Gå til innhold
Arkivverket

[#35815] En liten nøtt fra Hedrum

Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Jeg tror ikke det er så lett å finne ut av dette, men i Kirkebok for Hedrum nr 1 side 26 finner man dåpen til Hans Iversen 20. februar 1757. Han far er Iver Osestad, men han er bare ført inn i Hedrum. Han er døpt i Styrvold kirke står det. Fadderen er Pernille Holt, Siri Hvara, Carl Hvare og Ole Haugen. Har ikke funnet denne dåpen i kirkeboken for Lardal, men den er veldig utydelig noen plasser.Denne Hans Iversen gifter seg 6. mars 1781 i Hedrum med Marie Simensdatter fra Kveldsvik og blir husmann på Berget under Bonnegolt. Forlovere var Ellef og Peder WestbyeJeg har lenge lett etter opphavet til denne Hans Iversen.Ole Haugen som er en av fadderne til Hans er trolig Ole Jacobsen Hauen. Det er skifte etter denne Ole Jacobsen Hauen 10. juli 1749 på Hauen i Hvarnes. Hans datter, Anne Olsdatter er da nevnt som gift med Iver Halvorsen på Hjelm-Evjen under Bergan i Lardal.Dette gir en mulig Iver som jo kan være denne faren, Iver Osestad.Han er trolig Iver Osestad fadder i Hedrum i 1756: 07. mars 1756 i Hvarnes/Qvelle døpes datteren Helvig av Frans Aasestad: Fadderne var da: Maren Aasestad, Birthe Grimholt, Iver Aasestad, Simon Scoglemoe.Det er de eneste sporene jeg har fra Hedrum.I Lardal bygdebok finner jeg ikke denne Iver Halvorsen med noen familie, men det står en Iver Halvorsen som døde i 1783 på Bergan, 78 år gammel i en samling av personer rundt gården Bergan man ikke kan plassere. Tror også jeg så en Anne Olsdatter som døde der litt tiligere, men som ut fra alder skulle være født ca 1710 tror jeg det var. Dette står på side 967 og 928 av bind 3. i Lardal. Dersom dette er familien som er nevnt i skifte etter Ole Jacobsen synes jeg de var litt vel gammle til å være foeldre til Hans Iversen, men her en mange visser når det gjelder alder og om dette jeg fant i Lardal er rette menneskene.Fadderen Pernille Holt er Pernille Pedersdatter var først gift med Jacob Pedersen fra Holt i Hedrum og fra ca 1749 gift med Ellef Tormodsen fra Nau i Lardal Nau var muligens nabogården til Bergan? Bosatt på Holt Nordre i HedrumFadderen Siri og Carl Hvare er Karl Olvesen fra Hvåra og Siri Kristoffersdatter på Hvåra var det vel gården het. Siri døde på Holt i 1807 ifølge bygdeboken.Hans Iversen og Maren Simensdatter døper følgende barn i Hedrum:Inger Marie 30.01.1792Maren 02.03.1794Sibille i 1795 ifølge bygdeboken.Jacob 25.02.1798Jen 14.08.1803.Jeg har dessverre ikke deres faddere.Dette er det jeg vet. Men hvem var denne Iver Osestad? Jeg tror det kan være Iver Halvorsen og at Ole Hauen som var fadder til Hans Iversen var han morfar, men det er jo litt lite å bygge på. Har ikke funnet andre barn av denne Iver Halvorsen og Anne Olsdatter.Dette ble sikkert alt for mye, men det er det jeg har om dem.mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Jørn.Iflg. Kirkeboksavskrifter av dødsfall v/Kr.Hunskår og fra Hedrum Historielags samling er det døpt to Hans Iversen på 1750-tallet:Den 16/5 1756 dør/begraves Hans Iversen Aasestad n: 1 ann: et 18 hebd: i Hedrum. Dette kan vel muligens være Iver Aasestads første sønn med fornavn Hans? Finner ham foreløpig ikke døpt i Hedrum, men kan det tenkes at han er født/døpt i Lardal og at det er flere opplysninger å finne om Iver der?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Kolbjørn.Når du sier det så har jeg sette dette. Jeg søkte gjennom døde i Hedrum på Iver.Det er trolig at dette er en bror av Hans som døde. Hadde man bare funnet hans dåp en plass?Det kan være de kom til Osestad etter at han var døpt, men før han døde.