Gå til innhold
Arkivverket

[#35819] Frå Fron til Fræna

Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Tre kvinner frå Fron, truleg søstre sidan alle har far med namn Amund Amundsen, blei gifte i Fræna ca 1850: Randi f ca 1820, gift 1845 med Ola Andersen Beøy, Marit f ca 1825, gift 1850 med Hans Larsen Aure, og Siri f ca 1822, gift 1852 med Elling Andersen Dale.Er det nokon av dei trufaste hjelparane i Gudbrandsdalen som kjenner att desse kvinnene? Kven er foreldra, kvar kom dei frå, fødselsdatoar? Eg takkar på førehand for gode forslag.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tror Rønnaug er blitt Randi og Sigrid er blitt Siri underveis.I så fall var disse jentene døtre av Amund Amundsen Smikop u/Sylte, Kvikne i Nord-Fron g. 26/5-1817 i Kvikne, Nord-Fron med Mari Olsdtr. Korsgaden.Amund var 23 år ved vielsen, Mari 25 år gammel. Noen eksakt fødselsdato på ekteparet kan ikke finnes ettersom kirkebøkene starter på året 1799.Amund finnes i 1801 her: LenkeMari har jeg ikke klart å blinke ut.Datteren Rønnaug f. 4/9-1820 på Smikop under Sylte.Sigrid f. 17/4-1823 i Hardenget under Sylte.Marit f. 12/2-1826 samme sted.Jeg har ikke funnet disse jentene utflyttet, men utflyttingslistene fra Fron før 1845 er svært mangelfulle, så dette kan man likevel ikke legge vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Mange takk for dette. Desse namnevariantane er slik me har sett før. Alderen på jentene stemmer godt. Dette er nok riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.