Gå til innhold
Arkivverket

[#35775] Heraldikk - KALIPS - hjelmtegn

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Hei Arnstein,Ifølge Sven Tito Achens; En heraldisk nøgle,1973, så var Kalips slektens hjelmtegn 'en halv hvid hjort'. Kan scanne tegningen og sende deg når jeg får scanneren min opp å kjøre igjenmvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha! Jeg fant det akkurat selv i Lisbet Bryskes Slægtebog fra 1651. Der er det også tegnet en halv hvit/sølv hjort.Men da dukket det opp et annet 'problem'. I NST nr 1 s 32, Norske slegtsmerker av C.M. Munthe, er det tegnet en halv sølv hjort i rødt i øverste del av SKJOLDET, og to halve blå liljer i sølv i det nederste. I Bryskes bok er alt likt, bortsett fra at det i det nederste feltet er tegnet EN HEL blå lilje i stedet for de to halve. Slekten Kalips var vel adlet i bare en generasjon(?), så det burde vel ikke forekomme flere merker for denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg tror disse danske adelspersonenes 'våpenbøker' ikke alltid er å stole på. Noe viser nok ekte samlerinteresse og er resultater av samvittighetsfulle undersøkelser. Annet kan kanskje ha mer preg av tilfeldige tidsfordriv eller pynt på antatte forfedre/formødre.I tillegg kommer at folk ikke alltid tok det så nøye med å bruke akkurat samme våpen som far eller mor, når de fikk sine våpenskjold gravert, skåret ut, malt osv. opp gjennom århundrene. Våpnenes innhold kan derfor variere en del med tid og sted. En bør derfor være litt varsom med å tillegge slektsmedlemmer en versjon av slektsvåpenet, uten først å ha kontrollert om denne personen virkelig brukte denne versjonen. Her blir det syndet en del i artikler, bøker og nettsteder. Jeg har sikkert selv gjort denne feilen, men jeg har også skrevet artikler om variasjoner av våpen innenfor slektskretser.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for svar. Ja, jeg ser at slektsmedlemmer kan ha ført forskjellige våpen.Boka til Bryske kan sikkert være interessant for andre her i debattforumet - den ligger på nett: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.