Gå til innhold
Arkivverket

[#35808] Svend Tønderud i Hobøl i Østfold, Hvem var han? Fra Ås i Akershus?

Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Jeg har en Svend Tønderud som hadde følgende barn til dåpen i Hobøl kirke Østfold):Aalou dpt. 10.7.1735Karen dpt. 16.3.1738Olou dpt. 10.7.1740Lars dpt. 19.2.171743Maria dpt. 12.6.1746Morens navn er ikke nevnt ved dåpen til noen av barna.Videre har jeg funnet en Svend Svendsen Riis (Fra Ås?) som giftet seg i Hobøl kirke den 28.12.1734 med Johanne Maria Samuelsdt.Er det noen som kan bekrefte / avkrefte om denne Svend er samme person som Svend Tønderud?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg synes det er indikasjoner på at de to Svend’er ikke er samme person. I følge Hobøl kirkebok (www.hognes.net): Den 15. desember 1747 begraves ’Svend Svendsen Riis, 36 aar’ Og 2. mars 1749 begraves ’Manden på Tønderud, Svend Larsen, 50 aar’. http://www.hognes.net/hobel/b17431759.htm. - Det er sikkert mulig å finne disse Svend'ene flere steder i kirkebøkene her, og kanskje flere opplysninger da som gjør dette sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Ketil! Takker så mye for svaret ditt. Du har nok helt rett m.h.t. disse to 'Svendene'. Som du skriver begraves 'mannen på Tønderud, Svend Larsen 50 år den 2.3.1749'. Dette er nok 'min' Svend.Jeg har imidlertid ikke funnet Svend Larsen gift i Hobøl fra 1733 og fremover, men derimot har jeg funnet en Svend Larsen som ble gift i Trøgstad den 8.april 1733 med ei Marthe Nielsdt. (FS IGI)Ut fra dåpen til barna hans passer dette årstall bra med alderen. Jeg har registrert barn til Svend døpt 1735, 1738, 1740, 1743, 1746.Det er også mulig han hadde en sønn til, Bertel Svendsen (født 1733/34?) Han ble gift / trolovet den 28.8.1757 i Hobøl. Jeg har imidlertid ikke funnet dåpen til denne Bertel i Hobøl. Han er enten født før 1733, eller utenfor Hobøl. (Trøgstad?)Når det gjelder kona til den Svend Larsen som ble gift i Trøgstad, Marthe Nielsdt., har jeg funnet en kandidat, Marthe Nielsdt Glæa, gr.l. i Hobøl 11.7.1789 72 år gammel.Er det noen som vet noe mere om denne Svend Larsen Tønderud og hans familie / opphav?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.