Gå til innhold
Arkivverket

[#35847] Noter deg dette hvis du trenger oppslag

Gjest carsten schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest carsten schanche

Jeg kan gjøre oppslag i følgende bøker:BB for Aurskog-BlakerBB for EidsvollBB for GjerdrumBB for GrueHitterdalsbokaBrøttumsbokaTotens bygdebok IVSkedsmo II og IIIBB UllensakerBB Nord-Odal I og IIIBB Skudenes og SkudeneshavnStjørdalsboka Skatvald HeradSkankeætten av Roger de RobelinDen Norske Hærs Officerer 1628-1814 av OvenstadNorges Håndverkere av Victor Prydz 1938Den Norske Hærs Vernepliktige Officerer 1864-1933Norges Militære Embedsmenn 1929Sørum nye BB 1Nordmenn i fangenskap 1940-45Spørsmål om oppslag i BB bør inneholde gårdsnavn ellers vil jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI boken om Skankeætten står det noe om Faste Skancke og han aner. Har ikke så mye mer om ham annet at han ble gift med Marit Larsdatter Galaaen på Røros og at de fikk datteren Elen, født i 1751.Skulle gjerne visst noe mer om Faste og hans aner om det finnes.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hvilke grader av offiserer/befal er omtalt i Den Norske Hærs Officerer 1628-1814 av Ovenstad.Jeg søker en Sergiant Peder Toraldeson Oppem (Torraldsen, Tareldsen- OppeimEn sersjant rundt 1650 var vel av offiser?vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Har akurat snakket om Grini fangene og hadde vært intresert i opplysninger om Sverre Fosland og John Berg Andreassen. Min adresse er hanicka'alfakrøll'start.no Hadde værte kjempeglad for hjelp. Mvh HanneNordmenn i fangenskap 1940-45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carsten schanche

Andreassen, John Berg,hjelpearbeider,Sem,Vestfold,f.15-12-13. Arr. 22-03-45,overført Grini ank. 10-04-45 (f.nr.19174) til freden. Sverre Fosland finner jeg ikke.Ellers er e-posten min c-scha@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carsten schanche

Til Helge.Jeg har sett etter Peder,men finner ingen som passer. Har akkurat fått bøkene,så jeg har ikke studert de så nøye enda,men det ser ut som sersjanter skal være med ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carsten schanche

