Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 10, 2006 Del Skrevet Januar 10, 2006 Hei!Jeg forsøker å finne ut av slekten ifra en av Buergårdene og gården Bakke(Aarebakke) i Idd.Jeg søker etter forfedrene til Mathis Brynildsen Bakke, født 7. juni 1835. Han var ordfører i Idd i 1875-76-77. Hans far het Brynild Mathissen og farfar Mathis Brynildsen, f.24.8.1765. Mer har jeg ikke av data på farsiden og tar imot det jeg kan få.Hans mor var Marthe Johnsdatter, f.ukjent(vokste opp på en av Buergårdene), morfar, John Engebretsen, f.19.12.1784, d.1871, oldefar Engebret Simensen Buer, f. 23. jan. 1757. Jeg mangler fødselsdata for Marthe, navn og data på mormor. Søsken av Mathis, f.1835.Jeg søker også data, ektefelle, og barn for Marthe Johnsdatter, f.1780 på gården Bakke(Aarebakke. Hennes far var John Brynildsen Bakke, f. 17. mars 1743, d.1. juni 1783. moren, Barbro Jacobsdatter, f. 1750 giftet seg som enke for 2nden gang med Engebret Simensen Buer i 1784. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Det er ikke så mye jeg nå kan hjelpe med, men jeg vet at Mathis Bakke var en kjent slektshistoriker i sin tid på Idd.Hans far Brynild Mathisen Bakke født på Bakke 23.7.1797, død på Buer 16.11.1854. Moren Marthe Johnsdatter Buer født 28.3. 1810, død 27.5.1903. De hadde syv barn, flere av de gjorde seg bemerket på forskjellige måter. Mathis bror Jens Jacob Brynildsen Bakke ble kjent som bøssemaker. Denne slekten stammer fra klokkeren Ole Svendsen Bakke, som falt i trefningen i 1716 ved Kirkebøen i Enningdalen, Idd.Jeg finner tre av etterkommerne til Brynild og Marthe beskrevet i boka ”800-Haldenprofiler” av Edvin Haug. Dessuten en fin artikkel om bøssemakeren Jens Jacob Brynildsen Bakke i årboken for Idd og Enningdalen Historielag 2003, ”Ida”. Der har Jens Bakke skrevet om ”Bøssemakeren som ville lage symaskiner”, her med flotte bilder. Kildehenvisningene er flere, men jeg tar med en, Mathis Bakkes ”Bondeslægter i Idd”. Forord datert 1910, ikke publisert.Begge bøkene jeg henviser til kan fjernlånes.Når jeg slår opp i heftet ”Ekstraskatten 1762” transkr. av Guri Isaksen, finner jeg John (Joen) Brynildsen på Backe beskrevet som barn over 12 år. Jeg har selv notert inntil navnet hans, John Brynildsen Hov, skoleholder, hans enke Barbro Jacobsdatter Idebøen giftet seg etter John (Joens) død med Engebreth Simensen Buer. Johns foreldre må etter det jeg skjønner av transkriberingen være Brynild Jacobsen og Elen Andersdtr. Brynild var bruker av gården.Jeg kan sikkert lete mer i det jeg har av litteratur fra distriktet, men du får se på dette her først. Kirkebok viede Idd fra 1770 ligger jo på digitalarkivet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Jeg vil først forsøke å finne ut av hvem Marthe Johnsdatter ble gift med. Ett av barna til Kristine, Brynild Pedersen, f.28.juli 1820, fikk en datter, Anna Elise Brynildsdatter, f.1866.(Søster av min oldemor) Hun ble gift med Oscar Jabosen Bakke. De bodde på Bakke og drev landhandel. Han var herredskasserer i Idd og de fikk 8 barn. Jeg luerer på hvor Oscar Jacobsen Bakke kommer inn i Bakkeslekten?Alt det du skriver er også slik jeg har oppfattet sammenhengen i slekten. Skolelæreren John Brynildsen Hov ble født på gården Hov og han makeskiftet tilseg Bakke med en svoger mot at svogeren fikk deler av Hov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Hei!En del av det jeg skrev i mitt svar falt ut ved registreringen. Min slekt går direkte i linje ifra Barbro Jacobsdatter. Hun hadde barna Marthe Johnsdatter og Kristine Johnsdatter(Min tipptippoldemor) og de fikk broren John engebretsen Buer, da moren som enke giftet seg med Engebret Simensen Buer.Kristine ble gift med Sagmester og møller Peder Olsen, f.1777 ifra Øhrebakke under herregården Berby i Enninfgdalen. De fikk sønnen Brynhild Pedersen, f.28, juli 1820, som igjen fikk datteren Anna Elise. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Jeg mener jeg har vært borti disse folka før her på digitaldebatten. Nå har vi fått oss handlekurver og alt blir heretter lettere å holde styr på. Flotte greier!Mulig jeg ikke er helt med her, men Marthe Johnsdatter (3) giftet seg vel med Brynild Mathisen Bakke som du selv skriver. Du vil vite mer om denne familien, er det slik?En henvendelse eller et besøk til Gamle Prestebakke tror jeg ville vært nyttig når det gjelder disse du spør etter. Dette er en omfangsrik og kjent familie på Idd.LenkeHar du sett i boka ”800-Haldenprofiler” tidligere? Eller i heftet ”Husmannsplasser på Idd' hvor Kristine Johnsdatter og mølleren Peder Olsen er beskrevet? Peder Olsens far kom fra Fange i Aremark ser jeg det står i dette heftet. Som jeg skjønner ut av dette kan vel Peder ha vært født på Fange. Det står en god del videre om etterslekta til Kristine og Peder Olsen. Om du ikke har dette kan jeg skrive det ned.En etterkommer