Gå til innhold
Arkivverket

[#35937] Iver larsen, f: 1816 i Fåberg, bosatt : Olberg, Enebakk.

Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Iver Larsen, f: 1816 i Fåberg, gm. Anne Olsdt. f: 1817 i Aurskog. Bosatt Olberg i Enebakk. Kjenner noen til deres forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Dette paret du her sikter til, var bosatt på husmannsplassen (seinere bruk) Olberg under Lille Bøler på Enebakkneset (tidligere en del av Enebakk på vestsida av Øyeren, men tilhører nå Fet kommune).Undertegnede har skrevet bygdebok for dette området, og har stort sett kun opplysninger om tida de bodde på Enebakkneset. Men familien kom først til Olberg ca 1858 (s. 338), og flytta seinest 1869 til husmannsplassen Nordby under Nordre Ødeby, også på Enebakkneset (s. 848).Dette er det jeg har skrevet om familien (s. 848):«Iver Larsen fra Fåberg, ca 1815-før 1900, g 1845 i Aurskog m Anne Olsd fra Sannerud av Grøtli i Aurskog, 1817-1911. Iver var trolig sønn av Lars Olsen Store Håve i Fåberg. Anne ble døpt fra plassen Bergerud i Aurskog. Iver er registrert som innflytta til Aurskog i 1844, og hadde i tida før dette oppholdt seg i Nes. Han slo seg ned på Grøtli, og muligens på plassen Sannerud, der familien til Anne bodde. De fikk deres første sønn der, men flytta allerede året etter til Nes.De bodde i 1848 på en plass under Huser i Udnes når andre gutten kom til verden. I juni 1848 flytta de så til Enebakk. Familien kom til Grina av Stang i Enebakk seinest 1852. Her var de helt til de kom til Neset og Olberg høsten 1858. Sønnen Martin ble født dette året på Ersrudplass, men mora var fadder på Olberg seinere på året. Det var en ny familie på Olberg fra 1869, så familien kom vel hit rundt de tider.Barn: 1) Lars 1845 2) Anton Emil 1848, g I 1877 m Johanne Birgitte Martinsd fra Lia av Gjestang i Enebakk, kom til Sandem av Ersrud og g II 1893 m Karoline Sypriansd fra Hauer i Daleroa i Høland, kom til Norderhaug av Ringstad 3) Kari Olava 1852 4) Julius Teodor 1856 5) Martin 1858, g 1886 m Julie Jakobsd fra Tåje av Ulsrud, kom dit og 6) Otto 1863.Familien flytta omkring 1882 til Norderhaug av Ringstad. Anne var innlosjerende på Ringstad og enke i 1900, og døde der i 1911. Hun etterlot seg to myndige barn. Det viser seg at Iver og Anne faktisk «byttet» plass med denne familien som tidligere hadde vært på Norderhaug»mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har sett på døpte i Fåberg det er en Iver Larsen i 1815 som kan være aktuell. LenkeDen andre er i 1817 på Huse. Han bor hjemme på Huse i 1865 så det stemmer vel ikke med dine opplysninger.mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei Torkel!Tusen takk for nyttig informasjon om Iver og Anne, nå kommer jeg litt lenger, og jeg tror også at Iver kom fra Store Hove i Fåberg, som du også skriver, Mona!Tusen takk til dere begge!Mvh. Liv Løvtjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Jeg har jobbet en tid med sønnen Julius Theodor og hans sønn igjen, Thorvald Julius - og jeg manglet også akkurat den løse tråden der! Hvem sa at fredag 13. var en ulykkesdag? Har du noe mer om Julius eller noen av de andre barna? Hilsen fra Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Liv.Ettersom du skriver f. 1816 uten dato og dåpen ligger jo på Digitalarkivet som du fikk Lenke til av Mona og det viser f.24/8 1815 så kan du jo få konfirmasjonen også.Fåberg Mini 3 1818 - 33 Kort 8/9, konf.nr.27, s.508.Konf.dato: Trinitatis Søndag d.13de Juni 1830.Iwer Larsen. Nordre Sør Hove, født 1815 August 24. Kundskab: God.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Liv.På Opplandsarkivet i Lillehammer har de en samling som Tore Haugen har skrevet i 1993. Den heter Garder og Plasser i Fåberg. Jeg fikk god hjelp av dem ved søk på egen slekt fra Fåberg. Dette er noen år siden, men det skulle være rart om ikke sør Hove - eller Hovegardene er med der også. Du kan jo sende en henvendelse dit, her er lenke til hjemmesiden deres: [url="http://www.opa.no/maihaugen/default.htm>http://www.opa.no/maihaugen/default.htmHer er også ei side til Richard:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei,Den eldste sønnen Lars skal vel da være Lauritz ? (Se tema 37334)Jeg har litt om hans etterkommere og sender det gjerne på mail hvis noen av dere ønsker det. Familien bodde i Økernv i 1900.Lenke Jeg har prøvd via adresselister og Oslo byarkiv å finne mer, men folketelingene i Oslo stemmer ikke overens med adressebøkene. Jeg vet ikke hvorfor. Hans kone var forøvrig søster av Bolette Dammerud fra Blaker(Se tema 18526) mvh K.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest liv løvtjernet

Tusen takk for hyggelige svar! Jeg forsker for en dame, og hvis hun er interessert i sidegrener, så skal hun få det. Ellers forsker jeg i rett linje bakover på Otto Iversen. Jeg tror nok det er riktig at Iver Larsen er fra Store HOVE i Fåberg. Jeg skal lete mer på han og kona si slekt. Må bare ta tiden til hjelp. Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.