Gå til innhold
Arkivverket

[#35816] Er det noen fra dette tema som er kjent i Flensburg Tyskland ??

Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Prøver meg her : Den jeg leter etter Heter Emil Mathiesen f.3 Januar 1913 i Flensburg i Tyskland.Er det noen som vet noe om familien , eller noe annet er vi innterisert i alle opplysninger.Kan være en vanskelig nøtt, det er jo langt unna. Håper likevel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Diverre er det mange gamle kyrkjebøker i Tyskland som er borte etter fleire krigar. Dei som framleis finst, kan vera på eit lokalt Statsarkiv, men det hender òg at bøker framleis ligg i dei respektive kyrkjene. Dette veit eg er tilfelle i Rendsburg, ein naboby til Flensburg der eg sjølv har vore på leiting etter kyrkjebokopplysningar om soldatar frå Sogn som vart sende i krigen i Holstein frå 1760-åri og utover! Nokre av dei gifte seg og vart buande der nede...!I Belgia og Luxembourg er det ein fryd å forska lokalt, for alle kommuner oppretta ''Etat Civil'' (offentleg folkeregister) etter revolusjonen (1789), og alle fødsler, vigsler og dødsfall er allment tilgjengelege på dei respektive rådhus; dei fleste stadar har dei endåtil framifrå namneregister. Dette gjeld ogso i dei austlege delane av Belgia, som etter slaget ved Waterloo (1815) vart lagde under Preußen, so kanskje finst det eit liknande system i Schleswig-Holstein?Eg veit ikkje om dette var til noki hjelp, men kanskje var det ein tanke å byrja med ein telefon til Rådhuset i Flensburg (00-49/461/85-0)....? Eller eit brev til Rathaus Flensburg, Am Pferdewaßer 2, 24937 Flensburg, DEUTSCHLAND...? Om du har problem med tysken, so kan du sikkert skriva på norsk, for i Flensburg er det mange som forstår dansk...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Nina ! Tusen takk for svar. Jeg er både interisert i bakover, og om det er gjenlevende i dag.Hei Lars ! Tusen takk for svar. Skal prøve meg på et brev. Er det riktig adresse du har skrevet der ? Det er jo fint at de forstår Dansk, da min Tysk heller er dårlig.Er fortsatt interisert hvis noen skulle sitte inne med noe. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tror ikke det hjelper med Rådhuset vdr. kirkebøker, du må henvende dig til kirkekontoret på tysk.Homepage:[url="http://www.kirchenkreis-flensburg.de/StadtGemeinde.htm>Lenkehvor du finner adresser på de enkelte sogne/Gemeinde i byen Flensborg. Du må regne med betaling, ved eget besøk avtale tid med dem. Da du ant. ikke vet hvilket SognGemeinde han er f. i, kan det jo bli vanskeligt, kanskje det finnes et navneregister i Kirchenkreis Flensborg, ellers kan du jo prøve med en henvendelse på norsk til den danske menighet, om de kanskje kan hjelpe dig videre, har ikke forsøkt selv så langt frem i tid, men vet det er flere slukøret som har gått feil til Stadtarchivet(med utrolig kort åpningstid), hvor jeg selv har vært, de har enkle kopier av noen gamle kirkebøker.http://www.dcbib.dk/studieafdelingen/start_dk.htmSender en samling link jeg har i mine favoritter:Et standard brev hvor du bare utfyller, her ser du hva du må betale:LenkeLink til en mailinglist/debattforum:Lenke = Slesvig (Syd).http://www.genealogie-ahnenforschung.de/Adresser til Kirchenkreisen:Lenkebl.a. Flensburg som er aktuel for dig:Kirchenkreis FlensburgEv.-Luth. Kirchenkreis FlensburgMühlenstraße 1924973 FlensburgTel.: 0461 - 50 30 93 2Fax: 0461 - 51 52 3Sachbearbeiter: Herr Dr.PustÖffnungszeiten: nach vorheriger telefonischer VereinbarungBenutzungsform: Mikrofiche (ab 2001)http://www.rostra.dk/slesvig/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Bente !Tusen takk for svar. Skal prøve noe av dette. Er ikke noe vedig flink i Tysk, så jeg må nok ha litt hjelp. Vet du om det kan finnes et slekthistorielag i Flensburg ?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet du om det kan finnes et slekthistorielag i Flensburg ?Nei ikke mere enn hva du kan finne frem til på de linker jeg har lagt ut, men prøv å henvend dig til denne avdeling (Arkivet)under Dansk Centralbibliotek med ditt spørsmål, det kan du gjøre på norsk, e-mail adressen står øverst til venstre,(de biter nok ikke ;o)) og hvem vet kanskje din person er av dansk avstamning?http://www.dcbib.dk/studieafdelingen/start_dk.htmMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet du om det kan finnes et slekthistorielag i Flensburg ?Nei ikke mere enn hva du kan finne frem til på de linker jeg har lagt ut, men prøv å henvend dig til denne avdeling (Arkivet)under Dansk Centralbibliotek med ditt spørsmål, det kan du gjøre på norsk, e-mail adressen står øverst til venstre,(de biter nok ikke ;o)) og hvem vet kanskje din person er av dansk avstamning?http://www.dcbib.dk/studieafdelingen/start_dk.htmMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Er ikke noe vedig flink i Tysk, så jeg må nok ha litt hjelpDerfor kan du trygt bruke og utfylle Standardbrevet på tysk og sende det til:Ev.-Luth. Kirchenkreis FlensburgSachbearbeiter: Herr Dr.PustMühlenstraße 1924973 FlensburgLenkeDet vet jeg flere som har gjort med tilbakemeldinger om at de er meget vennlige, du kan kanskje sende/ringe en forespørsel før du sender med penger (en hadde sendt med 30 euro for å være sikker hun mottok en hel anetavle, mere enn forventet). Svaret er jo ikke vanskelig å forstå, da det jo er navne og årstall, og uanset er det til syvende og sist her du skal ha opplysningen fra, dersom de ikke har det i sin arkivsamling på Dansk Centralbibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er mystisk jeg skrev mitt innlegg som et svar, men kun en del av svaret ble med i første sending, forsøkte igjen - så kom det igjen uten hele svaret, beklager men jeg vet ikke hva som gikk galt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Angående dette standardformularet - det er kanskje ikke noe sjakktrekk å skrive 'Sehr geehrter Herr Pfarrer!' dersom presten er en kvinne, noe som etterhvert ikke er uvanlig i den evangelisk-lutherske kirken i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nu heter han jo i det her tilfelle i Flensburg Kirchenkreis oppdatert 6.des.2005 ;o)Sachbearbeiter: Herr Dr.PustEllers er det vel ikke noe problem her kan man se om det er en Frau eller Herr:LenkeMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

