Gå til innhold
Arkivverket

[#35781] Ole og Maren, bodde i Hurum (Buskerud) Hvor kom de fra? - Hvor ble de av?

Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei!Jeg søker hjelp til å finne opphavet til Ole Iverson og hans hustru Maren Hansdt.De er sansynligvis gift ca.1710-1715 da de hadde en sønn, Iver Olson, til dåpen i Hurum kirke den 26.juli 1716. Jeg vil derfor anta at de begge er født ca.1680-1690.Det har ikke lykkes meg å finne hvor de kom fra eller hvor det var de døde. (Jeg finner ingen av dem døde i Hurum)Ved dåpen til sønnen Iver er faren oppgitt å vøre Soldat, så det kan vel derfor hende at de ofte var på flyttefot??Er det noen som har kjennskap til, eller har mulighet til å hjelpe meg med å finne denne familiens opphav? De har en stor etterslektMvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Forsøker å 'løfte frem' ovenstående innlegg i håp om at det kan være noen nye brukere som sitter med en 'liten ledetråd' til spørsmålet vedr. opphavene til Ole og Maren?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Maren Hansdt. +1747 58 år --- Ole Iversen +1749 64 år --- Ole Iversen + 1755 61 år. Ole Iversens sønn 19 år +1740. Desverre ikke noe stedsnavn på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Takk for svar Berit!Jeg regner med at det er dødsårene du har funnet? Om så er tilfelle, er det i Hurum du har funnet dem? Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant dem i krk.boka for Hurum i DA. Fant også faddere med navn Ole Iversen i ca. siste del av 1740-årene, også en Maren Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Igjen, mange takk for hjelpen Berit!Jeg skal forsøke å 'spinne' videre på den Maren Berg du har funnet som fadder i håp om å komme videre med opphavet til Maren og Ole. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Erik Bjune

Hei Rune!Har du kommet noe videre med denne, evt noe mere stedsnavn?Har tatt en kjapp kikk på fadderne og de ser jo ut til å komme fra Holmsbu og gårdene rundt der (litt grovt sett), det tyder vel kanskje på at Ole og Maren holdt til i det området i 1716.Ser at to av fadderne er Ingeborg Skjøttelvig og Anne Holtenes, vil tro det er folk her på formumet som kan plassere de bedre enn meg og kanskje avklare om hun har noe evt skyldforhold til Ole eller Maren?Er selv svært int i å finne ut av folk på Hurum rundt de tider og skal få sett litt mere på om jeg kan ha noe notater om disse folka?mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Erik! Takk for svar! Jeg har desverre ikke funnet ut noe mer vedr. opphavet til Ole og Maren.Her er noen 'tilleggsopplysninger vedr. sønnen Iver: Iver Olson dpt. 26.7.1716 ble gr.l 24.5.1767. Iver ble gift 27.10.1748 med ei Ragnille, muligens fra Killingstad.Jeg har registrert to barn i dette ekteskapet: 1)Ole Iverson dpt. 28.10.1749, bosted Killingstadeie, død 1801 på Glassverket.2) Hans Iverson dpt.17.3.1754, bosted Killingstadeie. Hans ble gift 24.10.1779 med ei Malene Olsdt.Østern. Bosted ved vielsen var Østerneie. Jeg har ikke funnet når og hvor Hans og Malene døde.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.