Gå til innhold
Arkivverket

[#35960] Kari Olsdatter viet 1816 i Asker med Anders Pedersen Kjaglia

Gjest E. Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Tjernshaugen

Kari Olsdatter ble viet i Asker 9/9-1810 med Anders Pedersen fra Kjaglia. De fikk datteren Oline, døpt 31/10-1816 i Tanum kirke i Asker. De ble da oppgitt å være husmannsfolk under gården Bjørum.Det er mange kandidater til Karis opphav, de to jeg har funnet mest interesante er:1, I 1801 på Dikemark Jernverk i Asker finnes ekteparet Ole Nilsen og Eli Hansdatter. I følge FS hadde de en datter Kari til dåp 22/5-1782 i Asker.2, På gården Fjulsrud i Hole i 1801 finnes en tjenestejente med rett navn og alder. Grunnen til at jeg finner henne interesant er at Fjulsrud er gården hvor Anders Pedersens mor kom ifra, tilfeldig ?.Andre kandidater i 1801 tellingen med rett navn og passende alder i og omkring Asker er:Kari Olsdatter på Hogstad i Asker. Kari Olsdatter på Haga i Asker. Kari Olsdatter på Nadderud i Asker. Kari Olsdatter på Gåslungen i Asker. Kari Olsdatter på Sundby i Røyken.Og det finnes sikkert fler.Om det er noen som kan bekrefte eller avkrefte at noen av de ovenstående er rette Kari Olsdatter taes det imot med takk.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Hei Espen!Det kan kanskje være lurt å begrense søksområdet ettersom Kjaglia, Bjørum og Tanum kirke er i vestre Bærum som den gangen var en del av Asker pr.gj. Ved trolovelsen 18.07.1810 ble både Anders og Kari oppført som hjemmehørende i Kjaglia. Imidlertid er Kjaglia så nær Hole at det kan ikke utelukkes at hun kom derfra.Blant døpte Asker 1800-1878 (tilgjengelig i Digitalarkivet) finner jeg seks barn født på Bjørum(eie) og døpt i Tanum kirke: Anne Karine f 05.03.1814 dpt 13.03.1814 – Oline f 31.10.1816 dpt 10.11.1816 – Mari f 16.05.1819 dpt 06.06.1819 – Ingeborg f 30.01.1822 dpt 03.02.1822 – Peder f 27.03.1825 dpt 19.06.1825 – Larine f 19.12.1827 dpt 17.08.1828.Her savner jeg barn døpt mellom 1810 og 1814 noe som kan bety at evt barn i perioden kan være døpt utenfor Asker pr.gj., f eks Hole. Ettersom første (kjente) sønn er kalt Peder, kan det være en viss oppkalling av barna etter foreldre/besteforeldre noe som kan være nyttig å ha i minne når man leter etter forfedrene.Jeg har sett etter dem blant begravede i Asker pr.gj. fram til 1878 og i FT1865 Akershus og Buskerud. Datteren Larine er i Norderhov i 1865; de andre finner jeg ikke (kan selvfølgelig ha oversett noe). Hvor tok de veien?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei og takk for svar,Anders Pedersen som var gift med Kari Olsdatter var sønn av Peder Larsen Kjaglia og Gunhild Axelsdatter Fjulsrud.Fjulsrud ligger jo rett ned for Sollihøgda ved Holsfjorden, en grei tur fra Kjaglia over åsen. Det er derfor jeg synes tjenestejenta Kari Olsdatter på Fjulsrud i 1801 er en god kandidat.Du spør hvor de ble av, jeg vet bare om min linje som er:Anders og Karis datter Oline, f 1816 gifter seg 8.4.1838 med Lars Kristensen Ås f 11.08.1806 på Ås.De får sønnen Kristen Larsen 12.02.1849, han gifter seg med Hågine Hågensdatter Østern, f 23.06.1844. De bosetter seg på Dæhli østre.Kristen Larsen Dæhli og Hågine får datteren Hanna Kristensen, døpt 5.4.1874.Hanna gifter seg med rallar/anleggsarbeider Frans Oscar Johansson Malmberg f. 1874 på Djurstorp, Vimmerby lf, Småland i Sverige.Hanna og Frans Oscar bor først i Oslo før de flytter til Svestadlabråten og Spro på Nesodden. Hanna døde på Nesodden i 1923. De er mine oldeforeldre.Opplysningene fra Asker og Bærum er stort sett basert på FS og div. hjemmesider på nettet bl.a http://gw.geneanet.org/index.php3?b=brynjulf , her er det mye fra Asker/Bærum men jo lenger bakover i tid, jo mer upålitelig er det. Det virker som om det er denne Brynjulf Langballe som har lagt ut mye av sitt stoff på FS. Han har oppgitt som kilder gamle bygdebøker fra Bærum, og når man kommer til 1600 tallet virker det som mye er ren gjetting.Anene til Hågine Hågensen er plassert rundt Fossum bruk og diverse gårder i Sørkedalen, der er mine opplysninger hentet fra en bok utgitt på femtitallet, ' Aner og Ættlinger', husker ikke navnet på forfatteren, men tror det var en kvinne. Det er noen feil i den boka. Ellers har jo sørkedalens bosettingshistorie på www.ager.no vært til mye hjelp.Jeg har altså funnet mange aner på andre siden av fjorden, men ingen i fra primærkilder så jeg regner bare alt som en arbeidskladd å jobbe ut i fra. Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Espen!Hanna er født 23.01.1874. Bortsett fra det vet jeg ikke hva mer jeg kan hjelpe deg med nå. Om du hadde mer info om Frans Oscar, f eks fødselsdato, fars navn, vielsesdato, kunne jeg kanskje ta en titt i Genline og se om jeg kunne være heldig å finne ut noe om hans aner.Ellers fins det mange kunnskaps- og idérike brukere av forumet som sikkert kan bidra.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Vil tipse deg om bøkene 'Husmannsplasser i Bærum' (av Arne Mohus, tror jeg). Det er flere bind. Sjekk om du kan bestille dem til ditt lokale bibliotek. Ellers har jeg Bærumsboka hjemme og kan se om jeg finner noe i den i kveld. En annen ting,- har du sjekket både kirke- og klokkerboka ved giftemålet? Mulig det står mer der mht. foreldre, forlovere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei og takk til dere begge.Heidi, opplysningene er fra Digitalarkivet og FS, har ikke sjekket originalene. Takk for boktipset og det er kjempesnilt av deg om du sjekker Bærumsboka. Rolf, fødselsdato på Hanna stemmer med det jeg har, takk for det. Her er litt om Frans Oscar:Frans Oscar Johansson Malmberg, f.11.12.1874 i Djurstorp, Vimmerby lf. Han kom til Norge 19 år gml. I 1900 bor de i Professor Dahls gt 47, senere i Vibes gt.15 før de flytter til Svestadlabråten på Nesodden.Frans Oscar hadde broren Carl Axel Nilsson f.1872 som også kom til Norge.Deres far hadde Nils Johan som fornavn, og Frans Oscar tok etternavnet Johansson, mens Carl Axel tok etternavnet Nilsson.Frans Oscars foreldre var Nils Johan Svensson (Malmberg) f.16.4.1836, Smedstorp, Bjurvik, Hjorted s. gift med (har ikke vielsen) Carolina Josefina Hagberg f.8.8.1841,Ringbo,Gladhammar s. Død samme år som Frans Oscar ble født,1874Nils Johan Svenssons foreldre var Sven Johan Malmberg f.4.4.1809, Grønerhorva, Misterhult s. og Helena Kristina Wersell f.28.4.1809.Helena`s foreldre var Nils Wersell og Greta Maja Lomell.Det er Frans Oscar`s mor,Carolina Josefina jeg står mest fast på.Har en etterlysning på Anbytarforum uten resultat så langt, men har funnet endel interesant om vallonerslekten Lomell, lite om Wersell bortsett fra at Nils Wersell var bokhållare i fra Vena.Malmberg er vel det de i Sverige kaller et smedslektnavn.Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ikke noe i Bærumsboka eller heftene som inneholder husmannsplasser. Peder Larsen bodde på Kjaglia søndre. Ellers er opplysningene fra 1801, kanskje med et lite tillegg. Datteren Anne ble gift med Hans Carlsen Ulbråten og hadde 5 barn i 1835.I 1835 var også Peder livøremann, 75 år, og kona Gunhild Axelsdt. 73 år. Sønnen Lars (40 år 1835) overtar stedet. Alderen 1801 og 1835 er jo litt forskjellig da.Fant foresten på FS at en Gunhild Axelsdt. ble f/dpt. 23/9 1765 i Asker og gift med Peder Larsen. Men fant ingen Gunhild født da i krk-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei og takk for hjelpen,Har funnet dette på FS,Gunhild, døpt 6.12.1761, Fjulsrud, Hole.død 28.3.1847Begravet 5.4.1847, AskerForeldre, Axel (Asle) Knudsen og Kari Larsdatter.Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei igjen!Det fins noen avvik i dataene du har på Frans Oscar. Iflg Hfl 1871-76/1877-1880/1881-1890 for Vimmerby Landförsamling er han født 11. februar 1874. Der står han uten patronymikon. Dopboken for 1874 er ikke tilgjengelig på Genline så jeg får ikke kontrollert datoen. Den 7. nov 1890 flytter han (NILSSON, Frans Oscar dräng) til Grönhult i Misterhult socken. Den 23. okt 1893 flytter han (dr. Frans Oscar NILSSON) videre til Råda socken i Göteborgs län. Der er det ikke tilgjengelige innflytningslister og jeg finner ham ikke i husförslängdene (med forbehold om at jeg kan ha oversett noe).Frans Oscars bror Carl Axel f. 24. nov(?) 