Gå til innhold
Arkivverket

[#35792] Hegstad-familien i Bjugn, Sparbu og Trondheim

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Er det noen av brukerne som har opplysninger om Lorents Hegstad (død før 1900) og kona Elen Hegstad (begge født tidlig på 1800-tallet, rundt 1830) og deres etterkommere?Ønsker opplysninger der det er tilgjengelig og lov (hensyn til personvernet). Da jeg samler inn opplysninger på vegne av noen av etterkommerne som dessverre ikke har hele oversikten over alle etterkommere.Vil også vite dødsåret til Elen Hegstad hvis noen vet det, slik at jeg kan se i evt. skifte.Imøteser svar og opplysninger (mer opplysninger enn det man kan finne på digitalarkivet, Familysearch).Håper noen av brukerne av forumet er blant etterkommerne.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Ifølge Ingeniørfamilien Swensen fra Vestre Moland, Oslo 1954, av Elisa Tandberg, s. 28 står at handelsmann i Bjugn, Lorentz Hegstad var født 26.7.1827 i Sparbu, døpt 12.8. i Mære kirke, død 11.5.1886, gift 1852 i Hustad kirke i Innerøy m. Elen Tørresdtr. Hustad, f. 27.6.1828 på gården Hustad. det står desverre ikke noe om Elen/Ellens dødsår.. I boka blir det fulgt et par generasjoner fra datteren Laura Emilie Hegstad som var gift med Gunder Swensen, verksdirektør på Aker Mekaniske Verksted bl.a. videre til USA. De hadde 7 barn. Det er bilder i boka av Laura og Gunder Swensen og av neste generasjon.En sønn av Lorentz og Elen, ingeniør Joseph Adolf Hegstad er m. kone (Johanne Charlotte Dons) og barn omtalt i Den trønderske familie Lindeman, Thv. Lindeman, Trondhjem 1924, s. 59-60. Her er det bilder av Adolf og Johanne Charlotte og av barna.Håper du kan få tak i disse to bøkeme på et bibliotek hvis opplysningene er relevante - jeg har begge bøkene pga slektskap m. hhv. Lindeman- og Swensen-familiene, men har ikke fått skannet inn mer enn akkurat de sidene jeg bruker mest pga bøkenes skrøpelige tilstand, ellers hadde jeg gjerne sendt kopi.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Bør kanskje tilføye at Swensen-boka også har med foreldrene til hhv. Lorentz og Elen på s. 29. Hans foreldre var ifølge boka innerst på Hegstad Andreas Andreassen/Andersøn Grande g. 14.6.1827 i Mære kirke m. Anne Larsdtr. Hegstad, han 30, hun 25 år gl. Elens foreldre var gårdbruker på Hustad, Torris (står ikke Tørres her) Ottesen fra slektsgården Hegdahl der, g. 1.11.1825 i Hustad kirke m. Elen Johansdtr. Hamsaas, han 25, hun 20 år gl.Har litt dårlig internettforbinnelse akkurat nå så jeg ser kanskje ikke evt. spørsmål med en gang. Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Gine Olsen:En kjempetakk for dine to interessante innlegg hvor du nevner to bøker hvor noen i Hegstad-familien er nevnt!Litt nytt for meg at Josef Adolf var ingeniør. Og ikke gårdbruker som jeg trodde. Trodde at han dro tilbake til gård i Bjugn hvor sønnen Roar/Hroar senere overtok den. For jeg har bilde av gården. Min tippoldemor var født Hegstad. Skal prøve å få tak i de bøkene.Ellers skal jeg kopiere teksten du har skrevet over i en mail som jeg skal sende til barnebarn av en søster av Laura som het Thea. Håper det er ok.Ellers har jeg lagt merke til at du har slekt i Kr.sand. For det har jeg også. Begge foreldre av min morfar kommer derfra. Hvem er du i slekt med i Kr.sand? Det holder med å nevne navn og fødselsdato/år. SÅ skal jeg se om vi har noe felles slekt. Holder på innimellom å samle opplysninger om morfars slekt i Kr.sand.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Så bra det jeg hadde var brukbart. Fikk ikke lagt Lindeman-boka m. Josef Adolf helt bort, så kan si fra denne (jf. sidene nevnt ovenfor) at han tok eksamen 1879 som kjemiker ved Trondhjems tekniske læreanstalt ( han var f. 27.11.1858) og studerte så året 1879-80 i Dresden v. Technische Hochschule. Han studerte foredling av fiskeprodukter i utlandet og overtok etter faren i Bjugn 1883, men fra 1900 bodde han i Trondheim og drev eksport i sild og fisk (trodde sild var en fisk, det og, men det står slik i boka ;-)) 1918 ble han direktør i Statens Fiskecentral og var det inntil 1922. Han bor i Trondheim enda når boka slutter 1924. Om Roar står at han var nr. 4 av de 5 barna, f. i Bjugn 26.6.1891, at han var kaptein i feltartilleriet og forlovet med Randi Nielsen, f. 1.6.1903, men dette vet du sikkert. Kan du fortelle hvem de øvrige Hegstadbarna var, utover Josef Adolf, Laura og altså hun som het Thea? Kan anbefale at du låner Swensen-boka selv om ikke