Gå til innhold
Arkivverket

[#35897] Folketelling 1891 Ringsaker

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Er på leit etter min kones familie. Hvor oldefaren (Svend Mathiassen, evt Vold, evt. Skridshol) hennes kom fra Ringsaker. Årsaken til disse evt. er at Svend er død med Vold som etternavn, og at søskenene tok navnet Skridshol (i det minste ved konfirmasjon). Svend var ved folketelling 1900 bosatt i Gjøvik. Jeg har lett igjennom kirkebøkene fra 1870-1902 og kun funnet Svend ved dåp (f. 1. apr 1883, døpt 22/4 1883). Ikke ved konfirmasjon eller utflytting. Er det noen som har folketelling for Ringsaker fra 1891 som kan enten sende meg den (på mail) eller gi meg svar på hvor han bodde i 1891? Hans foreldre er: Far: Mathias Svensen (f. 7/3-1843) Mor: Karen Olsdatter (f. 1844)Mvh. Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Ole-Bjørn.FT1891 Ringsaker finnes bare her Lenke - tror ikke det står navn i den - bare antall personer pr.bolig!! Tror ikke de får plass til alle navnene når det kun er tre microkort til alle sidene...!!Jeg kan ta feil, men den har ihvertfall aldri vi brukt.Svend finner heller ikke jeg konfirmasjonen til - har sett igjennom alt for Ringsaker (Veldre - Brøttum - Ringsaker) Ble delt fra 1879.Han kan godt ha blitt konfirmert på Gjøvik uten at foreldrene bodde der, gårdsnavnene du nevner blir rett over Mjøsa for Gjøvik så han har neppe meldt utflytning dit.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du må i originalene for å finne person-listene for 1891-tellingen. det er bare Hovedlistene som er mikrofilmet.Les om denne her: Lenkeog jeg fant på DA: Folketeljinga den 2. januar 1891 kom til ved ein kongeleg resolusjon den 31. oktober 1890. Som ved 1875-teljinga skulle ein inkludere alle, også sjøfolk i utlandet og i norske farvatn. Det nye ved denne teljinga var personsetlar. I staden for å føre ein liste over personane i husstanden vart kvar enkelt ført opp på ein eigen setel med ein referanse til husholdninga slik at ein kunne setje den saman att. Denne gongen gjekk ein tilbake til 1865-standarden med oppdeling i herad og ikkje prestegjeld. Medan ein forventa at folk sjølve fylde ut skjema i byane, gjekk det teljarar frå dør til dør i landdistrikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er lenge, lenge siden jeg satt på Riksarkivet med 1891-tellingen (først og fremst for Gausdal), så jeg vet ikke hvilken praksis de har med dette materialet nå. Men dengang fylte de i allefall bordet på lesesalen med esker med tellesedler. I og med at jeg ikke ante hvor 'min' familie (olderfar) bodde, så ble det å sitte og bla, seddel for seddel. Og jeg fant dem til slutt. Vet du hvor de bor så blir det jo enklere. Jeg håper de er like velvillige i dag, i og med at materialet ikke er filmet. Det samme forholdet gjelder jo annet materiale som ikke er ført inn i protokoller, som jordmorkort. Også her er det å sitte og bla. Mye arbeid, men slik er det jo ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Takk til alle sammen....Men dette blir litt 'off-topic' da det jeg egentlig er ute etter er å finne godeste Svend Mathiassen. Jeg har hans dåp i Ringsaker (1883), og neste gang jeg finner ham, er som snekker på Møbelfabrikken til Edvard Sandvold i Gjøvik i folketellingen i 1900. Siden jeg ikke finner ham konfirmert i Ringsaker eller i Gjøvik, så tenkte jeg at kanskje jeg kunne finne ham i folktellingen i 1891.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole-Bjørn. Her er meg igjen fra innlegget over, og sannelig er verden liten! Jeg sitter her og skriver om livet på Sandvolds Møbelfabrikk ved forrige århundreskiftet, så nå ble jeg VELDIG interessert! Hvis du ser omigjen på FT 1900 for Gjøvik, og tar opp Sandvold-gården Lenke , så finner du snekkerformann Hans Petter Christiansen, min bestefar og formann på fabrikken dengang Svend Mathiassen arbeidet der. Nå blir jeg også spent på hvordan du er i slekt med Svend M. og om du evt. har noen bilder. Jeg har et bilde av arbeidsstokken der tatt mellom 1900 og 1906, og et bilde fra inne på verkstedet fra samme tid, så hvis du vet hvordan han så ut så skal vi nok finne ham. Men jeg må lete litt gjennom et rotete arbeidsrom først.... Med vennlig hilsen PeHå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og for å legge til en ting: Svend Mathiassen bodde hos Kristian Seeberg, som senere startet opp en ny bedrift sammen med Hans Petter. Seebergs var blant bestefars venner på Gjøvik. Så det er nokså opplagt at Svend og min bestefar må ha kjent hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei Per Håkon, Ja jeg har 1 bilde av Svend. Han er min kones oldefar, og flyttet hit til Kongsberg senest i 1917, antagelig via Drammen. Han giftet seg med Johanne Marie Evensen som også bodde på samme sted: Lenke Siden det har vist seg at det ikke er noe særlig med kunnskap i familien om han, og hans familie så er de veldig nysgjerrige.Ole-Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke legge ut åpen mailadresse på nettet pga spam-problemet, men du skjønner vel hvordan denne skal skrives ut: phc123 krøllalfa start punktum no. Jeg må lete litt først for å finne bildene jeg snakker om, så vær litt tålmodig. pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, jeg har fått den. Jeg har som sagt et par bilder å sammenlikne med, men først må jeg grave ut arbeidsrommet, for jeg er ikke sikker på hvor de ligger. Samtidig lurer jeg på om jeg skulle opprette et nytt emne: Edvard Sandvolds snekkerverksted. I såfall varsler jeg deg her i denne debatten. Så takk skal du ha, foreløpig. Mvh PeHå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.