Gå til innhold
Arkivverket

[#35927] Rasch i Elverum

Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

1. Ragnhild Lund, f. på Lunden Østre, Våler, Hedmark, d. 31.12.1993 på Braskereidfoss, Elverum, Hedmark, gravlagt 07.01.1994 i Våler kirke, Våler, Hedmark.Foreldre: 2. Adolf Berntsen Lund, f. 1863 på Lund, Våler, Hedmark. Han giftet seg med Marie Pauline Olausdatter Rasch.3. Marie Rasch, f. 1870 i Elverum, Hedmark. (FT1900)Marie Rasch sin mor het Olia Rasch, og hun bodde hos sin datter ved FT1900. Marie hadde flere søsken, deriblant Dina, Petra, Ingvald or Lars. Ragnhild sa alltid at hun var i slekt med Rasch i Heradsbygda (Elverum). Jeg skulle gjerne ha visst litt mere om hvem Marie Lund (Marie Rasch) sine aner var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Pauline Marie Olausdtr. Rask, født 1.3 og døpt 3.4.1870 Foreldre: Olaus Dominikus Rask på Mostu, baker. Født 13.12.1846. Olia Olsdtr. på Mostu, født 14.1.1840.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Geir,Tusen takk. Er det Mostu i Elverum under Øvre Skjefstad vi snakker om her?Jeg hadde en Olaus Dominiussen (ifølge stamrullen for Østerdalen f. 13.12.1843). Jeg har også fra FT1865 en Oluf Dominikuss. (46 år i FT 1865) og Olia Olsdatter (30 år i FT 1865). Begge født i Elverum. Regner med at dette da er galt ektepar. Vet du hvor 'våre' Olaus og Olia bodde under FT1865?Forøvrig har jeg at den Olaus som er oppført i stamrullen for Østerdalen hadde en far som het Dominikus Pettersen. Husmann på Mellom Strand i Strandbygda i Elverum.Denne Dominikus Pettersen har jeg oppført i kirkeboka som Diminikus Johansen og født i 1789. Dominikus ble døpt i Elverum 22.08.1789. Som mor er innført Olia Larsdtr. Strand. Så står det i KB: ”Barnefadr en Lieutenant af de Tronhiemske Troupper ved navn Rasch.' Olia Larsdatter hadde forøvrig en bror som het Domenikus (1782-1788), så kanksje oppkalte hun sønnen etter ham. (Elverum bygdebok bind 3 s. 178).Kan faren til Dominikus ha vært Peder Larsen Rasch, f. 22.08.1759, d. på Mustorp i Eidsberg 03.02.1810. (Kaptein i hæren). Hans søster var nemlig Maren Sophie Larsdatter Rasch som ble gift med Wilhelm Christopher Olsen Løchting fra Elverum.Jeg er ikke sikker på om jeg er helt på villspor her eller om det er noen som kasnkje kan kaste litt mere lys på dette spørsmålet.Mvh, Jan Søstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg vet ikke hvor mye du har på denne familien, men jeg ser nå at de må ha kommet til Våler ca. 1873.Pauline Marie (som ble kalt Marja) ble konfirmert i Våler 1884, og det blir da bekreftet det Geir skriver - hun var født 01.03.1870 Mostu i Elverum. Faren var selveier og baker og bodde på Morud i Våler.Av andre barn finner jeg blant døpte og konfirmerte i Våler: Ludvig Oskar f. 27.11.1871 i Elverum, Petra f. 02.09.1873 Morud og konfirmert 1887. Familien var da på Strætgrinda. Dina f. 06.02.1875 Morud, hjemmedøpt og død etter 3-4 uker, Lars f. 31.03.1876 Morud, Dina f. 21.07.1878 Morud, Olaf f. 25.12.1880 Morud, Ingvald f. 07.03.1886 Morud.Fra bostedene går det fram at de må ha kommet til Morud ca. 1873, og flyttet til Strætgrinda ca. 1886/87. Faren blir vekselsvis kalt Olaus Rasch/Rask og også Olaus Dominikussen Rask. Han blir oppgitt til å være født 1842 og kona Olia 1840, og de skal ha blitt gift i Elverum 1867.Olaus Rasch dør på Strætgrinda 27.11.1887, og det blir da oppgitt at han ble født 1842 på Strand i Elverum. Han var gift, baker, og døde av lungebetennelse.Kona er som du nevner i Lundstugun hos dattera i Ft. 1900, men bare midlertidig. Fast bosted er Kjellmyra i Åsnes. Sjå Ft. 1900 Åsnes og søk på Olea Rask.(Kilde: Kirkebok for Våler i Solør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Arild,Tusen takk for svar. Vi hart jo vært i kontakt tidligere, og vet jo at du jobber endel med Våler. Håper at vi om noen år kanskje får mulighet til å se en ny bygdebok for Våler, men mye har vel å gjøre med finansiering. Det er en helt annen sak.Jeg fant forøvrig Olia i Vang kirkebok (de skannede som ligger på nettet), men der står det en Olia som er født 12.01.1840 og døpt den 15.03.1840. Foreldre var Ole Jensen og Pernille Larsdatter. Det er veldig vanskelig å lese, men regner kankje med at dette er den riktige Olia Olsdatter.Har du noen formening om min hypotese om faren til Olaus? Tror du dette kan være Dominikus Johansen/Pettersen? Og at hans far igjen kan være Peder Larsen Rasch, f. 22.08.1759.Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg tør ikke uttale meg om Elverum/Vang siden jeg ikke har tilgang til kildene, men når det opplyses at Olaus var født på Strand i Elverum, blir selvfølgelig Dominikus på Strand en sterk kandidat - det var vel ikke så mange Dominikuser på Strand.Men du skulle funnet vielsen til Olaus og Olia 1867 i Elverum, der burde navnet på fedrene være med. Det samme gjelder dåpen til Olaus.Sør-Østerdal Slektshistorielag har skrevet av kirkebøkene for Elverum og kan sikkert være behjelpelige med å slå opp når det dreier seg om et såpass enkelt søk. Så vidt jeg vet er ikke avskriftene korrekturlest, og derfor ikke utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.