Gå til innhold
Arkivverket

[#35908] Kari Andersdatter f.ca.1730 i Eid,Nordfjord

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Jeg leter etter opplysninger om Kari Andersdatter som antagelig var gift med Elias Bottelsen Skrede,født i 1729. Hvor kom Kari fra og hvem var hennes foreldre. Takknemlig hvis noen har opplysninger.Arne E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan det være denne:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayKARIE ANDERSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 1733 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: ANDERS KASPERSENMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Bygdebok Hornindal side 372 GR.NR. 135. BR.NR 3.Elias Botolvsen 1724-1781 gift Kari Andersdatter Randabakk 1728-1791.Barn:1. Anders 1752,d.2. Jon 1754 gift Anne Kristine Knudsdatter Holmøyvik.3. Anne Marie 1756 gift Knut Johannesen Bjørlo i Eid.4. Botolv 1758 gift Marte Larsdatter Skrede.5. Mari 1768 gift Knut Knutsen Holmøyvik.6. Rasmus.Skal se om jeg finner Randabakk.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Iflg. J. Aaland/Edv. Os 'Eid og Hornindal' står Elias Botolvson oppført som brukar på Skrede, gnr. 53 bnr. 3, 'bygsla i 1771 av G. Rue, d. 1781, gm. Kari Andersd. Rognnes, d. 67 å.g. 1791'. (Sonen deira, Jon Eliasson er neste brukar.) Under nabogarden Rognnes, gnr. 52, bnr. 1 finn eg Anders Hallvards. Rand, 'sk. på 1 pd. i 1722, på 1/2 pd. i 1739, d. 48 å.g. 1735, gm. Anne Torgeirsd. Rognnes, d. 67 å.g. 1752.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det skal stå 1729 og ikke 1728 på Kari Andersdatter. Sjekket Rognes som også aktuelt, men der fant jeg ingen Kari Andersdatter. Prøver å finne Randabakk.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Etter hva jeg fortsto av bygdeboka blir disse gårdene b.l.a Rognes, Skrede, omtalt som Randa bygda.På Rognes finnes jo Anne Torgeirsdatter Rognes 1685-1752 gift første gang med Anders Hallvarsen Rand. 1687-1735. Kanskje dette er mulige foreldre til Kari Andersdatter.Anne Torgeirsdatter gift 2 gang Peder Botolvsen Holmøyvik 1713-1741. Gift 3 gang Lars Jonsen Dobakk 1716-1765. Lars Jonsen Dobakk ble 2 gang gift med Mari Olsdatter Rognes.Det står på Rognes side 366 i Bygdeboka Hornindal.Barn : 1. Kristi Andersdatter, 2. Anne Larsdatter 1753 d ung. 3 Jon 1757.Lars Jonsen ble drevet fra gruket av Knut P. Kaldevassvik, Volda, som tok gården med odelsrett 1754.(De to siste barna må vel være av ekteskapet Lars Jonsen Dobakk og Mari Olsdatter Rognes.)Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei Marie !Jeg tror du har knekt litt nøtter her og er inne på det riktige. At Rognesnavnet er inne i bildet tyder på at det er riktig p.g.a.at en av Elias Bottelsens faddere oppgis å være Ole Rognes (en annen oppgis navnet Ole Skårhaug). Jeg søker også en annen person ved navn Guri Andersdatter Blakset (f.1725)Hun er gift med Knut Botolvsen Holmøyvik. Kan denne Guri være søster av Kari ,og Knut bror av Elias Bottelsen. Har du muligheter til å sjekke dette ? Ellers takk til deg for mye som jeg ikke visste.MvhArne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg finner en Anders Halvardsen Rognes født 1687 død 14 august 1735.Anne Torgildsdatter Rognes født 1685 død 25 juni 1752.Fant en enke Kari Skrede død 17 juni 1791 (hun født 1724), er dette riktig dame?Har sett på døpte og får ikke det helt til å stemme.Det finnes en Anders Rognesbakken som får en datter Kari og Guri, men denne Anders lever i 1740 så det stemmer ikke med det andre.Skal se hva jeg finner.Marie Stephnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Jeg er sikker på at de omtalte personene er fra Hornindal. Randabygd har vel også vært omtalt som Randabakk i Hornindal. Kari Skrede død i 1791 er den riktige personen.Hennes mann Elias dør i 1781.Arne E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