1872 er notert som død 24. april 1873 (Hfl 1871-76) og er ikke med i senere husförhör. Dette får meg til å lure på om det kan være noe feil i den anerekka du har registrert. Både Frans og Oscar, og Frans Oscar, synes å ha vært vanlige navn i Vimmerby-området så en sammenblanding er ikke utelukket. Jeg betviler ikke at han var av slekten Malmberg, men sammenhengen kan være en annen. Hvor godt er Frans Oscars identitet/herkomst dokumentert?Ellers, Nils Johan og Carolina Josefina ble gift 06.11.1860. Carolina Josephina (sic) ble født og døpt 08.08.1841 i Gladhammar; ”föräldrar: Joh. Fredr. Hagberg och Hustru Inga Lisa Jaensdotter i Ringsbo”. Carolina Josefina døde 24.05.1874 og Nils Johan gifter seg igjen, med Christina Lovisa Johansdotter født 16.06.1834 i Rumskulla. De hadde tre barn hver fra før og fikk to sammen.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei,dette var kjempebra!Avvik på Frans Oscar`s fødselsdato er nok rett og slett en feil fra meg da det har sneket seg inn et ett tall foran to tallet i datoen!Hvor han kom fra og at han het Malmberg ( han brukte ikke det navnet i Norge ) er fra hans datter, min bestemor. Det er også opplysningen om at han hadde en bror som også kom til Norge og tok etternavnet Nilsson, mens Frans Oscar tok Johansson/Johansen.Fødselsdataene har jeg fra en i Sverige som gjorde et oppslag for meg på 90 tallet en gang,tror det var Sam Blixt, desverre er den mailen gått tapt. Der var kun to brødre nevnt, Carl Axel og Frans Oscar.Det kan da rett og slett være en bommert av meg å koble Carl Axel som den broren som kom til Norge, i og med at han som du opplyser døde i 1873, og at det fantes en søsken til, og at deres far fikk to barn til i neste ekteskap.At denne broren eksisterte er utvilsomt riktig da flere slektninger kan huske han var på besøk,Kan jo være en halvbror som ble oppkalt etter han som døde. Her må jeg undersøke i familien om noen kan huske om denne broren virkelig het Carl Axel.Ellers er vielsen mellom Nils Johan og Carolina et gledelig gjennombrudd for meg, dette har jeg fundert på lenge og hadde aldri trodd jeg skulle få svar på dette i tråden om Kjaglia.Hjertelig takk for det du har bidratt med!Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Espen!Fra Husförhör Kalmar/Vimmerby Lf/Djurstorp/Carlsten (AI:19 s. 50) 1881-1890: -- Torp. Nils Johan Svensson f 1836 16/4 Hjorted --- H. Christina Lovisa Johansdr f 1834 16/6 Rumskulla (g 1875 28/6 begge 2.g.) --- Hennes S. Johan August Emil Johansson f 1861 24/7 Rumskulla --- hennes D. Ida Christina f 1868 12/11 do. --- hennes D. Augusta Julia Wilhelmina Johans. f 1871 15/12 do. --- Hans S. Johan Alfred Johansson (Nilsson tilføyd) f 1865 29/8 Westrum --- hans D. Emma Josefina (tilføyd Nilsson) f 1868 20/4 do. (o.ä.D. Olga Victoria f 1889 24/3 Hvena(?) --- hans S. Frans Oskar (uten patronymikon) f 1874 11/2 Wby --- Bådas D. Hulda Josefina f 1875 5/10 do. --- bådas D. Hilda Lovisa (harmynt, har svårt att tala) f 1878 20/3 do.Det er ingen senere barn i neste Husförhör, men der står det at Hulda Josefina var ”ofärdig” hvilket betyr at begge deres felles barn var handikappede. Det skyldtes kanskje morens alder. Broren som kom til Norge, var vel Johan Alfred, men det må ha vært ganske tidlig ettersom han var ni år eldre enn Frans Oscar.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei igjen,Dette var morsomt, her legger jeg inn en forespørsel om disse på Anbytarforum og så får jeg de servet her av deg!.Har ikke fått tid til å studere det nærmere ennå, men fikk tak i noen gamle notater med opplysninger fra min bestemor hvor det opplyses at broren til Frans Oscar het Johan og at de kom i sammen fra Sverige til Norge. Dette må jo som du sier være den Johan Alfred som du har funnet.Kjempefine opplysninger du har bidratt med her, igjen, tusen takk!Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Espen!Jo, det jeg har sendt deg, har vel vært litt malplassert. Temaet ditt gjaldt jo noe helt annet. Det kan hende jeg kan komme over noe mer. Hvis du gir meg e-postadressen din, kan jeg sende deg det direkte (eller ring meg - det er bare oss med dette etternavnet på Kolsås).Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei igjen, Ikke så malplasert, bare et par generasjoner nærmere nærmere.Min e-post er: tjernsha(alfak)online(punktum)noMvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.