av denne Bakkeslekten, Harald Bakke, skrev boken ”Idd herred, en grensebygds historie” i 1915. Der er mye om denne slekta etter det jeg husker. Blant annet Mathias Bakkes fortellinger om livet på Bakke og Idd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Hei Liv!Det er to Marthe personer som jeg har hatt problemer med å skille ifra hverandre. Den ene var født i 1780 og den andre den 28. mars 1810. Sistnevnte ble gift med Brynild Mathisen Bakke.For førstnevnte marthe søker jeg å finne ut av hvem hun ble gift med og barn m.v. Hun var datter av Jon Brynildsen Hov, f.17.3.1743 og Barbro Jacobsdatter Idebøen, f.1750. Hun ble født på Bakke, men flyttet med mor og søster Kristine til Buer da moren giftet seg på nytt med Engebret Simensen Buer i ca. 1784.De fikk en sønn John Engebretsen Buer, f.19.12.1784 på Bakke, og flyttet deretter til Buer. John fikk en datter, Marthe Johnsdatter, f.28.3.1810, som ble gift med Brynild Mathisen Bakke.Jeg er også interessert i barna til Marthe og Brynild og deres barnebarn.Haldensprofiler vil jeg forsøke å låne. Husmannsplasser på Idd har fått kjøpt. Harald Bakkes bok har jeg også lest en del i. Han tilhørte også samme slekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Tok en titt under konfirmanter for å finne foreldrene til Marthe Johnsdatter født 28.3., døpt 8.4.1810. Konfirmert 25.9.1825 med meget god kunnskap. MINI Idd 1815-1831 folio 241. Hennes foreldre var John Ingebretsen og Lucie Torgalsdatter Buer. Jeg skal lete videre etter anene her. Lucie og Torgal’er vrimler det av på denne tiden på Idd. Men Lucie er her:Lenke Den andre Marthe født ca 1780 har jeg en mistanke til at ligger på FS i surret der. Er det der du har funnet henne blir det fort galt. Iddebøen-Torgalsbøen slektene hører til det verste Ancestral-file rotet på disse sidene, tror jeg. En må bruke tid på dette.Liv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Jeg fant Marthe i folketellingen Digitalarkivet i 1801 og fant Engebret Simensen alder 44 år, gift f.g. bonde og gaardbruker på Buer. Marthe Johnsdtr. 20 år var konens datter.Under gården Bøe Søndre fant jeg Kirstie Johnsdtr. tjenestepige 23 år og ugift,som sannsynlig var Marthes søster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Ja da kan jeg ikke skjønne annet enn at Barbro Jacobsdatter 51 år som i tellingen 1801 var gift annen gang med Engebreth Simensen Buer 44, var mor til Marthe Johnsdtr f ca 1780, og at hun og hennes andre mann Engebreth var foreldre til John Engebretsen som ble far til Marthe Johnsdatter født 1810.Det tok en stund dette her med mitt trøtte og regntunge hode.Ja da har begge disse Marthe’ne Barbros aner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 11, 2006 Del Skrevet Januar 11, 2006 Det er helt riktig det du sier. Jeg måtte selv bruke mye energi på å komme frem til det samme. Marthene var Barbros barn og barnebarn.Kristine Johnsdtr., var søster til Marthe og John, men både hun og Marthe hadde en annen far, nemlig Jon Brynildsen, f.1743, død 1783Kristine er min ane i direkte linje tilbake til meg som min 2xtippoldemor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet Januar 20, 2006 Del Skrevet Januar 20, 2006 Jeg har ikke glemt deg Hans Petter. Det ble bare litt for mange spørsmål på en gang her tror jeg. Jeg kan ikke svare på alt dette, men for å ta det første først (1).Mathis Brynildsen Bakke f.7 juni 1835 Hans far er som kjent Brynhild Mathisen Bakke (1797-1854). Her er dåpen hans:Brynhild, gaardsmannsønn døpt 30.7.1797 i Idd kirke. (Idd Kirkebok bok 2, side 114)Far Matthis Brynildsen AarebakkeMor Karen StangFaddere: Hans Svendsen, Simen Nielsen, Berthe Andersdatter, Marthe Hansdatter, Marthe Olsdatter Moren introd. i Enningdal kirke 27.8.1797.Karen Maria Svendsdatter Stang døpt 26.4.1772 (ifølge FS). Der kan du finne flere barn av Karen og Matthis ved foreldresøk. Disse barnas dåp må sjekkes i kirkebøkene. På samme sted (FS) er foreldrene til Karen Maria oppgitt å være Svend Hansen Stang og hustru Anne Dorthea?? Faren Svend blir enkemann og gifter seg igjen 30.3.1784 på Idd med Andrine Brun (Digitalarkivet viede Idd). På FS er oppgitt ett barn i det andre ekteskapet født 1885. Du får søke selv, jeg har det litt stressende her i dag.Sven Hansen Stang finner du på gården Prestebakke 1801, gift annen gang og 70 år.Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i hvilken Stang denne Sven kommer fra, men det kommer… Litt spennende, disse er også i min etterslekt. Men dette er jo sikkert godt kjent på Idd, det er bare jeg som ikke har fulgt helt med.Liv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Petter Engh Skrevet Januar 20, 2006 Del Skrevet Januar 20, 2006 Takk skal du ha Liv.Jeg er lovet tilsendt noen kopier av heftet til Mathis Bakke, som ikke ble publisert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts