Gå til innhold
Arkivverket

[#35828] Hospitalslem - Hva menes med det?

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei :)Min 3xtipp oldemor dør i Fredrikstad som hospitalslem i 1803, 52 år gammel.Slo opp på ordboka, men fant det ikke beskrevet der hva hospitalslem betyr.Var det kanskje fordi hun var innlagt på sykehus?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Man kan vel kanskje kalle det et sykehus, men selvfølgelig etter datidas standard innen pleie og legevitenskap. Men mens dagens sykehus tar imot både fattig og rik, tror jeg nok at de som kom på hospitalene i sin tid, var blant de dårligst stilte i samfunnet, dvs de som ikke hadde annen måte å ordne seg på. Mer velstående folk fikk nok behandling og pleie i hjemmet.Hospitaler fantes i flere byer. Her står det litt om Oslo hospitals historie: http://www.oslo-hospital.no/content/historie.html Jeg kjenner ikke Fredrikstad hospitals historie, men det finnes sikkert litteratur om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill fra deg Kristian :)Hun ble enke ca 10 år før hun døde, så det var kanskje ikke all verdens midler å rutte med for henne.Har ikke støtt på dette ordet tidligere. Jeg leste den første linken din, men den andre virket ikke.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kristian :)Kan jo forhøre meg med historielaget på Fredrikstad bibliotek, om de har dette heftet.Takk skal du ha.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hospitalslem tyder at ho er innlagd på eit hospital. 'Lem' er her same ordet som 'lem' i ordet 'medlem', 'lem' vart ofte brukt i nynorsk tidlegare, som t.d. å vere lem i eit lag eller organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slik var det ved Laurvigs hospital på 1700-tallet: Her fikk nødlidene personer plass, men de måtte ha levd et skikkelig liv, og ikke blitt forarmet p.g.a. lathet, drukkenskap eller annen 'lidderlighed'. Her ble 2 stk plassert på ett kammer med en kakkelovn og en liten kamin eller skorstein. Her var et sengested, et bord og to trestoler. Hver uke fikk de en halv riksdaler til mat og drikke, de fikk lys og brensel, fri prest bl.a. i dødsstunden, fri medisin og tilsyn av lege og til slutt fri lik-kiste og annet til begravelsen.Det var en av Laurvigs-grevene i samarbeid med den danske dronningen (som var hans svigerinne) som startet dette hospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge for denne informasjonen :)Da hadde hun kanskje levd et skikkelig liv, og ble tatt godt hånd om på denne måten.Hennes navn var Petronelle Johannesdatter Berg, og var gift med baker Jørgen Sternberg, som jeg har innlegg om i en annen av mine debatter/etterlysninger.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kunne vært spennende å finne ut hva som finnes av arkiver etter disse hospitalene. Hvis det skikkelige livet måtte dokumenteres på noen måte, kan en slik dokumentasjon være en virkelig gullgruve i jakten på 'kjøtt på beina' til anetavlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Akk, jeg forhørte meg for mange år siden om arkivmateriale etter en slik institusjon, og ble forsåvidt møtt med velvilje, og sendt fra person til person, til jeg til slutt havnet hos en gammel vaktmester. Det siste han hadde gjort i jobben - eller snarere noen år senere - var å sende arkivet til en papirinnsamling for å få frigjort loftsplass.... etter pålegg fra en eller annen som trengte lagerplass til andre ting. Ingen alarmklokker hadde ringt der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen til dere og takk for nye innspill :)Dette må jeg jo bare prøve å finne ut av.Til frokosten idag tok jeg en liten titt over døde i Fredrikstad 1799-1834, med det for øyet å se hvor mange som gikk under betegnelsen Hospitalslem.Jeg fant 32 i denne perioden. (Ser ikke bort fra at jeg kan ha oversett noen tidlig på morgenen)Den yngste var 30 år, og den eldste var 81 år.Det er kun kvinner blandt hospitalslemmene.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om du leiter på yrke inneheld hospital i landsomfattande søk for 1801 vil du finna at det nesten berre var kvinner som var hospitalslemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan :)Ja, det hadde du rett i. Tenkte ikke på å søke etter dette som yrke.Nå så jeg at det også var menn som var hospitalslem.Her er linken til Fredrikstad 1801 på hospitalet med sine lemmer.Lenke1 mann og resten kvinner.Er det slik Arnstein Rønning forklarer i innlegg 8. Spørsmålet da blir,hvorfor kom de dit? Et slags hvilehjem kanskje?Men som sagt den yngste jeg fant var bare 30 år.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I ekstraskatten 1762 for Larvik, er det totalt 16 personer som sies å bo på 'Hospitalet'. En Nils Jensen kalles 'Opvarter', og var nok en slags pleier. Peder Møller og Anne Sødberg kalles 'Mand' og 'Hustrue', og var nok bestyrerpar; de hadde også ei tjenestepike. De øvrige 12 kan vel da ha vært hospitalslem; av dem er det 5 menn og 7 kvinner.Når det var personer ned til 30 års alder på hospitalene, vil jeg *gjette* på at det var personer som var så vanføre at de ikke kunne gjøre noe arbeid. Dermed var det umulig å få tjeneste noe sted. Hvis familien var for fattig til å fø en ekstra person, eller hvis vedkommende manglet familie, må plass på hospitalet ha vært kjærkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

At det var mest kvinner skyldtes vel at det var flest enker eller kvinner ute av stand til, og med mindre plikt til å forsørge seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 1801 var yngste 'lem' ved hospitalet i Larvik Maren Paasche på 21 år. Da var det også en 'bønholder' her, Hans Clausen Krag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Ja, det høres fornuftig ut det som er kommet frem her når det gjelder hospitalslem.Hospitalet var muligens driftet privat? Beregnet på varig syke?Jeg ser av andre som nevnes i FT 1769, nevnes til amtssykehuset.En stor takk for alle fine innspill.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei.Hospitalene var ofte knyttet til sentralkirkelige institusjoner (domkirker / klostre) også etter reformasjonen 1538. Eksempelvis hospitalet i Stavanger fikk inntekter fra enkelte gårder / gårdparter som sentralkirkelige institusjoner eide her på Agder. Etter reformasjonen var disse instutisjonene vel egentlig statlige (statskirken).Begrepet 'hospitalslem' kan kanskje også sammenlignes med 'legdslem' på landet - der fattige,syke,gamle (også mentalt syke personer i ulik alder) som ikke hadde egen forsørgerevne eller nær familie som kunne ta vare på dem, ble tatt vare på og forsørget (godt eller mindre godt) i bygdesamfunnet.Mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for informasjonen Knut Inge.Min 3xtipp-oldemor Petronelle Johannesdtr. Berg hadde ihvertfall 2 barn i live på det tidspunktet hun døde.Om de kunne forsørge henne vet jeg ikke, men sønnen Wilhelm Friderich Sternberg var matros/styrmann.Datteren Anna Catharina f. 1781 (min 2xtipp)giftet seglenge etter morens død, og yngste datteren Jørgine Mathea f. 1784 vet jeg ikke om levde opp. Har ikke funnet henne i FT 1801, men heller ikke blandt døde 1799-1834. Hun må i så tilfelle være død før den tid.Jeg syns jeg har fått mye fin informasjon, og takker dere alle enda en gang.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Kjell T. Lund skriver i skriftet 'Han far' Prestehistorie og bygdeliv i Vang i Valdres litt om fam. Haaning. Bl.a. Christen Haaning døde 75 gl. og ble gravlagt fra Oslo hospital 18.6.1777, og Kristine Haaning ble gravlagt der 26.7.1784, også 75 år. Presten Lars Haaning ble også gravlagt fra hospitalet, 27.6.1814. Iflg. innlegg 2 var Oslo hospital et sykehus for mentale passienter.Vil det si at de som ble begravet derfra også var mentalt syke. Det er jo nærliggende å tro. Noen som vet? mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kathe :)Ja, jeg vet ikke om de som var der var mentalt syke, om det var mennesker som ikke klarte seg på egenhånd, eller om det var et slags hvilehjem..Forslagene her har vært mange og gode.Jeg skal forhøre meg med historielaget ved Fredrikstad biliotek.Får jeg et utfyllende svar om hospitalslem - hospitalet i Fredrikstad, skal jeg informere dere som har vist interesse her.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Rigmor !Tar med det som står i Leksikon : Hospital( av latinsk hospitalis, gestevennlig ), i eldre tid hjem for gamle, fattige eller syke, særlig spedalske, opprinnelig drevet ved kirkelig forsorg. Senere ble betegnelsen brukt om sinnsykehus.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.