At de bodde på Skrede i Hornindal er det liten tvil om. De er oppført under bruk nr. 3. Ekteskapet til disse to finner du her på Digitalarkivet under Kyrkjebøker - Vigde i Sogn og Fjordane.6964 23 5 1752 Elias Botolphs. Hornindal Skrede soldat Hornindal Skrede 0 Kari Andersd. Hornindal Skrede Hornindal Rognes 0I følge innføringen her, er Kari født på Rognes i Hornindal. Rognes er nabogård til Skrede. I 'Honndalsboka' er hun derimot kalt 'Randabakk'. Så vidt jeg vet er Randbakke bruk nr. 5 på gården Rand i Randabygda i det jeg kjenner som Utvik sogn, men det har sikkert endret seg nå. At Skrede i Hornindal og den i Randabygda er to forskejllige, er ingen tvil om. At Skrede og Rognes blir kalt 'Randa bygd' har jeg aldri hørt tidligere.I bygdeboka for Eid Hornindal ser jeg imidlertid nevnt en Anders Hallvardsen Rand som bruker på Rognes nr. 1 i Hornindal. Dette er nok den samme som er nevnt i innlegg 8,og det kan forklare at Kari kalles Randbakke, men er født på Rognes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Da har jeg vel fått oppklart mye av det jeg var i tvil om.Takk til Marie og Tor. Det spørsmålet som står igjen er om noen kan finne ut om Guri Andersdatter og Kari Andersdatter var søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Eid Kommune 1443 døpte, starter her i RA 1722, jeg finner ikke noen Kari Andersdtr født fra 1723-1732.Men jeg fant i kommune 1433 døpte, far Anders Rognebakken.1. Pernille født 1723.2. Arne født 1725.3. Ales født 1728.4. Ole født 1730.5. Kristian født 1732.6. Kari født 1734.7. Anne født 1736.8. Guri født 1738.9. Kari født 1740.Har kanskje ikke noe med de du leter etter, men tar de med like vel.Fortsetter å lete litt i bygdeboka.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei Marie !Jeg tror du er på feil kommune nå. Vi har vel fastslått at det er i Hornindal kommune vi leter . Se Tor Kviens innlegg nr.12.mvhArne E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Hei er klar over det, men de var de eneste jeg fant døpte i Sogn og Fjordane, så jeg bare tok de med, navnlikheten ?.Vet at 1443 er Eid og Hornindal, har mye slekt derfra selv. Bottolv Rand b.l.a.Fra Eid har jeg mitt etternavn også.Marie Stephsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei igjen Marie !Jeg får sjekke dine opplysninger nærmere i morgen. Takk allikevel for mange nyttige opplysninger.mvh Arne e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Disse var bare ett tips, men jeg har lett i mange varianter, og fant ingen andre, og det kan være skudd i blinde. Men titter fortsatt litt mer i begge bygdebøkene, og ser om jeg finner noe mer.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Hei!På Randabakkane, dvs. bruk nr. 5 på Rand er Anders Mattisson brukar i 1745. Iflg. den gamle Aalandsboka, flytte han til Ytre Heinene, der han døde i 1753, 41 år gammal. Stemmer det og Kari er fødd i -29, blir han ein ung far. Eg ser av skifteregisteret at der er skifte etter denne Anders - Anders Mattisen Henden - Ytre, Gloppen 1750-1753. Kanskje Kari er blant arvingane der.Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 19:Anders Randbakke på Ytre Henden nr. 2, Olabruket, er nok i yngste laget. Han og kona Synneve giftet seg i 1744 og ser ut til å ha hatt to barn, Brite f. 1744 og Anton f. 1747. Det er bare disse to som er nevnt i skiftet etter den andre mannen hennes i 1753 i følge bygdeboka for Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.