Gå til innhold
Arkivverket

[#35921] Gamle damer død 103-104 år

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

GAMLE DAMER død 103-104 år :(14 av disse døde etter 104-årsdagen sin, mens de øvrige 23 ble 103 år).Tar imot ALLE TIPS på navn med stor takknemlighet! - - Dødsår og bostedskommune1986 : Lødingen, Fræna, Oslo1987 : Tysfjord, Trondheim, Aure, Volda, Oslo, Evje og Hornnes1988 : Bjarkøy, Alstahaug, Trondheim, Oslo (3), Larvik, Selje1989 : Radøy, Malvik, Jondal, Selje1990 : Trondheim, Skedsmo, Tønsberg, Hyllestad1991 : Skjervøy, Narvik, Sandefjord, Bergen, Aurland, Luster1992 : Bergen, Nedre Eiker1993 : Oslo (2), Nesodden, Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Du søker info om gamle damer over 100 år ?Jeg har en: Karen Olea L'Orange (1775-1878) Hun bodde hele sitt liv i Ramnes i Vestfold (av en opprinnelig fransk hugenottslekt L*Orange).Opplysninger om henne i slektsbok om slekten L*Orange (1942) og i Ramnes bygdebok (gården Ramnes nordre / Hagen).Karen Olea ble gift med skipskaptein Niels Nielsen Mørch - de hadde ingen barn (kanskje derfor hun ble så gammel). De overtok hennes foreldres gård Hagen (Ramnes norde).Da Karen Olea var en gammel dame, solgte hun gården til to menn - mot rett til å bo der så lenge hun levde pluss føderåd. De to mennene trodde vel de gjorde en god handel - men dama levde til hun ble 103 år.En av gårdkjøperne utbrøt (med et hjertesukk ??) da hun var passert 101 år : 'Nå har a vinni i 101 (et kortspill), og det ser ut til at jeg taper i Harde-Jan au' (et kortspill som gikk til 103).En liten søt historie om en seig gammel dame.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Kristine Danielsdatter Søgnesand var født i Jølster 9. desember 1886, og utvandret til USA som 17-åring, LenkeHun besøkte Norge flere ganger, men ble boende i Nord-Dakota, og var gift to ganger. Hun døde 21. januar 1993 i Mayville, Nord-Dakota under navnet Kristine Svidal, 106 år 43 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Denne Sandefjordsdamen som døde i 1993 bodde vel på Lunden aldershjem. Jeg tror det var hun som hadde som sitt store ønske for 103-årsdagen å komme på gudstjeneste i Sandar kirke, hvor hun var døpt (og konfirmert?). Dette må ha vært våren eller sommeren 1992 - jeg var til stde under gudstjenesten, og vil aldri glemme hvordan ansiktet strålte av glede over gudstjenesten. Men navnet har jeg ikke...Det er jo mulig på http://www.disnorge.no/gravminner å søke på fødselsår og dødsår, da kan man finne flere 103-104-åringer. Men svært mange graver i Sandefjord er ikke registrert med annet enn begravelsesår, så man må vel til lokalavisen (Sandefjords Blad) for å finne omtalen av 103-årsdagen. Jeg innbiller meg at hun het Sigrid et eller annet, men vil ikke bli sitert på det ... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei. En klassekamerat av min sønn hadde ei oldemor, Marie Jakobsen, som døde i 2001 og hun ble 105 år gammel, født 1896.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Ser du søker gamle damer. Har mange damer og menn her i min heimkommune, Selje i Sogn og Fjordane. Kan nemne ei Kristine Johansd.Ormeteig fødd i 1885 og døde i 1989, 104 år gammel. Husker ho en preikesøndag i juli 1987. Ho var då 102 år gammel. Preika var ute på kyrkjegarden, og mange sat på bakken, men det var helst dei unge. Dei eldre fekk stolar sett fram til seg. Såg både 2-3 stk 70-80 åringar som sleit med å sette seg, så kom ho 'Teige-Kristina', slo handa bakom stakken, og sette seg rett på bakken ilag med ungdommane, då var ho 102 år gammal. Faren hennes ble 103 i 1960, og mora 100 i 1968. Ellers meinar eg at vi har fleire som i dei seinare år har blitt både 102 og 103. Rekorden er likevel Laura Svedhaug f. 1885 på Stadlandet i Selje kommune. Ho flytta til Bergen og budde der. I 1993 reiste eg til Stord i familie besøk, hadde då tenkt å besøke Laura som skulle vere 'klåre' som dei sa. Eg var veldi skeptisk, 108 år, men tok med kasett, skrivesaker osv. Slo først fra meg besøket då eg sa til meg sjølv 'Kva er det du forventar å finne...108 år gammal', men etter 2 dagar på Stord reiste eg likevel opp til Bergen men let kasett og skrivesaker vere igjen... det var jo ingen vits..tenk 108 år...prøvde å spore opp Sandviken sykehjem, men gav opp, returnerte så til bake til Stord men begynte å tenke...har jo kansje bare denne ene sjansen, snudde igjen, fann sykehjemmet. Spurte etter Laura, jo ho låg bort i gangen, det var bare å banke på sa de..??? ble stående igjen å kope...banke på til ei dame på 108?? Forventa å finne ei tannlaus dame i senga som hverken hørte eller såg. Gjekk omsider bort til døra, banka på: Kom inn sa ho, og der sat ho fram for meg i ein lenestol, fint oppstasa med lokalavisa vår i Nordfjord mellom hendene og bladde?? Eg må ha sett himmelfallen ut, forventa ikkje dette, fekk meg 2 timar og en enorm opplevelse, ho prata om bygda mi, om slektningane mine, tippoldeforeldra mine...En utrolig opplevelse. Ho fortalte mellom anna at ho vaks opp i små kår. Faren og mora eigde et lite gadsbruk med ei veldi lita stove. Dei var 7-8 ungar, så det var ikkje plass til alle der samtidig. Dei måtte derfor i tur og orden ut å tene. Ho sjølv begynte å tene på nabogarden når ho var 6 år. Då passa ho et spebarn. Året etter var ho på same plassen, då både vaska ho golv og vaska opp. Som 8 åring måtte ho gå over fjellet til Borgundvåg åleine, ein avstand på 2 mil i ville fjellet. Då ho var 9 år følte ho at ho var vaksa sa ho, då budde ho i nabo bygda Ervik, der var ho i 3 år. En utruleg opplevelse å høyre på ho. Ho døde 112 år gammal, mett av dage..Bare et lite minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

