Gå til innhold
Arkivverket

[#35828] Hospitalslem - Hva menes med det?

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha Rita :)Var det nevnt noen årstall i forbindelse med når det ble sinnsykehus, og gjelder det Fredrikstad hospital eller alle?Nå skal jeg finne senga mi. *Smil* fra RigmorP.S. Takk Kathe for trivelige ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Et utdrag av lenken under fra Oslo Hospital: Den første ' psykiatiske pasienten ' vi kjenner fra Oslo Hospital ble tatt inn i 1735 osv....I 1776 en ordre fra kongen om at det skulle settes opp ' en særdeles ny bygning ' på Oslo Hospitals grunn for å motta ' afsidige mennesker ' fra Akershus stift ( da mesteparten av Østlandet )siden det ikke kunne innrettes tilsvarende ordning i Skien og Fredrikstad osv. LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk enda en gang Rita :)Legger ved linken til Petronelle i FT 1801LenkeDet er ikke gjort noen merknader her, som skulle tyde på at det var noe i veien med henne, men det er jo ikke godt å vite.Jeg skal uansett ta kontakt med historielaget ved Fredrikstad bibliotek, slik at jeg har sjekket på alle bauger og kanter når det gjelder hospitalslemmene i Fredrikstad 1803.Arnstein Rønnings innlegg nr. 8, hørtes koseligst ut, men det er ikke godt å si hva som er det rette i dette tilfellet.Takknemlig hilsen til alle og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Det som flere har vært innpå, og som Rita nevner nå sist er i mitt tilfelle med min 3xtipp korrekt.Det startet som en privat stiftelse i 1641. Deretter ble det offentlig og for folk, som p.g.a fattigdom, alderdom, sykdom (iberegnet sinnssykdom) var ute av stand til å forsørge seg selv.Så da gikk det dårlig med min Petronelle på hennes siste dager tydeligvis.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor, som nå vet hva hospitalslem betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.