Gå til innhold
Arkivverket

[#35872] Peder, far til tre søsken i Frogn/Nesodden omkring 1700

Gjest E. Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Tjernshaugen

Michael/Mikkel Pedersen på Granerud på Nesodden, Anne Pedersdatter på Vestre Glosli og Ole Pedersen Gislerud / Hauger (Haneborg) i Frogn var ifølge Myckland`s 'Gårdshistorie for Frogn' søsken. Det jeg er nyskjerrig på er hvem som kan ha vært deres far.Ut ifra opplysninger av den ovennevnte gårdshistorien og Frogn bygdebokverk bind 2 kan man lese at en Sr.Peder Jonsen/Jensen i 1705 utstedte bygselbrev på gården Hauger i Frogn til Ole Pedersen fra Gislerud. Frogn bygdebokverk konkluderer med at denne Peder Jonsen/Jensen er faren til disse søsknene.Frogn bygdebokverk bind 2 forteller videre om en skipper Peder Jensen som i 1712 ble registrert i Christiania sammen med 8 andre skippere fra Ås sogn som førte varer ut fra denne byen.På Tore Vigerust`s sider 'Borgerskapet i Christianias ladesteder Son, Hølen,Husvik, Hvitsten, Drøbak og Ildjernet 1680-1730' finnes en Peder Joensen som betaler skatt i tidsrommet 1680-1697.Tolleren Nils Jensen ved tollstedet Sand/Drøbak fikk kjøpt nettopp Gislerud og Hauger i Frogn i 1680 årene, kan han ha hatt en bror ved navn Peder som overtok disse gårdene og er dette i såfall samme Peder som nevnt ovenfor og far til disse tre søsken på Nesodden og Frogn?.Beklager om dette er litt rotete formulert men håper noen har noen innspill på dette.Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Eh, dette skjønner jeg ikke noe av, det stemmer at det ligger under Oppland men ikke forstår jeg hvorfor da jeg var vet jeg sjekket nøye før jeg klikket på Akershus da jeg la inn temaet.En mulig feil i programmet?Når jeg er inne på forumet har jeg alltid bare brukt 'generelt' valget, men når jeg nå akkurat sjekket det p.g.a din opplysning så skiftet områdevalgene av seg selv, mulig det er noe som skjer når flere legger inn meldinger samtidig?I allefall hører innlegget inn under Akershus. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

I Frogn Gårdshistorie fant jeg en Peder Jonsen som var forpakter for Christian Jørgensen Brochmann på Hallangen.Denne Peder er kanskje identisk med noen av de peder jeg har nevnt i innlegg 1.I allefall døde han 1732, og blir oppgitt å være en bror av Søren Rustad i Vestby.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.