eller Riksarkivet. Hans Cappelen har også en god webside om segl, du finner den dersom du søker etter ham (+segl) i Google, kanskje du kan finne noen relevante henvisninger der. Ellers ville jeg ha oppgitt navnene på de lagrettemennene det gjelder, i tilfelle noen allerede har sporet det opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Lagrettemennenes segl er et stort og spennede tema. En stor mengde er bevart på dokumenter og de er viktige kilder for vår kjennskap til bumerker i norske bygder fra 1500-tallet til langt ut på 1800-tallet. Du finner omtale og litteraturhenvisninger i min artikkel om bumerker på mitt nettsted Heraldikk og flagg. Mange bygdebøker har segltegninger og du finner bumerker lagt ut på nettet fra både Vestlandet og Østlandet.Det blir en stor begivenhet når No Slektshist Forening forhåpentligvis i år får utgitt verket om de ca 5000 seglene på kongehyllingene i 1591 og 1610. En del av disse er segl fra lagrettemenn.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Sunde

Takk for svarEg var heilt sikker på at dei faktisk var borte frå de få diploma som er overleverte.Bumerke er interessant, men vanskeleg å begripe kva dei betyr, ein del er vel vernemerke, marekrosssar o.l ? Det verkar ikkje som det er noko som helst kontinuitet frå ledd til ledd lokalt her i alle fall. Eg fann noko krot oppetter veggane i ei gamal stove her, som må ha vore bumerke, men det ser ut til at kvar generasjon har brukt initialane sine, og så slengt på nokre ekstra hakar og vinklar.Eg skal sjå nærare på nemnde sidene, har ikkje lese noko vidare om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I noen slekter har jeg sett at far og sønn benytter helt ulike segltegninger eller bumerker (i den grad dette er det samme, det har vært diskutert et sted i dette forum). Andre steder ser det ut at de har brukt varianter av hverandres segltegninger. Jeg fant et spesielt morsomt eksempel på dette i en slekt på tre generasjoner på en gård i Fron, Gudbrandsdalen. Den eldste av dem brukte et merke i 1591 som så ble utviklet trinnvis av de to neste generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.