En slektning av meg her: Klara Beate Hveem (f. som 'Clara Beate Hansdatter Lunden', slektsnavn Rognereud) Hun ble født i Ø.Toten 1. mai 1870 og døde samme sted 12. februar 1974.Flere av hennes 7 barn fikk også en anseelig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

TAKK TIL Yngve Nedrebø, Dag T Hoelseth, Arnfrid Mæland, Kirsti Arctander, Jan Petter Hoddevik og Tur Rustad for innspill og opplysningerNesten alle som jeg etterlyste i startinnlegget er nå funnet.Av de som døde 104 år gamle etter 1986 gjenstår følgende 3 personer :* dame fra Larvik, f.år 1883 el. 1884, dødsår 1988* dame fra Sandefjord, f.år 1886 el. 1887, dødsår 1991* mann fra Larvik, f.år 1888 el. 1889, dødsår 1993Oppdatert oversikt over 104-åringene er online her http://home.no.net/jeaas/daud104.xlsHar du oplysninger om de vi ennå ikke har funnet, mottas de med stor begeistring og takkCelvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Under 1719 Levanger ser jeg du mangler navn på en mann født 1869, død 1973. Jeg undres på om dette ikke er Ole Hågensen Øien, født 28. april 1869, død 12. juli 1973. Han var født og bosatt på Hammerøya i Åsen (kommunenr. 1716). Åsen var egen kommune til 1962, og har senere vært en del av Levanger (1719).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nå har jeg ikke dataene her foran meg, men tanten til min mor. Hun het Kjersti Sandåker, født Pedersdatter Renstøl, fra Gjerstad i Aust-Agder, døde i 1995 i en alder av 103 år og noen måneder. Alle de fem døttrene levde da, og den eldste var rundt 80 år. Hun var en meter og noenogfemti høy. Tynn som en skinnvinge, men sprek som bare det. Hun brakk begge lårhalsene etter fylte 90, men brukte aldri mer enn tre uker før hun var oppe på krykker igjen. Etter fylte 95 leste hun tre aviser daglig, så på fjernsyn og heklet duker med to par briller på. Jeg har hennes egenskrevne takkekort fra hundreårsdagen hennes. Som hun alltid skrev. 'Me hadde det så gjildt'. Hun hadde en mor som ble over 95 år gammel.Dette var en merkelig begravelse, for hun hadde levd så lenge at istedenfor en kjempetrist begravelse ble dette et stort familiemøte. Det står om henne i Agderposten, ihvertfall til hundreårsdagen, kanskje senere også.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin N J Ruisdael

