Gå til innhold
Arkivverket

[#35791] Udøpte barn i Bergen og deres videre eksistens

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!I folketellingen 1900 for Voss har jeg funnet en familie som jeg tror er mine slektninger. Der står det at barna i den familien er født i Bergen, men at de var udøpte (født 1892 og 1897).Og i forbindelse med dødsanmeldelser på deres foreldre, er det opplyst at gutten (Arthur Elias Johnsen) var i USA i (1936). Men finner ikke ham i emigrantlister. Så er det opplyst at jenta er gift Smørdal (heter Ragna/Ragnhild) og bor i Bergen (Nesttun bl.a.).Men det oppstår et spm. Kan man finne dem konfirmerte, gifte i kirkebøker i Bergen siden de var udøpte?Hvis ikke, hva skal man gjøre?Og er det noen som vet om skjebnet/videre eksistens til Arthur Elias og Ragna/Ragnhild? Eller noen som vet hvordan man finner mer opplysninger om dem. Eller som har noen opplysninger om dem.Jeg har samlet aktuelle spm. i ett siden det dreier seg om en familie. Håper det er ok.Imøteser svar, hjelp, tips og råd.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du må nok sjekk Statistisk Sentralbyrå (SSB): Folkemengdens bevegelse. Der står fødte, gift og døde. Ikke konf. Jeg vet ikke om alle statsarkivene har det. Men en telefon til ditt nærmeste burde avklare det.Siden du vet årstallene og byen bør det bli enkelt å finne. Du trenger ingen bruksanvisning for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Knut F., Andreas S., og Berit K.:Takk for deres innlegg!Berit K.: Jeg vet lite om hva folkemengdens bevegelse er for noe. Oppfatter det som om det er kun tallstatistikk. Men siden du nevner den boka/det heftet, så spør jeg om det er oversikt som inneholder navn på personer som er fødte, gifte og fødte. Hva sier du?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tillegg: Jeg tror, er ikke helt sikker, at alle som ble født måtte meldes et sted og derfor står i SSB.Det er ikke bøker eller hefter. Det er pakker sortert etter fylke, prestegjeld/kirker hver med mapper for fødte, døde sortert etter kjønn, og gifte. Dette ligger i kronologisk rekkefølge. De eneste tall som er der er de du leter etter.Jeg har selv brukt dem flere ganger og synes systemet er veldig enkelt å finne ut av. Det er noen år siden nå så jeg husker ikke helt nøye alt sammen. Men du bestiller pakke som omhandler Bergen som dekker fødsler 1892-97. Så må du ta hver enkelt kirke og slå opp på årstall for hankjønn (1897) og hunkjønn (1892). Det er ikke så ille som det kan høres ut. Min erfaring er at skriften er er stor og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Knut F. og Berit K.:Takk for deres innlegg!Knut F.: Jeg har sett på DA`s database 'Døypte i Bergen 1816-1894'. Og vigsler i Bergen hos DA går frem t.o.m. 1911. Og konfirmanter- databasen er/var eldre enn de to barna. Det som et svar på ditt spørsmål. En takk for lenke til SSB også!Berit K.: Jeg er sterkt hørselshemmet. Så jeg kan ikke ringe selv. Så mail får jeg bruke selv. Håper jeg har forstått det riktig at man kan lese/se navn på alle fødte for aktuell område. Fin forklaring du ga om 'Folkemengdens bevegelse'. Men skjønte ikke helt det med 'de eneste som er der er de du leter etter...' Derfor spør jeg om det med navn.Håper på innlegg ang. Ragna/Ragnhild og hennes evt. etterkommere. Og innlegg om hvordan finne dem siden det er etter 1900, så lenge man kan med hensyn til personvernet. Håper også på innlegg ang. Arthur Elias Johnsen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ein base eg har over Bergen, fann eg ein kar fødd (1311 1897), men ikkje døypt - likevel innførd i kyrkjeboka for Johanneskyrkja:102302 1311 Arthur Elias Blikkenslager John Johnsen Øisteinsgade 2 Tilhører intet b 1862 1872 Augusta Mathilde Rasmussen JK 1897Kan det vera din? Systera fann eg ikkje på dei forldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket om SSB. Desverre så var opplysningene før 1903 sperret pga. at papirene var i dårlig stand og ikke tålte å blaes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant Arthur i krk.bok for Johannes 1885-1900 side 300. (Jeg ikke hvordan man får til å lage lenke fra disse kirkebøkene). Der sto det også at foreldrene ble gift 21/10 91.Foreldrenes ekteskap funnet på DA Lenke Kanskje Ragne står innført i denne kirken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Knut F., Berit K., Bjørn D.:Takk for deres innlegg! Og en ekstra takk til Berit K. for at hun sjekket ang. SSB.Utfra de siste opplysninene/innleggene vet jeg nå at familien på Voss i 1900 (folketelling) er mine slektninger som kommer fra Bergen.Ang. vigselen: Hva står SK for?Det var fint å få vite fødselsdato og fødselsår til Arthur Elias. For da ble det lettere å se i SSDI hos Familysearch. Men jeg fant ikke ham. Det nærmeste jeg kom, var en som var født 23/11-1897. Arthur Elias var født 13/11-1897 ifølge opplysningene.Jeg håper fortsatt på innlegg fra noen om at de finner emigrasjonen til Arthur Elias, fødselen til Ragna/Ragnhild og vigselen til Ragna/Ragnhild (gift Smørdal iflg. skifte/dødsanmeldelser iforbindelse med dødsfallene til hennes foreldre). Og hennes (Ragna/Ragnhild) dødsfall. Håper at noen med Ancestry kan finne Arthur Elias i USA. (har ikke Ancestry)Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.