Gå til innhold
Arkivverket

[#35917] Vielse i Krohnviken, Fjeld

Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Min oldefar Johannes Olai Knudsen f 31.12.1860 i Spjeld, d 25.12.1893, giftet seg 27.08.1882 i Årstad med Gjertrud Larsdatter Haukeland f 24.07.1861, d 29.09.1888. Dette forteller meg at min morfar (d.1964)tidlig ble foreldreløs. Dette visste jeg ikke før jeg fant dette på DIS sine sider. Sannsynligvis giftet Johannes Olai på nytt. Med hvem? Morfar vokste nok opp hos stemor/-far. Håper på hjelp her! Vennlig hilsen Grete Jøraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du gir begrensa med opplysninger om hvem det er du er på jakt etter, men slik eg ser det så har dei fått 4 barn. Det er svært liten tid fra Gjertrud døde til Johannes døde, kun 5 år men Johannes kan jo sjølvsagt giftet seg opp igjen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=34992&merk=34992#ovre>Lenke Lenke Lenke Lenke Sønnen Laurits er trulig han her og han vokser opp hos sine besteforeldre eller fellesdattersønn, altså er dette foreldrene til Gjertrud Lenke Gjrtruds fødsel viser her Lenke Karl Knudsen kan være denne mannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk for svar! Du fant hva jeg visste, men heldigvis fikk jeg bekreftet at oldemor Gjertrud ble født i 1861, og ikke 1859 som må være en skrivefeil. Min morfar var den eldste av disse fire barna, og oldemor døde på hans 6-års dag i barsel. Den siste linken din med Karl Knudsen er ikke rette person. Carl Johan Knudsen seilte som sjømann fra 1897 til 1957 (ble hedret ble det norske flagg på kisten da han døde). Det jeg leter etter med denne henvendelsen er NY ektefelle til Johannes Olai, ekteskap inngått fra 1889 til...giftet seg med? Tusen takk for hjelp og svar! Vennlig hilsen Grete Jøraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du i Arkivforum spør Statsarkivet i Bergen om kva som står i dødsmeldinga til skifteretten når Johannes Olai døyr, får du truleg svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Leste at Johannes Olai døde ved drukning, det er det hele. Hvis noe mer kan føyes til her, vil jeg gjerne lese det! I kirkebøkene står det han var bagersvend; gikk han fra baker til fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk! Interessant. Som liten hørte jeg om HUN som datt utfor en skrent og slo seg ihjel, derfor giftet HAN seg igjen. Jeg må nok ha blandet pronomene! Husker jeg navnet Sotra? Håper fremdeles å vite om Johannes Olai giftet seg igjen etter han ble enkemann i 1888; jeg vil jo gjerne vite hvem morfar vokste opp hos fra 1894 til hans reiste til sjøs i 1897/98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.