Gå til innhold
Arkivverket

[#35843] Var John Jørgensen og kona Nelia fra Tjølling,Hedrum,eller hvor?

Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg?Min tippoldefar var kirketjener i Larvik samt forstander/vaktmester? på Hospitalet. Han het Elias Johnsen f.8(el.3)okt.1821 i Larvik. Gift 31okt.1848 i Larvik med Live Andersdatter fra Svindholt,Gjerpen.Elias var sønn av John Jørgensen f.1779? d.11des(el.17des.).1853 i Larvik. John var tømmerm.,men ble senere pedell på Herregården. G.i Larvik 28nov1815 med Elias mor Nelia Guttormsdatter.Hun f.1786? og død i Larvik 30jul.1858.Det heter seg at de begge er fra Tjølling,men er de det da?? Jeg finner dem ikke der.------ Jeg finner en Jon Jørgensen som stemmer i alder 1801,da hos sin onkel på Herbjørnrød i Hedrum. Er det han?? Ingen Nelia Guttormsdatter som stemmer med alder. I 1825 bor de i Larvik med sine 2 sønner.Elias og Johan(John)Christian.---Johan C blir pedell på Middelskolen og Herregården. John Jørgensen har ant. en bror Hans og ei søster Gunhild,da de er faddere og forlover til John. Kan noen hjelpe meg å finne John, Nelia, deres søsken og forfedre.Jeg har prøvd endel på dette uten og lykkes.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er den eneste Nilia/Nelia Guttormsdatter jeg finner i hele Norge i FT1801, og alder og geografi passer ikke så verst (12 år i Sem): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=104&teljing=ft1801&filnamn=f10721.wc2&amt=7&funnenr=117>Lenke Det kan være henne, selv om det ikke er noe bevis at vi ikke finner andre passende kandidater.Mor til denne Nilia er enke etter første ekteskap, og ettersom hennes øvrige tydeligvis har en far som het Anders, er det mulig at Nilia er født utenfor ekteskap. Gården de bor på i FT1801, er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til John Jørgensen i Tjølling på F.S. Her er heller ikke mors navn nevnt. Lenke Passer med vielsen til Jon Og Mari som jeg la inn i forrige innlegg.Kan hun ha vært hustru i et 1. ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Jørgen og hustru med barn i 1801 telling i Larvik:LenkeVet ikke om dette er det rette forledrepar som passer med Johns, men jeg legger det inn likevel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til den Jon Jørgensen som bor hos en onkel i Hedrum i 1801. LenkeAlder passer som du sier bra , men han kan passe bra med den karen jeg fandt døpt i Tjølling . Kan det være den samme tro?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Etter Gunns innlegg (9) slo jeg opp i bygdeboka: Den Lars Jonsen på Herbjørnrød, onkel til Jon Jørgensen, kommer fra Vestrum bnr. 4. Hedrum bygdebok II s. 427.Vestrum : Jon Iversen fra Åsrum, d. 1758, 35 år. G.m. Gunhild Jørgensdtr. fra Årkvisla. Barn: Jørgen f. ca. 1750, Gunhild f. 1752, Hans f. 1755 og Lars f. 1757, bodde på Herbjørnrød. Hedrum bygdebok II s. 561Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Foreldrene til Nilia Guttormsdatter gifter seg 1802 og at hun er Nilia er såkalt (uekte)barn.I 1801 en tellingen bor det en Guttorm Olsen på samme sted. ( 60 år gammel)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere som har hjulpet meg med endel svar her. Tusen takk. Jeg tror dere har rett både med ekteskapet til John/Jons foreldre og fødselen som dere har funnet i Tjølling Det bekrefter jo at han er f. i Tjølling som antatt. Det er da den samme familien som er i folket.i Larvik 1801. Da er John/Jon på Herbjørnrød hos onklen. Det bor en sønn,Christian,og 2 døtre ,Guhild Maria og Coratina ,hos foreldrene.De har jeg ikke funnet før,men de passer jo,sett i forhold til navn. Jeg har jo funnet en søster Gunhild til John/Jon. Det skal også være en bror Hans, men han er nok voksen da .Han er forlover for broren John.Jeg har lurt på tidliger om det er disse personene på Vestrum som er Johns forfedre, men jeg finner jo ikke noe forbindelsesledd mellom Jørgen Jonsen fra Vestrum og Maren?Hansdatter fra Haugan,-------annet enn(Kanskje)et ekteskap, --- men det står jo ikke hvor han er fra.-------- Kan noen med mye viten om Hedrum/Tjølling/Larvik kanskje klare og finne ut av det for meg????Tror også at det stemmer at min!! Nelia er den samme som Nelia fra Sem/Slagen området, men hvordan finne ut at det er rette dama????? En med mye data omkring Larviksfolk(f.eks. Einar L )kan kanskje knekke dette slik at jeg får bevis--------Kanskje det finnes innflytting eller slikt?-------Bevisene er viktig.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Wenche!Jeg har sett etter, men jeg har ikke noe mer enn det som du har, og hva dere har kommet fram til her. Det tyder på at de ikke er Larviks-folk i alle fall, noe som jo også kommer fram i det som ildsjelene har funnet fram til her. :-)Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.