Gå til innhold
Arkivverket

[#35834] Skifte Nordfjord Jørgen Gjeblesen Bolstad

Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 3. juni 1728 og nevner enken Kari Davidsdatter og barna Jørgen Jørgensen, David Jørgensen, Brynilde Jørgensdatter, gift medAnders Davidsen Grov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Takker for opplysningen om Brynild, men mener at Jørgen og Kari hadde flere barn enn de nevnte. Det bør ha vært en sønn Geble m.n.e. farfar, men trolig død før 1728.(Siden det var en sønn Jørgen m.n.e. en oldefar) En Kari Jørgensdatter f. 1687 (min 4-T) gm Ola Pederson Mindresunde var trolig fra Bolstad. Hun eide 3 mk i Sundal (medgift?) (faren eide 8 mk). En sønn Salve Jørgensen er n. på Røros i 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Kari kan ha vært datter til den samtidige Jørgen Larsen Bolstad fra Nedre Flo. Han eide i følge bygdeboka 12 Mk. i Gudal og 6 Mk i Sundal. Men dette er vanskelig å finne håndfaste bevis for hvis det ikke dukker opp noe i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Takk til Tor Kvien. Du har nok rett i at det er flere muligheter når det gjelder Kari sitt opphav. Jeg har registrert 4 barn på Kari: Brite f 1719 gift til K-Eide, Peder f 1722 (T-oldefar til spelemannen Per Bolstad?), Synnøve gt Heggdal og Jørgen gt Lyslo. Er dette rett ? Kan ikke se at navnene entydig peker mot JLB og konen Helga? som Kari sine foreldre, kanskje like lite som til JGB med konen Kari. Vi får bare lete videre, kanskje det er snakk om en 3. Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Den samme Kari er min 5 ganger tipp, og foreløbig har jeg satt henne opp som datter til Jørgen Larsen Bolstad/Flo. På det aktuelle tidspunkt er det bare to som heter Jørgen på Bolstad (folketellingen 1701), og de er jevngamle, og siden det ikke er Jørgen Gjeblesen er det overveiende sannsynlig at det er Jørgen Larsen. Men nå er vi vel der at vi skulle tatt dette som tema i brukerforumet? (Jeg besøkte forresten Taraldset for 2 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.