Gå til innhold
Arkivverket

[#35947] Kven var Sisselja kona til Viking Tvilde, Voss

Gjest Rolf Erik Veka
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Veka

Sisselja Torbjørnsdtr. var 1.ggm. Sjur Torgeirson Møn. Kven var ho? Ho er av nokre nemn som Sisselja T. Espeland. Det vart halde skifte etter ho på Tvilde i 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Sisselja Torbjørnsdatter var trolig fra gården Espeland, som ligger ved Espelandsvannet i Granvin i Hardanger. I så fall var foreldrene hennes Torbjørn Åmundson Espeland (1645-92) og Kari Aslaksdatter Vindal (også i Granvin). Broren til Sisselja, Johannes Torbjørnson (1670-1734), overtok gården etter foreldrene. Sisselja ble først gift med Sjur Torgeirson Møn og etterpå med lensmann Viking Steffason Tvilde. Sisselja og Viking fikk to sønner, og hun hadde datteren, Sigvor Sjursdatter, fra sitt første ekteskap. Sisselja døde i 1716. Ved skiftet etter henne i 1716 eide boet 5 spann i Bjørke, 2 laup i Midt Skutle, 26,5 mark i Rekve og 0,5 laup i Tvilde. Nettomidlene var 378 riksdaler 8 skilling.Brorsønnen til Sisselja, Torbjørn Johannesson (1700-82) slo seg seinere ned på Rogne på Voss, hvor han fikk en stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Atle Røthe

Hei igjen, Rolf Erik! Så vidt jeg vet fins det ikke annen dokumentasjon med mer informasjon om Sisselja Torbjørnsdatter enn det som står i nevnte skifte fra 1716 (innlegg 2). Statsarkivar Yngve Nedrebø skrev nylig under et annet tema følgende: 'skifteprotokoller for Hardanger og Voss er bevart fra 1695 av. Registeret til disse viser verken Torbjørn Åmundsen Espeland eller Kari Aslaksdatter Espeland'. Så vidt jeg vet fins det ikke kirkebøker over døpte i Granvin fra så langt tilbake som da Sisselja ble døpt. Siden det mangler dokumentasjon som viser når og hvor hun ble født og bygdeboka for Granvin heller ikke er skråsikker på dette, skrev jeg at Sisselja 'trolig' var fra Espeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.