Gå til innhold
Arkivverket

[#35839] Kongsli i Fron - ættlinger etter Tynnøl-ætta i Lesja ??

Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Eirik Johannesson Kongsli (ca. 1600-1676) sygarn-Kongsli i Nord-Fron. G.m. Guri Sveinsdtr. Stor etterslekt.Mitt spørsmål: Kan Eirik knyttes til Tynnøl-ætta i Lesja ? Jeg har sett slektsoppsett på nettet (men har ikke sett kilder) som har følgende oppsett: - Trond Eindrideson Tynnøl ca. 1475-1535. Gift to ganger, mange barnn. - Jon Trondson Helle ca. 1515-1573. G.m. Anne Eiriksdtr. Glømmen. - Finn Jonson Hjelle i Fåvang. - Erik Finnson Hjelle i Fåvang. - Johannes Eirikson Hjelle. - Eirik Johanneson Kongsli i Fron.Noen som kjenner de gamle Gudbrandsdølers ætt ?mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jon Trondson Helle ca.1515-1573 bodde såvidt jeg vet på garden Helle i Vågå (ikke Helle i Fåvang). Både av denne og kronologisk grunner ser den angitte rekken lite troverdig ut. Fra JTH til Eirik Johannesson Kongsli (ca.1600-1676) skulle det altså være 4 generasjoner. Hvis en regner ca. 35 år i snitt pr. generasjon skulle Eirik være f. rundt 1650, altså 50 år 'for sent'. Selv med korte generasjoner blir det trangt. Og da har jeg altså kun kommentert geografi og kronologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Er samd med Per Neermo, det er ikkje plass til 4 generasjoner mellom Jon Trondson Helle/Glømmen og Erik Johannesson Kongsli. Johannes Erikson Kongsli, nemd -1610-1624- er nok på same alder eller kanskje litt eldre enn Erik Finnson Hjelle. Johannes Kongsli er helst son til den Erick Konngsliidt som betaler bot for eit knivstikk i 1560 og foringsskatt i 1557/58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Takk for svar - Per N.Jeg er enig med din konkl vedr. generasjons-lengde. Ang. Bosted: Jon Trondson bodde som du sier på Helle i Vågå - men en oppsetting jeg har sett på nettet anfører at generasjonene etter Jon Trondson skal ha bodd på Hjelle i Fåvang. Jeg antar dog at forbindelsen mellom Tynnøl i Lesja og Kongsli i Fron er lite sannsynlig.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Torbjørn P. Hagen, innlegg 3:) Du har altså 'brutt' en ev. forbindelse mellom Johannes Eriksson Kongsli (nevnt -1610-1624-) og Erik Finnson Hjelle (Fåvang). Men likevel kan jo linjen herfra og bakover via Finn Jonnson Hjelle (Fåvang) (f. rundt 1540 ?) til Jon Trondsson Helle (Vågå) være rett. Er den det ?Jeg har notert meg flg. barn av Jon Trondsson Hjelle (Vågå) (ca.1515-1572/73) og Anne Eiriksdatter Glømmen (Øyer/Tretten) (vel f. fra ca. 1540 og utover): Olav Glømmen, Eirik Helle, Finn Hjelle, Trond Glømmen, Endre Tynnøl, Ingeborg Tynnøl, Ragnhild Tynnøl, Gjertrud Tynnøl, Øystein Vestad.Kan noen antyde noe om f.år eller rekkefølge på disse barna ? (Eirik skal visstnok være f. ca. 1548).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jon Trondsson tok over garden Hjelle i Vågå (etter kven ?), men gifta seg altså til Glømmen i Øyer. I kva rekkjefølge dreiv han desse gardane, og kvar er borna hans fødde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Til innlegg 5:Linja frå Hjelle i Fåvang og bakover til Jon Trondsson er rett.På Hjelle er Ole Østensen brukar av 2 huder i 1665. Han er da 32 år og har sin far Østen Findsson, 60 år, hos seg. I 1641 er Østen, Nils, Jon, Eldri, Guri og Karen Finnssønner og døtre nemnde i ei skjøte. Erik Finnsson er nemnd i 1614 og 15 og var nok eldst av denne søskenflokken, men er truleg død utan etterslekt. Dette er barna til Finn Jonsson Hjelle.Barna til Anne Eriksdtr. Glømmen og Jon Trondsson Helle er rett oppsett av Engebret Hougen, Ættesoge for Gudbrandsdalen b 3 side 77: Erik Helle, Østen Vestad, Finn Hjelle, Ole Glømmen, Trond Glømmen, Ingeborg Laukam, Ragnhild Bræ'e og Gjertrud Leikvam. I 1614 var det berre Ole og dei 3 søstrene som levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg mente det skulle være et 9. barn (Endre) i denne søskenflokken ?Vet man noe om når Jon Trondsson bodde hvor, og når og hvor barna er født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ja, du har rett. E. Hougen nemner Endre Jonsson, men han var død utan etterslekt før skifte i 1601.Ettersom Tynnøl-ætta er med i overskrifta her i dette tema, er det grunn til å minne om tema 27288. Der kjem det fram nye tankar om forfedrane til Jon Trondsson Helle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.