Gå til innhold
Arkivverket

[#35789] Oversikt over norske prester i USA?

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg har i forbindelse med brevveksling med slektninger i USA hørt at en slektning ble minister i kirkeorganisasjon i USA. D.v.s. at han var prest, for han var med på å døpe noen av slektningene tidig på 1900-tallet i USA. Men de nålevende vet ikke hvor han var/bodde. Han emigrerte en gang fra Bergen. Finner ikke ham i emigrantlister.Og i forbindelse med andre prester, så har jeg savnet en oversikt over norske prester i USA.Fins det noen oversikt over norske prester på nettet el. et annet sted?Det ville vært kjempefint om noen kan gi meg tips,råd, hjelp i dette tilfellet. Derfor imøteser jeg svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det finne bl.a.ett par bøker som omhandler Norsk Lutherske menigheter i USA i tiden 1843 - 1916. Jeg har begge bindene.Hvilket navn var det? mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Tormod Thoresen!Peter Randulf/Randolph Johnsen. Brukte Randolph Johnsen i sitt prestevirke i USA. Slik har jeg forstått slektningene.Og det andre navnet er Thor/Tor Scheie/Skeie.På forhånd takk!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Verken Johnsen/Johnson eller Scheie/Skeie er å finne i 'Who's Who among Pastors in all the Norwegian Synods of America 1843-1927. (Third Edition of Norsk Lutherske Prester i Amerika), Minneapolis, 1929. Forfattarar Rasmus Malmin, O.M. Norlie, O.A. Tingelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Ta et Google-søk på Thor Skeie. Du får opp en rekke referanser på en pastor i Darwin, Minnesota, med telefonnr. og e-postadresse. Det ser ut til at han kan være født ca. 1936. – En mulig etterkommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Thomas Johnsen R. Skjei (Schei), født 18. mars 1854 i Stjørdalen, til John Johnsen og Berit. Prest i Horace, North Dakota, 1884-1890; i Northwood, North Dakota, 1890-1922. (fra Who's Who among Pastors in All the Norwegian Lutheran Synods of America 1843-1927, s.531)Navnet Thor ble ofte forandret til Thomas i U.S.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Kristin. Jeg har i mitt søk etter opplysninger om prester blant ''mine'' emigranter hatt stor glede av en bok som jeg fant i biblioteket på Misjonshøgskolen i Stavanger: ''A Biographical Directory of Pastors of the Evangelical Lutheran Church'', utgitt av Augsburg Publishing House, Minneapolis 1952. Jeg har glemt å notere hvem forfatteren var. Denne boken har fotos og korte biografiske data om prester av norsk ætt i Amerika.Tror at boken er å finne i de vanlige biblioteksystemene her i landet, så du kan kanskje få fjernlånt den via ditt lokale bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En takk til Anfinn B.,Leif Kåre S.,Robert B.,Magne P. for deres innlegg.Jeg skal prøve å se etter bøkene 'Who`s who among Pastors inn all the Norwegian Lutheran Synods of America 1843-1927', 'A Biographical Directory of Pastors of the Evangelical Lutheran Church' en dag jeg er på Riksarkivet el. på Deichmanske.Jeg lurer på om boka 'Who`s who among Pastors in all the Norwegian Lutheran Synods of America 1843-1927' er samme bok (Norsk Lutherske menigheter i USA 1843-1916) som den boken Tormod T. i innlegg 2 viser til? Er usikker pga. to perioder som ikke er helt like. Avvik på 11 år. Hvis ikke, så håper jeg noen kan se etter i den boka også. Hvis man har mulighet til å gjøre det.Men uansett var det fint å få vite om de bøkene.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