Til Hanne Heen.Side 178 i Skankeætten: Faste Knutsen Skancke (sønn av Knut Pedersen),f. i Røros 171(4), d.der 1788 begr.16/3,74 åe gammel,skp 1788 29/3,var ved Kongsberg 1752,bergsgesell ved Røros kobberverk. Gift i Røros 1739 24/6 m Maritte Larsdtr.,f.i Røros 1717,d.der 1803 11/12,skp 1803,datter av Lars Lassesen (skp 1721 1/3) og lisbet Olsdtr i hennes 1.gifte (g.2.gang 1721 m Christen Iversen Bakken). Barn f. i Røros:1.Karen f.1740 dp 11/2,d 1742 begr 16/62.Karen f 1743 dp 14/6,d 1831 15/4. Gift i Røros 1765 11/8 m Erik Olsen Korssjøen,f i Røros 1740,d der 1810 8/4,gårdbruker av Korssjøen østre gnr 54 bnr 1.3.Lars f 1746 dp 31/7 d senest 18034.Elisabet f 1749 dp 7/4,d 1837 23/3. Gift 1.g i Røros 1771 9/5 med smelter Ole Salvesen Salve,d i Trondheim 1791,skp 1791 22/?,2.g i Røros 1794 13/7 m Ole Olsen Heskedal f 1737,d 1807 begr 13/3,bruksbonde av Salvevolden gnr 132 bnr 166.5. Elen f 1751 dp 12/12,d 1802 begr 7/2. Gift i Røros 1775 3/5 m sin svåger Johannes Salvesen Salve f i Røros 1745,skredder og smelter ved Røros Kobberverk.6. Knut f 1754 dp 8/12,d i Ålen 1842 24/67. Christen f 1758 dp 16/5,d der 1789 begr 27/2.Knut og Christen står det mye mer om i boka.På side 134 (jeg tar ikke med alt som står):Knut Pedersen Schanke (sønn av Peder Fastesen) f i Røros 168(5),d der 1752 begr 11/6. Gift ca 1707 m Karen Lorentzdtr Biørgum,f i Røros 168(8),d der 1756 begr 18/1. Barn f i Røros:1.Lorentz 1708-17642.Peder 1713-17873.Faste 1714-17884.Elen 171(6)-18145.Gunilla 1720-18086.Anders 1723-17897.Anne 1726-8.Karen 1729-1818Det står mer om barna hvis du ønsker det. Min epost c-scha@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Søker opplysninger om husmann Peder Olsen og hustru Marthe Olsdtr som i 1838 bodde på en plass under Haneborg i Skedsmo. De fikk en datter Oline der 24.04 1838. Har ingen alder eller noe annet om dette ekteparet.Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei CarstenTusen, tusen takk skal du ha for alle de opplysningene. Jeg fikk nettop vite at det eksisterte en bok om denne slekten via en Amerikansk dame som også kommer fra Røros slekten. Skal legge opplysningene på plass og så kan jeg heller ta kontakt på mail etter det. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei CarstenDette var et fint tiltak. Jeg hiver meg på med et par spørsmål:1. BERG I AURSKOGPå gården Kjus i Nes, Akershus bor det en Anders Pålsen. Han var gift med Anne Hansdatter f. ca 1692. Ifølge b.b. for Nes skal hun være fra gården Berg i Aurskog. Står det noe om henne og hennes familie der?2. STEMSRUD I GRUEPå Vestre Røtnes i Nes, Ak. bor Erland Andersen på midten av 1600 tallet, han var gift med Kari Torgersdatter. Hun skulle være fra gården Stemsrud i Grue. Står det noe om henne og familien i Grueboken?På forhånd takk for hjelpen. Her er min e-mailadresse: sehkrøllalfasandefjordbredband.netmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Carsten....Det er meget interresant å se hva du har av kilder tilgjenegelig. Dette var et veldig fint tiltak.Du har hjulpet ofte tidligere, men har du noe du noen opplysninger fra Sørum BB som kan hjelpe meg videre med Tema 21458...???mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carsten schanche

Jeg har sett på dette temaet ditt tidligere Arild, men fant ikke dette paret i den ene bygdeboka jeg har. Det er riktignok en gard Sæteren der, men ingen som passer. Det er vel de som er på Borgen i Ull. s. 474 BB II.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg lurte på om du kunne gjøre et oppslag i Nordmenn i fangenskap. Familien Karoli/Karlsen. Polykarp Karoli/Karlsen (f.1916) ble sendt til Austw. en gang under krigen, med sin familie. Håper du kan se etter for meg hva som står om han og resten av familien. Takk for tilbudet!Min mail adresse: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Carsten...ja det er paret på side 474 som du nevner.jeg får takke for ditt engasjement tidligere på dennearild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det er glimrende at noen tilbyr sine tjenester på denne måte.Men vil ikke dette etter hvert bli en håpløs tråd med blanding av hummer og kanari. Vanskelig å fine frem i og vanskelig å søke tilbake til for de som søker emner omhandlet i denne tråden.At det blir oppført mailadresser og svart privat om emner som kanskje mange lesere vil finne glede og nytte i er heller ikke så kjekt bestandig.Mitt forslag er at de som har noe å spørre Carsten om så lager en et nytt tema. Dersom en ønsker å gjøre Carsten oppmerksom på at det er lagt inn et nytt tema som han muligens har kildemateriell til, så varsles Carsten med en mail. Han kan da gi svar om han har opplysninger.Skulle det dukke opp mer om sersjanten jeg spurte om ovenfor så kan den legges inn her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Helt enig Helge. Dette kan bli uoversiktlig etter hvert. Lag et nytt tema med gode stikkord. Jeg er på nett omtrent hver dag og jeg leser alle temaer. De som ikke ønsker det kan selvfølgelig sende meg en e-post: c-scha@frisurf.noCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.