Gå til innhold
Arkivverket

[#35780] Hansen i Folketellingen

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har jobbet en del med slektsgransking, men har problemer med å finne forfedre og etterkommere etter mine tippoldeforeldre, styrmann Peder Chr. Hansen og Lovise(Marie) Larsen, f.1848. Min oldemor Alvilde ble født i Balkeby(Vestre Aker) den 6. august 1878 og ble gift den 25. desember 1897 Grønland Menighet, med Aksel Emil Gjertsen(Stenbek). Det var anført at hun var konfirmert i Vestre Aker.De fikk mange barn ifra 1898 og frem til ca. 1920 og de fleste ble døpt i Vålerenga- og Kampen Kirke. Det ser ut til at min mormor, Emly Lovise, født 13. juli 1898 ble døpt i Grønland Menighet og det samme med en bror Gerhart Emanuel, 16. februar 1899 eller 16. juni 1900(Den ene datoen er ifra FT i Oslo i 1900(Vålerenggt. 1) og den andre datoen ifra Kampens Menighets notat ifra hans konfirmasjon.Som tidligere nevnt så het min oldemor Alvilde Hansen før hun giftet seg. Ved hennes barns dåp så har jeg funnet faddere fra 1904 ved navn: Kristian Hansen, Elisabeth Hansen, Lina Hansen og Olaf Hansen. Det er vel trolig at disse eller noen var søsken til Alvilde.Da Alvilde giftet seg i Grønland Menighet den 26.12.1897 var Petter Hansen en av forloverne. Hans adresse var Eriksgt. 1. En skulle tro det var en nær slektning.Jeg har søkt opp og ned og frem og tilbake i folketellingene, men jeg kommer ingen vei. Kan F.T. for 1900 i Kristiania være komplett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloDet er en kandidat til Peder Christian Hansen i Lardal i Vestfold. Han bor sammen med foreldrene og søsken ved FT 1865 LenkeMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Peder Christian Hansen i Lardal døde 1894. Han var da bruker av halve hjemgården, gift og hadde fem barn. Opplysningene er fra Lardal bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Jeg har ikke funnet ekteskapet til Peter Christian Hansen og Lovise Larsen. Jeg har søkt en del i Vestre Aker, men har ikke lykkes hittil. Ved dåpen til Alvilde var fadderne, Anna Hansen, Balkeby, Enke Mathilde Hansen, Oslo, Sømand Andreas Hansen,Balkeby. Jernbanearbeider Johan Ruud og arbeider J. eller F. Larsen i Møllergaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen!De ble gift helt sikkert for Lovise brukte Hansen som etternavn da hun bodde som enke hos datter og svigersønn i Ullensakergt. 14 i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Vet ikke hvordan det står til i Oslo, Men dette er oppgitt under FT 1900 om mangler:Originalmaterialet til folketellingen 1900 er dessverre langt fra komplett. Personlistene for én hel kommune og deler av andre må ha kommet bort hos Det statistiske Centralbyraa før materialet ble avlevert til Arkivverket. Pr i dag er følgende større, permanente mangler kjent: Bærum herred i Akershus (Vestre Bærum prestegjeld, 3219 hjemmehørende personer) Risør kjøpstad i Aust-Agder (2 av 3 tellingskretser, 2249 hjemmehørende personer) Siredalen herred i Vest-Agder (hele, 1644 hjemmehørende personer) Skien kjøpstad i Telemark (93 huslister fra krets 1-29 + hele krets 30-35, ca 3000 hjemmehørende personer) Tysnes herred i Hordaland (Tellingskrets 3, 589 hjemmehørende personer) I tillegg mangler et stort antall enkeltstående huslister (byene) og personlister (herredene) fra hele landet. F.eks. mangler ca. 70 huslister fra Bergen og ca. 50 fra Trondheim. En nøyaktig oversikt over manglende tellingslister vil bli utarbeidet og publisert etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hans Petter. Det er nok dessverre ingen bekreftelse at de ble gift - at hun tok etternavnet osv.Se på Westerberg i denne 1900 tellingen Lenke Dette er min oldemor. Hun er i tellingen oppgitt som gift med sin Emil. Men, hun ble aldri gift med herr Westerberg, barna er innført som 'uekte' i kirkebøkene. Hun står som 'enke' i folketellingen for 1904 i Kristiania, men, senere er hun igjen 'pige' når hun føder min farmor. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.