Gå til innhold
Arkivverket

[#35887] Finnes det Krkb. for Eiker, døpte 1754-1763

Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Finnes det ingen kirkebøker for denne tiden? På nettet ligger mange bøker fra Eiker, med andre årstall. Men disse mangler. Jeg har en ane, Anne Nilsdatter, trolig født 1754. Da hun giftet seg 4/9-1777 i Øvre Eiker med Halvor Pedersen Krog, var hun bosatt på Vestfossen. Er det noen som sitter med disse kirkebøkene, eller kan det hende at de ikke finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Det var trist, for da kommer jeg ikke noe særlig lenger akkurat der. Men takk så mye. Det sparte meg litt arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ved barnedåpene i 1791 og i 1794 kalles kona til Halvor Pedersen for Anne Nilsdatter Holmen.Her er noen skifter som kanskje kan hjelpe deg på vei.-------------Skifte 22/3-1759 på Temte nordre, på plassen Holmen Lars Halvorsen er død - enke er Else Ellendsdatter.Etterlatte barn er:1)Halvor Larsen 4 år2) Sidsel Larsdatter 9 årVerge for barna er farbrødrene Nils Halvorsen Vestfossen og Anders Halvorsen Holmen----------------Skifte 6/4-1761 i Vestfossen. Nils Halvorsen er død - enke er Margrethe Andersdatter.Etterlatte barn er:1) Nils Nilsen 11 uker2) Anne Nilsdatter 3 1/2 årbrødre til den døde er Hans Halvorsen og Anders Halvorsen, begge Holmen.------------------Skifte 13/9-1769 på Korshorgen, på plassen HolmenMalene Larsdatter er død - hun var gift med Halvor Andersen som også er død.Etterlatte barn:1) Lars Halvorsen Temte - er død - var gift med Else ErlandsdatterBarn:a) Halvor Larsen 15 årb) Sidsel Larsdatter 17 år2) Nils Halvorsen - er død - var gift med Margrethe AndersdatterBarn:a) Anne Nilsdatter 13 år.3) Hans Halvorsen Landfaldøen fullmyndig4) Anders Halvorsen plass Holmen fullmyndig----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ville vel ikke gi opp håpet om at du kan finne noe i 'Lassens samlinger' - særlig dersom dine aner hadde tilknytning til Hassel jernverk. Min erfaring med Lassens avskrifter av kirkebøker for Eidsvoll er i hvert fall at han i tillegg til å være fokusert på overklassen, også tok med de fleste som hadde tilknytning til Eidsvoll verk - til og med de 'gemene' arbeiderne.Selv om selve jernverket lå ved Skotselv, bodde det også jernverksfolk på Vestfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ahh, ett lys i tunnellen :-) Å, takk å takk. Da kan jeg jobbe litt videre. Kan man låne 'Lassens samlinger' på biblioteket? Hilsen Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

IngunnJfr. opplysningene over, er det all grunn til å tro at Halvor Pedersens Krogs kone Anne Nilsdatter er født i Vestfossen i første halvdel av 1750 tallet som datter av Nils Halvorsen Holmen og Margrete Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.