'Norsk Lutherske Menigheter i Amerika 1843-1916', O. M. Norlie, Minneapolis 1918, i to band, er eit anna verk enn 'Who's who ...'. Eg har også desse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Det var flere utgaver av 'prestekalenderen', som det noen ganger blir kalt. Noen på norsk og noen på engelsk. Det er i grunnen samme verket, bare at de nyere utgaver har nyere og (jeg håper) corrigerte opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Anfinn B., Robert B.:Takk for deres innlegg!Anfinn B.: Kan du gjøre oppslag i 'Norsk Lutherske Menigheter i Amerika 1843-1916' for meg og se om du finner (Peter) Randolph Johnsen og Thor Scheie (hans navn ble skrevet slik da min onkel fikk mail fra noen i (Minnesota) en gang for noen år siden i forbindelse med jobb hvor vedkommende spurte om evt. slektskap med Thor Scheie.(Robert B.): Kan jeg låne/se 'Prestekalenderen' på Riksarkivet?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Jeg mente bare at 'A Biographical Directory of Pastors of the Evangelical Lutheran Church' er en nyere utgave av 'Who's Who among Pastors in All the Norwegian Lutheran Synods of America 1843-1927'. Jeg vet ikke hvilke biblioteker i Norge ville ha boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Robert B.: Takk igjen for innlegg!Jeg oppfatter det slik at 'Prestekalenderen' er det samme som 'A Biographical Directory of Pastors...'. Er det riktig oppfattet? Hvis noen har 'Prestekalenderen'/'A Biographical Directory of Pastors...', så spør jeg om de kan gjøre oppslag ang. de to etterspurte personene for meg? Det gjelder også 'Norsk Lutherske Menigheter i Amerika 1843-1916'.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Ja, 'prestekalenderen' er altsaa bare en kort benevnelse for alle disse listene over norsk-amerikanske prester. Jeg har bar 'Who's Who' fra 1927, og jeg fant ikke Deres Peter Johnsen/Johnson eller Randolph/Randulf Johnsen/Johnson i den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En stund siden sist!R.Bjerke: Takk for ditt siste innlegg så langt!Nå har jeg funnet ut hva som har skjedd etter å ha mailet med slektninger i staten Washington. Han ble født som Peter Randolph Jeremias Johnsen. Og han emigrerte til USA i 1891 ifølge censuses 1900 og 1910 Minnesota (Todd county) og Indiana (Marshall county). Grunnen til at man ikke fant ham, var fordi han skiftet etternavn fra Johnsen til Randolph. Brukte 2. fornavnet sitt som sitt nye etternavn. Han virket som pastor (Rev.) i Minnesota (bl.a. Douglas county i 1898 da han giftet seg) og Indiana.Han døde før 1930, da hans kone var enke i census 1930 St. Joseph County, Indiana.Har fått svar fra Message Boards Minnesota-Rootsweb at han er å finne som Petro Jeremias Randolph sider 632,737,740,757,758,759 og 825 i Norsk Lutherske Menigheter i America 1843-1916 ifølge index. Vedkommende som fortalte meg det har ikke den boken med de sidene.Jeg så den ene boken på RA (husker ikke hvilken)som noen av dere nevnte (en med oversikt over hver enkel menighet i hver county/fylke i USA. Og jeg skjønner at det ville vært svært tidskrevende å pløye gjennom. Trodde først at det var alfabetisk oversikt/innholdsfortegnelse over prester med de forskjellige etternavnene. Men den gangen visste jeg ikke om etternavnskiftet.Håper at den/de som har boken Norsk Lutherske Menigheter kan fortelle meg hva som står på de ovenfor nevnte sidene.Ville sette stor pris på det. RA har ikke alle bøkene som er nevnt i tidligere innlegg i dette temaet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

S.632: Randolph var prest av Tegner menighet i Becker County, Minnesota, 1901?-1903?, og Clifford menighet sammesteds, 1902?-1903?S.737: Ward menighet 1897-1899 og Zion menighet 1897-1905, begge i Todd County, MinnesotaS.740: Eagle Bend prækeplads i Todd County 1902-1903S.757: Wadena menighet 1899-1906, Immanuels menighet 1899-1902, and Sebeka menighet 1899-1903, all i Wadena County, MinnesotaS.758: Metz menighet 1898-1903, Germania menighet 1901-1902, og Menahaga menighet 1902-1903, all i Wadena CountyS.759: Verndale menighet i Wadena County 1904-1905S.825: Akely prækeplads i Hubbard County, Minnesota, 1899-1902Prester maatte fare mange mil i de gode gamle dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

