Gå til innhold
Arkivverket

[#35794] Margrethe Rackers datter, er hos Jon i 1621, Nord-Trøndelag

Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

I Herredags-domsbøkene for 1622 er det referert til et bryllup i Stod, Nord-Trøndelag i 1621. I dette bryllupet er Margrethe Rackers datter nevnt som vitne. At hun er Rackers datter betyr vel at hun er bøddelens datter. I Historisk leksikon beskrives rakkeren som en pariakaste, men jeg synes å ha vært borti et annet tilfelle hvor bøddelens datter ble godt gift. Noen som har erfaringer med dette?I dette tilfelle er det presten som gifter seg, og en rekke embetsmenn er deltakere. Margrethe beskrives som at hun 'er hoes Joen', og om et annet av vitnene sies det at han tjener Joen. Av aktuelle embetsmenn har jeg kun funnet Joen Robertsen, fogd i Namdal til 1621, deretter bosatt i Trondheim. Er det noen som kjenner til kilder (fortrinnsvis domsprotokoller) hvor denne Joen er representert?Og er det noen som vet noe mer om Margrethe Rackers datter?Formålet mitt med spørsmålet er å få litt nærmere innblikk i de bakenforliggende årsaker til denne rettsaken: eventuelle konflikter mellom kongens embetsmenn og geistlige, generasjonsmotsetninger og sosiale forhold. Om Margrethe var gjest i bryllupet eller en av tjenerskapet vil det være umulig å avgjøre, men det kan allikevel være interessant å vurdere hennes vitnemål mot forskjellige roller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit at det er skrive ein artikkel om dette temaet i Årbok for Fosen historielag, men eg hugsar ikkje når. Forfattaren trur eg var Kåre Hunnes. Elles lurar eg på om det kan vera at namnet til Margrethe skal vere Rotgersdtr., med andre ord om ho var av Falck-ætta? Det var berre ein tanke.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Dette høres interessant ut. Jeg må prøve å få identifisert den aktuelle årboka. Det er slett ikke usannsynlig at Margrethe skal være Rogersdatter. Fra sorenskriverens hånd er hun konsekvent kalt Rackers datter, men presten Hågen Bjørnsen omtaler henne som Radkiers datter. Jeg reagerte på denne betegnelsen, men valgte sorenskriverens versjon siden den ble gjentatt så mange ganger. Det høres imidlertid langt mer sannsynlig ut at hun er av Falck-ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mer informasjon om Margrethe Rotgersdatter? Fødselsår, foreldre, evt. ektefelle, samt all annen informasjon er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Simon Ellefsen trodde jeg hadde god kontroll med Falch, men jeg finner ingen som passer, bortsett fra denne, Richert Adrianson sogneprest på Ørlandet [url="http://www.nose.dk/Norge/falch.html#6>http://www.nose.dk/Norge/falch.html#6 som står her uten at barna er nevnteller Rochert Peterson, som var gift med ei Margrete, men som ikke er registrert her med barn med samme navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Rønnings innlegg kom omtrent samtidig med mitt, slik at eg ikkje fekk lest det før eg la inn mitt eige. I følge Dahls prestehistorie for Midt-Norge, så kjenner ein dårleg til familietilhøva til Ørlandspresten Rockert Adriansen. Ein Adrian Rockertson på Vikstrøm, Hitra er rekna for å vera son hans. Adrian ser ut til å vera gift med ei dotter til Guri Audunsdtr. av Aspa-ætt. Kanskje du du har kome over ei syster til Adrian?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Tusen takk skal dere ha! Magefølelsen sier Rochert Petersøn - sannsynligvis fordi han var bosatt i Trondheim på rette tidspunktet. Men hovedsaken er at jeg har noen navn å lete etter når jeg atter en gang skal 'scanne' gjennom domsbøkene fra Herredagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampen brenner! Ved en gjennomgang av Simon Ellefsens internettsider har jeg en meget sterk teori om hvem Margrethe var, og hvorfor hun var hos Jon, og hvorfor hun var i bryllupet!Jon Robertsen er gift med Margrethe Jacobsdatter Falch. Dersom Margrethe Rodtkersdatter er datter av Rodtker Petersen Falch, er hun søskenbarn av Jon Robertsens kone. Det høres naturlig ut, siden hun var 'hos' Jon.Men det dukket opp mer informasjon. Presten Erik Nilsen i Stod (som jeg er rimelig sikker på er far til bruden), eier 2 spann jordegods i 1617, men etterlater seg over 7 spann da han dør ca. 1619. Jeg har prøvd å plassere jordegodset fra skattematrikkelen 1610 i samsvar med senere opplysninger om jordegods, og da dukket mistanken opp om at Gunhild Nils Skrivers er den som etterlater jord til Erik Nilsen - uten at jeg har gått dette nærmere i sømmene. Men da jeg oppdaget at denne Gunhild er mor til Peter Rochertsen, og senere giftet seg med Nils Skriver, falt det noen brikker på plass. Hvis teorien stemmer, blir den antatte bruden halvsøsken barn til Peter Rochertsen, som altså muligens er Margrethes far. Skal bli morsomt å se om det er mulig å finne kildebelegg for teorien - eventuelt noe som avkrefter den.I hvert fall vil jeg gjerne takke for hjelpen atter en gang. Hadde aldri funnet dette alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..til innlegg 9.Hvor oppdaget du at Gunhild var MOR til Peter Rotgersen?Peter Adriansen Falch var gift med en Gunhild, hun var da farmor til Peter Rotgersen.mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg gikk litt i surr i navnene (måtte legge Falch-ætta inn i en database for å få oversikt). Det jeg mente å si, var at Gunhild Sevaldsdatter var mor til Rotger Petersen. Dersom min teori stemmer, er det altså Margrethe Rotgersdatter som blir halvsøskenbarn til den antatte bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.