Gå til innhold
Arkivverket

[#35912] Agathe født i Holmestrand 5. februar 1876

Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med ei Agathe som er født i Holmestrand 5 februar 1876. Gifter seg med Adolf Teilemann Helgesen trolig rett før 1900. Det kan være de giftet seg i Holmestrand?Her er familien i Langgaden i Kristiania i 1900:Lenkemvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Prøver igjen om noen har tilgang til kirkeboken for Holmestrand og kan sjekke ev. dåp til ei Agathe født 5. februar 1876. Mormonerarkivet har bare registrert til 1875 desverre.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Henne far het trolig Johan Halvorsen f. ca 1848 i Vardal prestegjeld og moren het trolig Amalie og var født 21.09.1845 i Tanum i Bohuslen.Amalie står som Halvorsen i 1900 i Langgaden i Kristiania i 1900 men det er trolig mannen etternavn. De døper en Sverre i Kristiania i 1884 og ei Gulborg i 1888 også i Kristiania.Datteren Agathe og mannen Karl Adolf Helgesen bor i samme huset som Johan og Amalie i 1900, og i folketellingen i 1910 bor hun sammen med Agathe og Karl Adolf i Kirkegaten og er der nevnt som svigermor.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Jørn.Kikka litt på Familysearch, og dette må iallefall være ditt ektepar:Johan Halvorsen, født 21. februar 1848. (Far: Nils Halvorsen).Gift 16. oktober 1870 i Domkirken i Oslo medAmalie Johannesdatter, født 24. mai 1846 (Far: Johannes Svendsen). Dette stemmer ikke helt med den datoen og året du har, men dette kan være dåpsdatoen, slik at din dato er fødseldatoen.Håper det kan hjelpe litt. Jeg finner ingen Agathe, Sverre eller Gulborg der.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Torbjørn.Mange takk for tipset!Denne kirkeboken er skannet og i orginalen fant jeg giftemålet deres den 16. oktober 1870.Hun het Amalie Johannesdatter f. 24. august 1846 i Bohuslen. Hennes far var Johannes Svendsen Hakeby. (Dette kan jo da være i Sverige?). Hun bodde i Møllegaten 28 når hun giftet seg.Han het Johannes Halvorsen og var bakersvend f. 21. februar 1848 i Vardal. Hans far var Inderst Nils Halvorsen Gjøvik. Johannes var bosatt i Drøbak når han giftet seg.Dette er min samboer familie som hun ikke har noe oversikt over, så dette var kjempefint.Igjen mange takk.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei.Fant Amalie i avskiften av kirkeboken fra Tanum 1832-1849 på internett.Hun er født 24. september 1846 og døpt 28. september 1846. Hun er født under Håkeby i Tanum i Bohuslen. Det må vel være en gård? Hennes far var Johannes Svendsen og moren het Sara Petersdatter.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Det er merkelig, men jeg finner følgende på Familyserach:Amalia født 3. juni 1856 i Foss, Bohuslen og døpt 5. juni 1856 samme sted. Foreldre: Johannes SVENSSON og Agatha OlsdotterHer stemmer farens navn, og morens er jo midt i blinken, men datoer og år er jo helt feil.Dette vet jeg ikke om stemmer, men det må jo være de samme disse:Johannes Svensson, født 29. mai 1808 i Svarteborg, Bohuslen og døpt 30. mai 1808 samme sted. Foreldre: Sven Håkansson og Catarina Jonssdotter.Gift 7. februar 1834 i Hede sogn, Bohuslen med Agatha Olofssdotter Hun skal være født 15. november 1815 i Torbjørnerød i Hede sogn, Bohuslen og døpt 16. november 1815 samme sted som datter til Olof Hansson og Rebekka Gädda/Giädda.Vet ikke om noe av dette stemmer, men det kan kanskje være noe å søke videre på. Kanskje du finner svaret. Kan jo hende at Agathenavnet kom fra Sverige.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kan du se. Jeg var nok veldig på ville veier jeg. Flott at du fant henne da. :-))) Da har du en forankring i Sverige.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.