På denne siden finnes det en bibliografi nederst. Peter Johnson er dessuten nevnt flere ganger, samt Tollef Johnson, trolig hans bror. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til R. Bjerke og A. Mæland for deres innlegg 16-18! Det med oppslag i 'Norsk Lutherske Menigheter' og digitaliserte versjoner.Peter/Petro Johnsen (skiftet etternavn senere til Randolph) (innlegg 15) har ikke med Peter Johnson og hans bror Tollef å gjøre. Jeg så på linken i innlegg 18 ang. bibliografi nederst. Men hadde litt problemer med å finne bibliografien. Er den helt nederst i den linken?(til A. Mæland)Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei A. Mæland igjen!Jeg klarte ikke å finne ut det med Peter Johnson og hans bror Tollef i bibliografien. Jeg kopierer over hit det jeg forstår hva du mener med helt nederst; link-bibliografi. SÅ får du si hva som er riktig. Kanskje det betyr at jeg eller andre må skaffe de bøkene for å lese hva som står om Peter Johnsen og hans bror Tollef? ' BIBLIOGRAPHY District Court, Chickasaw County, Iowa; Articles of Incorporation, filed for record 22 May 1877 District Court, Chickasaw County, Iowa; Quit Claim Deed, filed for record 31 March 1890 HOLAND, Halmer Rued, 'De Norske Settlement Historie', (Ephriam, WI,1908), pp 390-394 'Seventy-fifth Anniversary, 1867-1942, Crane Creek Lutheran Church',(Decorah, Posten Press, 1942) TWEIT, M.E., 'One Hundredth Anniversary, Saude Lutheran Church',(n.p., 1958) STEWART, J. David, 'Crane Creek Lutheran Church, Centennial, 1867-1967', (Decorah, Anundsen, 1967) 'One hundred Twenty-fifth Anniversary, Saude Lutheran Church' '125th Anniversary, Jerico Lutheran Church', (New Hampton, Iowa,1992) District Court, Chickasaw County, Iowa; Articles of Incorporation, filed for record 19 July 1967 District Court, Chickasaw County, Iowa; Deed Record 82, # 3448, filed for record 28 August 1956 District Court, Chickasaw County, Iowa; Deed Record 79, # 3448, filed for record 28 August 1956 NORLIE, O.M., 'Norsk Lutherske Menigheter i Amerika, 1843 - 1916', (Minneapolis, Augsburg Publishing house, 1918), Vol. I, pp 350-1 NESS, Rev. J.G., 'Kirkentidende, Vol 15', (Norwegian Synod,15 August 1891), pp 518-519 FERKENSTAD, Craig, 'This Generation of Grace', (Mankato, Lutheran Synod Book Co., 1993) 'History of the Scandinavians in the U.S.', page 99 The New Hampton Tribune, Vol 92, No. 22, 1 June 1967, page 1 ORVICK, George M., 'Our Great Heritage, A Popular History of The Evengelical Lutheran Synod', (Mankato, Lutheran Synod Book Co., 1968), pp 25-32 BERG, Rev. Donald L., 'The First Norwegians in Northeast Iowa',(Western Viking, 26 Nov 1993), page 10 MALMIN, Rasmus, NORLIE, O.M., Tingelstad, O.A., 'Who's Who Among Pastors in All The Norwegian Lutheran Synods of America, 1843-1927', Minneapolis, Augsburg Pub., 1928) New Hampton Tribune, 30 June 1955, page 3 'Seventy-Fifth Anniversary, Immanuel Lutheran Church' The assistance of the following church historians is acknowledged and is appreciated: a. Rev. Craig A. Ferkenstad, Rt 3, Box 40, St. Peter, MN 56082 b. Rev. Donald L. Berg, 407 Leif Erickson Dr., Decorah, IA 52101-1038 c. Duane W. Fenstermann, Archivist, Preus Library, Luther College, 700 College Drive, Decorah, IA 52101 Note: We thank the researcher & compiler of this history, Mr James H. JOHNSON, for contributing his work to the website. Mr JOHNSON’s Father and Grandparents were from Chickasaw County and the Norwegian Community of which he writes. Mr JOHNSON is retired and lives with his wife, Joyce, in California. Both are avid genealogists 'Jeg skulle gjerne visst om det finnes informasjon et sted om Peter Randolph. Skulle gjerne hatt dødsdato/dødsår blant informasjonen for deretter å etterlyse obituary/dødsannonse. Han var død i 1930 da hans kone var enke. Og han levde i november 1920 da han døpte slektning. Vet du det? (A.Mæland) Eller kanskje andre?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Kristin,Bibliografilinken var ment som en generell opplysning om mulige aktuelle skrifter.Jeg kjenner ikke mer til Peter Randolph enn det som står på nettsidene, som jeg forøvrig fant tilfeldig i forbindelse med søk etter to av mine slektninger som også ble prester i USA; Dommersnæs og Wangensteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnfrid igjen!Takk igjen for innlegg! Nå ble det noe mer forståelig. Jeg forstår det slik at man må se blant/i de mulige aktuelle skriftene (som står nevnt i bibliografien) for å lese om Peter Johnsen og hans bror Tollef?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men jeg aner som sagt ingen ting om skriftene, men kanskje noen andre kjenner denne delen av historien bedre enn det jeg gjør.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnfrid igjen!Takk igjen! Men hvor fant du de to navnene? Spør siden du nevnte bibliografien. Du kan kopiere deler av teksten der du fant de to navnene, så jeg kan forstå mer.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.