Vi har Kjersti A Sandåker, f. 15.01.1892 - d. 21.02.1995 inne på listen over de som ble 103 år. Hun står oppført med Tvedestrand som bostedskommuneTakk til Arne for tipset ! Dette er levangermannen som vi manglet. Han kommer inn på listen online ved neste (snarlige) oppdatering.CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tidligere skrevet om min mormors 'filletante' i Rødøy som ble 103 1/2 år. Hun ble født 06.04.1886 og døde 14.10.1989. Jeg trodde tidligere hun ble født 06.04.1885, for det sto i bygdeboka for Hestmannøy/Storselsøy. En sjekk med kirkeboka for Rødøy utlagt på internett og etter tips fra webdebatt her fant jeg altså når hun egentlig var født. Så hun ble altså ikke 104 og 1/2 år som jeg tidligere skrev, men 103 og 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hennes fulle navn var Hansine Andrea Birgitte Aakre født 06.04.1886, og døpt 08.09.1886 med foreldre Thorbjørn Aakre og Andrea Jensdatter. Vet iallefall at Hansine var på aldershjem i Rødøy, og det er vel sannsynlig at hun døde der. Hansine ble gift 19.09.1913 med Hans Kristian Leganger Leonhardsen Gjersik(05.06.1883-18.03.1972. Så han nådde jo en anselig alder han også. De bodde på Nyheim i Storselsøy i Rødøy. Hans var bror av min mormors mor som bare ble 78. Mormor ble også 97 år og 4 1/2 måned, men blir jo for ung i denne sammenhengen.Pappa fortalte om en mann som var på besøk fra Amerika i Åsen i Levanger kommune hvor jeg er fra, men jeg vet ikke noe navn på han. Han feiret sin 107-årsdag mens han var i Åsen, og var visst født der. Det er noen år siden. Han hadde vel passet bedre i et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Celvin Du kan jo ta med min mor som ble nesten 104 år.Borghild Oline Edvardsen, født Bonsaksen. Født 31/3-1903 i Leirfjord, døde i Trondheim 15/2-2007.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med at jeg ville finne ut hvor mange leprarammede som ble gamle, kom jeg over noen 100+ åringer i databasen 'Gravlagde i Bergen 1816-1886';nærmere bestemt 8 kvinner og 2 menn.Skal sjekke kirkebøkene først, men jeg synes uansett hun her bør ta 1.prisen;Siri Kalvedal døde i 1816, 102 år gml, bosted: 'De Friskes Hospital'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Den det siktes til i innlegg 17 er Johan Peter Grønl, alias (John) Peter Gronlie, f. 16. sep. 1891 i Åsen, d. 25. nov. 2000 i Minneapolis. Utvandret i 1911. Avbildet her: http://www.nationalprojects.com/iot/index.htmlVar i Norge i 1999, og deltok bl.a. på 17. mai-feiring her i Åsen. Jeg husker at han snakket til de frammøtte ved Åsen helsetun. Han var også en tur til Verdal, hvor han besøkte den halvannet år yngre Olaf Aarstadvold på 106-årsdagen (O.Aa. f. 19. mai 1893, d. 20. okt. 2000).Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at du har min grandtante Gunda Thorsen, Tvedestrand, med i basen (løpenr. 169). Selv om jeg kanskje har nevnt det før, kan jeg jo ta med at hennes tvillingsøster, Severine Johannessen (min farmor), ble nesten 101 år (f. 10/2 1891, død 21/12 1991). De figurerte i noen årganger av Guinness' rekordbok som Norges eldste eneggede tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kisinen til min oldemor på min morside, Antoinette Odea Hanson ble født den 25. mai 1872 i USA og døde 30. april 1975 og ble 102 år. Hennes mor vokste opp i Berg i Østfold og faren var ifra Bohuslen eller Østfold. De emigrerte til Minnesota. Hennes far var smed.Min bestefars siste kone elver idag etter det jeg kjenner til, men jeg kan ikke oppgi navnet. Hun fyller 106 år i oktober 2007. Jeg har sett hennes navn på en liste ifra 2005 sammen med 38 andre personer som alle var over 103 år i Norge. Hun må være en av landets eldste idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arne i innlegg 20: Ja det du skriver her stemmer med det pappa fortalte, men jeg trodde ikke det var så lenge siden som i 1999. Ja tiden går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Plasserte Johan Peter og Olaf Aarstadvold under tema 26502, hvor de hører mer hjemme enn her. Beklager at jeg gikk litt utenfor emnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Anne Lise: Hansine Gjersvik, født 06.04.1885 døde i Rødøy 14.10.1989. Hun ble 104 1/2 år gammel (slik du først trodde !) c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.