Gå til innhold
Arkivverket

[#35848] Gulen S&Fj: Ragnilde Nilsdtr. f. 1788, d. 1860 på Tveranger. Hvor fra?

Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Ragnilde Nilsdtr. giftet seg med Anders Jørgensen som bodde på Tveranger i 1815. Ragnilde skal være født i 1788 etter dødsalder og det kan stemme bra da siste barnet ble født i 1832. Men hvor kom Ragnilde fra? I folketellingen 1801 er der flere kandidater i Sogn: Fra Lemmesand i Vik, fra Ness i Luster, fra Tønjum i Lærdal, fra Frønningen i Leikanger, i tillegg fra Ramsgrov i Askvoll. Vanligvis reiste man ikke så langt for å finne seg ei brur, men Ragnilde kan selvsagt være født lengre vekk. Er det noen som kan hjelpe med Ragnilde? Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Bent,Tilfeldigvis leste eg rettingar til Solund Bygdebok i går kveld. Der står det at Ranghilde kom frå Hunderi i Lærdal, f. 1788. Eg har ikkje gjort meir forsøk på å finne ho.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
Gjest Gisle Hersvik

...men ho som vi finn under Frønningen kan sjølvsagt vere aktuell, all den tid Ole Sørensen, 9 år i 1801 på same gard, i 1815 gifta seg med ei jente frå Råke, Solund og busette seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

...men ho som vi finn under Frønningen kan sjølvsagt vere aktuell, all den tid Ole Sørensen, 9 år i 1801 på same gard, i 1815 gifta seg med ei jente frå Råke, Solund og busette seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Bygdebok for Lærdal, III, s. 598 Hunderi (Olagarden), Gnr. 26, bnr. 10:Ragnhild Nilsdotter (1788-) g.m. Anders Jørgensson Tveranger (1763-) (til Solund)Ho var dotter av Nils Jensson Nygard (Rikheim) (1747-1824) i hans andre gifte 1779 m. Kristine Hansdotter Sagøyna (ca. 1757-1797).Dette var alt eg klarte å få med meg før biblioteket stengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Tusen takk til Gisle. Da er jeg kommet et steg videre. Jeg var ikke klar over at det fantes rettinger til bygdeboken for Solund. Hvor får jeg fatt i den?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Den er visst ikkje å få tak i frå Solund Kommune for øyeblikket (i alle fall var den ikkje tilgjengelig for ca. eit år sidan), men eg kan skanne dei (to) eg har (som eg har etter mine besteforeldre) og sende deg pr. e-post. Send meg ein e-post til ghersvik@frisurf.no så skal du få det i morgon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.