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det er ikke noen som har mulighet til å sjekke fadderne til barna til Hans og Maren for meg? Jeg var i nærheten av den kirkeboken på mandag, men glemte å sjekke dette. Ble for opptatt av å lete i Lardal bygdebok. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1) Jeg konstaterer at Hedrum bygdebok forteller at Hans Iversen, husmann i Berget under Bonnegolt, var sønn av Iver Osestad. Jeg har imidlertid ikke funnet verken bevis eller indisier for dette. Det finnes kanskje, og muligens har du, Jørn, allerede funnet det, men jeg har en mistanke om at bygdeboka opererer med et 'han er den eneste som passer'-bevis. Hvis Jørn eller andre kjenner noe slikt bevis, så se bort fra denne innvendingen.2) Fadderen Ole Haugen i 1757 kan av naturlige årsaker ikke være den Ole Jacobsen Haugen som det skiftes etter 8 år tidligere. Det skulle da svekke teorien om at Iver Halvorsen Hjelm-Evjen og Iver Osestad er en og samme person, men de kan selvfølgelig godt være det likevel.3) Bergan og Nau kan ikke sies å være nabogårder. De ligger på hver sin side av Lågen, og Nau ligger noen få kilometer lenger nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvem Iver Osestad enn er, så har han trolig oppholdt seg kun kort tid i Hvarnes/Hedrum. Som Kolbjørn påpeker, er ikke sønnen Hans, som begraves 1756, døpt i Hedrum. Etter alderen å dømme, må Hans være født tidlig i januar 1755 (hebd.=uker). Jeg mener at jeg har sett etter ham i Lardal tidligere, men uten å finne ham. Jeg har heller ikke funnet ham nevnt på Osestad annet enn i 1756 og 1757. I ekstraskatten 1762 finnes kun en Iver i hele Kvelde og Hvarnes (se straks under).Du er ikke førstemann som har lett etter identiteten til Iver Osestad, Jørn, og et forslag har vært at han var samme mann som husmannen Iver Halvorsen i Bukten under Støvland, som på sin side har vært antatt å være sønn av Halvor Trondsen Vergenes i Hvarnes.I ekstraskatten 1762 nevnes Iver Halvorsen i Bukten sammen med kona Maren Pedersdatter. Paret har jeg funnet døpt i Andebu 14. oktober 1752 (trolovet 16. juni 1752). Maren var Trolldalen (i Andebu), står det ved vielsen, og ved hjelp av Andebu bygdebok (bd II, s. 698) kan vi slå fast at hun opprinnelig var fra Rønningen under Søndre Slettingdalen i Andebu. Av barn har jeg funnet Dorte, født i Trolldalen, døpt 11. februar 1753, og Halvor, født i Bukten, døpt 31. januar 1762. Jeg tror nok at jeg har lett gjennom både Andebu og Hedrum for ytterligere barn i perioden 1753-62 uten resultat.2. februar 1750 ble soldat 'Iver Halvorsøn Vergenæs' gift i Siljan kirke med Dorte Jensdatter fra Kiste i Siljan. Denne Iver Halvorsen må være nevnte Halvor Trondsen Vergenes' sønn. Dorte døde imidlertid straks, og ble begravet 15. mars 1750. Siden Iver Halvorsen Buktens første datter het Dorte, er jeg temmelig sikker på at Iver Halvorsen fra Vergenes er den senere husmannen i Bukten.Kronologisk er det rom for at han også er samme mann som Iver Osestad, men det var det med å bevise det, da.Navnelikheten til tross; Iver Halvorsen Vergenes/Kiste/Trolldalen/Bukten er nok ikke samme mann som Iver Halvorsen Hjelm-Evjen. Sistnevnte var gift i 1749, og det ser ut som om kona levde lenge etter det, jfr hva du har funnet i Lardal bygdebok.Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette! Jeg holder altså åpent for at Iver Osestad kan være samme mann som Iver Halvorsen fra Vergenes, men bevis (og egentlig også indisier) mangler. Å finne dåpen til den første Hans Iversen kan løse mye her!Samtidig etterlyser jeg også belegg, utover Hedrum bygdeboks påstand, for at Hans Iversen, født på Osestad i 1757, var samme mann som den senere husmannen i Berget under Bonnegolt.God jakt; det hadde vært spennende med løsningen på denne nøtta (som ikke er så liten, tror jeg)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En kjapp presisering: Når jeg i innlegg 9, første avsnitt, skriver 'Jeg har heller ikke funnet ham (...)', så mener jeg at jeg ikke har funnet Iver, selv om det kan se ut som om ordet 'ham' peker tilbake på Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Kristian.Det er noen ganger en går rett i baret. Da sitter en som regel hjemme alene forann datan. Når en går i baret i et åpent debattfora synes det litt bedre. Skifte var i 1749, og dåpen i 1756, mer er det ikke å si om den saken.Ellers skal du ha takk for gjenomgangen din av det du hadde om denne problematikken. Har du kartlagt disse fadderne til Hans og Maren på Berget? Det kan jo være de sier noe.Det med Iver Osestad har jeg bare fra bygdeboken og det kan som du sier bare være en antagelse på navnliket. Det har vi jo sett før at forekommer.Jeg er glad for alle gode innspill til denne 'store nøtten' tror jeg vi kaller den.Det kan jo være at og avklare hvem som er Iver Osestad ikke gir oss svaret på hvem som er far til Hans Iversen på Berget.Kanskje den forblir en stor uløst nøtt en tid til?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har dessverre ikke lagt arbeid i faddere til barna på Berget. Det kan muligens ligge noe der. Men jeg har sett at vielsen (i 1791) ikke oppgir noe om hvor Hans Iversen kom fra, og siden vi ikke kjenner flere barn av Iver Osestad, er det ikke sikkert fadderne blir til hjelp.Vi får håpe nøtta lar seg knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Jørn.Har nettopp kommet tilbake fra Bygdetunet der jeg fikk hjelp av Einar til å tyde navnene på fadderene til Hans Iversen og Marie Simonsdtr.`s barn. Skriften var nokså utydelig og dåpen til Sibille kunne vi dessverre ikke finne i farten. Er redd for at disse fadderne ikke leder noe nærmere til Hvarnes eller evnt. Lardal, men du kan vel kanskje se litt nærmere på dette til mandag, hvis det ikke dukker opp en løsning underveis?Barn i Kveldsvik: Døpt 20.01.1792///1792///Inger Marie///Hans Qvelsvigen Faddere: Ole Rødningens hustrue, Ragne Sørensdtr. Bjønnes, Ole Rødningen, Ole Biønes, Hans Simundsen Qvelsvig. Døpt 02.03.1792///1794///Maren///Hans Qvelsvig Faddere: Ole Biønes hustrue, Ane Sørensdtr. Ramsdal, Ole Biønes, Simund Toedal, Jens Simundsen Qvelsvig. iflg.bygdeboka 1795 og FT 1801///Sibille///Hans Faddere: ikke funnet Døpt 25.02.1798///1798///Jakob///Hans Iversen Qvelsvigen Faddere: Rasmus Ramsdals Hustrue, Berte Rasmusdtr., Peder Bannegaalt, Sivert Løvhaugen, Hans Simundsen Qvelsvigen. Døpt 14.08.1803///1803///Jens///Hans Iversen Qvelsvigen u. Vestbye///Maria Simonsdtr. Faddere: Ane Tollefsdtr. Løvhaugen, Gunil Simundsdtr. Banegolt, Niels Westbye, Taral ibid og Ole Christiansen Biones.*******************************************************Fra kirkeboksavskrift på Hedrum Bygdetun - Her er Marie Simonsdtr. døpt 30.nov 1766:30.nov 1766 Hedrum/Qvelle Maria Simon QvelsvigenFra Kristian Hunskaar: Trolovede og viede i Hedrum 1785-1801. Her er vielsen mellom Hans Iversen og Marie Simonsdatter:Side År Vigd Trulova dato Merknad (person) 105/101 1791 06.mar 26.des 1790 Forlovere:Ellef og Peder WestbyeBrudgom: Hans IversenBrur: Marie Simonsdatter*****************************************************Her er utdrag fra FT 1801, Gården Westbye i Quælle annex, Plassen Quælsvigen:Hans Iverssen Mand 44 Bege i 1te ægteskab Plads med jord. manden skræder.Maria Simundsdtr Hans kone 35 Bege i 1te ægteskabJachob Hanssen Deres børen 3Inger Maria Hansdtr Deres børen 9Maren Hansdtr Deres børen 7Sibila Hansdtr Deres børen 6 Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.