den går inn på akkurat Thea, for det står litegrann om både Hegstad og Hustad der pluss litt om Lauras oppvekst. Joseph Adolf ble gift m. Johanne Charlotte Dons 27.11.1883 (hun f. i Tr.h. 20.6.1854). Mht. aner fra Kristiansand kunne det bli vel langt, for tre av min besteforeldre er fra byen, så det er nokså mange å velge på! Dertil kommer at min farmor (den eneste besteforelderen som IKKE selv er fra Kristiansand) via Lindeman-slekta kommer fra samme by, likeså enkelte av mine Swensen-aner. Hvem var din morfars foreldre og hvor langt bakover er du kommet ? Evt. kan du skrive din mailadresse så kan jeg sende svar og vi kan sammenlikne navn. Men jeg blir nok ikke Kristiansandsekspert på noen år enda ;-) om noengang! Svarer jeg ikke med en gang er det den litt ustabile nettforbinnelsen min. Har du apropos kristiansand sett i Sverre Steen, Kristiansands historie, Kristiansand 1973? Den er i tre bind og det står en masse om selve byen der. Likeså Karl Leewy, Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider, Christianssands Sparebanks Historiefond, Kristiansand 1956-61 og 1980-84, Bd. 1-12. Bd. 12 er register med veldig mange personer fra Kristiansand som er nevnt i bøkene. Disse bindene har jeg hatt god nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Gine O.:Takk så mye for svar!Nå har jeg foretatt meg noe undersøkelser ang. Hegstad-barna.Barna til Lorents og Elen var:1. Elina/Lina (Tilla Eline Ovidia) 1853 Sparbu (Oslo 1900)(gift Hagerup)(mann og barn)(død 1926) 2. Axel 1855 Trondheim 3. Laura 1857 Trondheim. (Oslo 1900) (gift Swensen)(familie) 4. Josef Adolph 1858/1859 Trondheim (Trondheim 1900)(etternavnet er feilstavet til Megstad)(gift og familie) 5. Olaf/Lorentz Olaf 1860 Trondheim (Trondheim 1900)(gift og familie) 6. Valdemar/Waldemar 1861/1862 Trondheim (Trondheim 1900) (gift og familie) 7. Oscar/Oskar 1865/1866 Bjugn (Trondheim 1900) (gift og familie) 8. Thea Magdalene 1867/1868 Bjugn (Saude/Sauda i Telemark 1900) (gift Aas) (familie)(død 1968)(fikk flere barn etter 1900 ifølge barnebarnet hennes)(havnet i Bodø tilslutt). 9. Lorents (Lornz) 1871 Bjugn (1900 Elverum) (gift)Jeg er litt overrasket over det med Lorents 1871 og Lorentz Olaf 1860. Siden to brødre har omtrent identiske navn. Axel 1855 Trondheim har jeg ikke klart å finne i 1900. Er i folket. 1875 Trondheim. Studerte bl.a. medisin. Bygger mine opplysninger på folketellinger 1865, 1875 og 1900 + FamilySearch (IGI og VR). Håper oversikten var grei.Jeg visste ikke om Roars yrke. (kaptein i feltartilleriet).Jeg skal høre med barnebarnet av Thea om hun vet når Theas mor Elen døde. Og om hun vet noe om Axel. Og om de to omtrent like navn (Lorentz Olaf og Lorents/Lornz).Jeg vet om bøkene av Leewy og Steen. Men jeg har likt Leewys bøker bedre.Ang. morfars slekt i Kr.sand kan jeg fortelle deg det når du sender meg mail med opplysninger om din Kr.sands slekt da det er utenfor dette temaet. Men jeg kan si at min morfars mor Johanne Marie stammer fra kjent Olsen-familie i Kr.sand. Min adresse: krsaasen følger krøll følger online følger punktum/dot følger noImøteser svar fra deg.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen Kristin!Ser ikke ut til at mailen min kan komme gjennom til deg. Du får heller forsøke min.helge olskrøllalfapost 4punkt umtelepun ktumdk (se bort fra mellomrom og sett inn tegnene). Utenfor alt tema: Krøllalfaen heter snabel-a på dansk ;-) Ang. Hegstad, så ser jeg at eldste datter Lina Hegstad ble gift Hagerup jf. ditt innlegg sist. For denne familien er det laget en slektsbok med navnet Hagerup i tittelen, av Sophus Elvius og fra 1902, tror jeg. Her kan det evt. stå mer om Lina hvis du behøver det.At det er både en Lorentz Olav og en Lorentz i samme flokk kan kanskje skyldes det samme som jeg har sett i min morfars søskenflokk: Foreldrene ville gjerne oppkalle en datter etter farmor Helene og ga en datter navnet sammen med et annet navn. Da så det andre navnet ble det som de brukte om datteren kaldte de en senere datter bare for Helene så det var sikkert at en i flokken hadde det som kallenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest may olden

Kirkebok Bjugn 1866-1914: Oscar f.30091866, døpt 17031867, Lorents Hegstad, handelsm, og kone Elen f.Hustad ErvignæsThea Magdalena f.27031868, døpt 14041868, Lorents Hegstad, handelsm, og kone Elen f.HustadLorents f.20011871, døpt 09041871, Lorents Hegstad, handelsm, og kone Elen f.Hustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.