Gå til innhold
Arkivverket

[#35910] Immigrantene Lars og Bertha Andersen

Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Jeg leter etter Lars Andersen, født nov. 1860, emigrert fra Norge til USA i 1880. Bosatte seg i Fox, Kendall, Illinois, og giftet seg med Bertha, født juni 1863, emigrert fra Norge i 1876 eller 1886. Emigrasjonsopplysningene har jeg fra US Census 1900. (der står det at Bertha hadde vært i USA i 14 år, det kan være feilskrift for 24 år). Men jeg finner ikke mer om avreisene fra Norge eller ankomstene deres i USA. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har du hatt kontakt med noen av etterslekten? Kanskje de vet noe om hvor i Norge Lars og Berha kom fra? Eller er det de som ønsker opplysninger? Denne har du vel kanskje sett:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk Arne, ja, det er orbituary'n til min nevø Ervie (døde i 2002), dattersønnen til omsøkte Lars. Enig i at 'bevisbyrden' egentlig ligger hos Lars' etterkommere i USA, men det ser foreløpig dårlig ut. Jeg har trålet Digitalarkivets emigrantdatabaser, uten å finne Lars Andersen, født nov. 1860, emigrert 1880. Bertha (emigrert 1876 eller 1886) er det enda verre med for jeg kjenner bare fornavnet og fødselsd. (juni 1863).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg mente Ervie var sønnesønn til Lars (Eds sønn), men la gå med det.Jeg ha sett litt på tellingene og i 1910 mener jeg det står at Lars immigrerte i 1882 og Bertha M. i 1885. Det er noe utydelig skrevet. I 1920 er Bertha enke. Imm. året er ført som ukjent. I 1930 er igjen imm. året 1885. Navnet er da skrevet Bertha H. Som du skjønner så blir det ganske umulig å finne disse to som emigranter fra Norge med så få og varierende opplysninger. Hadde bare etterslekten tatt vare på noen papirer etter Lars og Bertha, så kunne jo det ha vært til hjelp. F. eks. vielsesattest, gamle brev fra Norge, nekrologer osv. Dødsattester skulle det vel også være mulig å få tak på. Jeg vet ikke noen annen utvei her. Du får 'mase' på dem, så klarer de kansje å fremskaffe noe. :)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen Arne, og takk for din observasjon om at min nevø Ervie var sønnesønn av Lars Andersen, det er helt korrekt! Ja, jeg får gå en runde til med mine amerikanske slektninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg glemte det viktigste: Hva slags søker-kriterier bruker du for å finne de to i tellingene for 1910 og 1920 ? (Jeg har søkt US Census via Ancestry.com uten å finne dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kurt -1910 - Lars Anderson, Squaw Growe Twp. - Dekalb Illinois. 1920 - Lydia Anderson, Adams - La Salle - Illinois.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei på deg, Laila. Hyggelig at du stikker innom av og til. :)Lydia er jo en av Lars og Berthas døtre. Du ser henne her som Lydia B., - trolig 3 år gammel.: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hallo Laila, Lydia er datter av Lars og Bertha, og da Lars døde en gang mellom 1910 og 1920, er enken Bertha i 1920 Census flyttet til sønnen Ole i La Salle hvor også de andre hjemmeværende av Lars og Bertha's barn bor. I 1910 census er Bertha ført opp som Bertha M., kansje M for Marie? Det kan hjelpe når jeg søker i norske folketellinger, men farsnavnet til Bertha er foreløpig ukjent. Det ser ut som emigrasjonsåret for Bertha er 1886 og ikke 1876 som det står i 1900 census hvor hun oppgir å ha bodd i USA i 14 år. I 1910 census er emigrasjonstidspunktene for Lars og Bertha oppgitt som 1882 og 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ah.Som jeg tidligere har nevnt, så bør Kurt finne en genealogy-society eller noe i byen der folkene bodde, for å få dem til å se på ungenes fødsels/dåps attester. Der vil helt sikkert Berthas pikenavn stå. Evt. få de som nå lever til å gjøre dette. Med slike navn - og uten å vite om Berthe og Lars kom fra nord eller sør, blir det gjettverk å bruke emigrantprotokollene før man vet hennes pikenavn.Dødsattest kan også gi opplysning om hvor de er født, men det står veldig ofte 'Norway'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.