For å være litt pirkete, er nok ikke Herr Dr. Pust noen prest, men heller en eller annen form for kontormedarbeider eller saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

For å være litt pirkete, er nok ikke Herr Dr. Pust noen prest, men heller en eller annen form for kontormedarbeider eller saksbehandlerDet aner jeg ingenting om hva han er.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

... underforstått at 'Pfarrer' i brevets innledning er overflødig.Bekymrer meg ikke, forespørslerne når frem.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mulig det, men det er jo sikkert hyggeligere for mottakeren å se at avsenderen har tatt seg bryet med å tilpasse et standardformular, og ikke bare klipt og limt vilkårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Mulig det, men det er jo sikkert hyggeligere for mottakeren å se at avsenderen har tatt seg bryet med å tilpasse et standardformular, og ikke bare klipt og limt vilkårlig.**********************************Kan så være, det for bli opp til den enkelte selv å avgjøre,jeg vet f.eks. ikke om Dr. Pust er prest eller ikke.Standardformularen er vel ment som en vennlig hjelp til de som ikke kan noe tysk og dermed heller ikke selv tilpasse, og vennligst bemerk er det lagt ut av Kirkearkivet selv, det forholder jeg mig til:LenkeEllers er dette vel å kjøre av sporet i forhold til tema.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Bente !Tusen takk for hjelp ! Skal sende en søknad til uka. Det blir spennede å vente på svar.Du skal få høre fra meg hvis jeg får et tilbakesvar derfra.Det er ei jeg prøver å hjelpe for å finne sin slektning.Riktig god helg !Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg prøvde å sende mail til Kirchenkreis Flensburg for noen år siden. Prøvde også Røde Kors både i Tyskland og Norge. Problemet var at jeg hadde så få opplysninger om vedkommende jeg søkte. Hadde ca. fødselstidspunkt ( feb. 1949), samt navn på far. Hverken mors navn eller kjønn på barnet. Derfor fikk jeg ikke hjelp. Det spilte jo også inn at det var beskyttet at personvernet. Du skal jo ha opplysninger om noe som er lengre bak i tid. Dessuten har du mere opplysninger, så jeg ser ikke bort fra at det lar seg ordne. Det skal bli spennende å se.Lykke til.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Igjen !Prøver og ta fri fra maskinen på helgene, derfor jeg ikke får svart før nå.Et lite spørsmål er : Da vi skal sende spørsmål om tette temaet til Flensburg kirke, lønner det seg å sende en krysset sjekk i brevet ??Skal skrive og sende brevet i dag. Må ha hjelp til Tysken.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Britt Ringstad

Hei !En tusen takk til Dere alle som jeg fikk hjelp til med dette Tema !!Saken er løst, og det er takket være den henvisningen som kom frem !Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.