Gå til innhold
Arkivverket

[#35963] Mulighet for Elverum bygdebok - LEIRET og SKOGBYGDENE

Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Lurte på om det er noen som jobber med å prøve å få utgitt 'de resterende' bygdebøkene for Elverum. Har hørt at det er mye materiell som er samlet inn, og det hadde jo vært fint om dette kunne ha blitt gjort tilgjengelig.Det er jo dyrt å utgi bøker, men hva med å lage noe som kunne være tilgjengelig på web inntil man får bevilgning eller budsjett til å utgi hardcopies. Er det noen som leser dette som jobber med dette?Mvh, Jan Søstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Så vidt jeg vet er bygdebokprosjektet i Elverum offisielt nedlagt. Dette er et politisk vedtak. Det betyr at det er gyldig til det fattes et nytt politisk vedtak! Med andre ord: Det er i alle fall i teorien mulig at det kan startes igjen! Skal vi være mer realistiske er det nok lite sannsynlig. Kommuneøkonomien er ikke god, og det er i liten grad politisk vilje til å sette i gang igjen. Muligheten for en web-basert 'bygdebok' syns jeg høres svært spennende ut. Her kan jo vi slektsforskere gjøre en innsats uten å behøve svære budsjetter for trykking og administrasjon. Jeg synes det ville være naturlig at det lokale slektshistorielaget kunne administrere en slik side, og så kunne vi slektsforskere bidra med artikler om gårder og slekter. Dette kunne bygges ut litt etter litt, slik at det til slutt omfattet hele kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Trond,Synd å høre. Hadde man fortsatt hatt en nåtidens Helge Væringsaasen i Elverum så kunne man kanskje fått privat sponsoring til et slikt prosjekt, men vet ikke hvem/hvilke som kunne være potensielle kandidater til en slik sponsoring i Elverum.Glad at du liker ideen om å legge ut informasjonen på nett. Det krever selvfølgelig endel commitment fra de som samler informasjon med hensyn på kildehenvisninger og liknende. Synes det er en god ide at dette kunne være i regi av Sør Østerdal slektshistorielag. Vet du om lignende ting har blit gjort for andre steder i Norge. Jeg vet for eksempel at noen av bygdebøkene i Vestfold har blitt lagt ut på Vestfold slektshistorielag sine sider, men da snakker vi om bøker som allerede eksisterer.Vet helle ikke om du har hørt om det som de har gjort på Isaldn. Der har de lagt inn alle som har bodd på Island gjennom tidene inn i en database. jeg har kontakt med endel Islendingenr, og de sier til meg at de kan bare trykke på en knapp og dermed få sine aner helt tilbake til omnlag 1100 tallet. helt utrolig. dette høres nesten ut som folkeregisteret i Norge, men det ble ikke påbegynt før folketrygden kom tror jeg. (Kanskje jeg tar feil m.h.p. det med folketrygden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Pussig at du spør om dette akkurat nå, Jan. Å få til en interaktiv 'bygdebok' for Elverum på nett var faktisk tema på styremøtet i Sør-Østerdal Slektshistorielag i november, så ideen er ikke helt ny. Vi skal ha et nytt møte om ikke lenge der kun denne ene saken skal diskuteres og hvor Trond også kommer.Dette blir eventuelt den tredje gårds- og slektshistorien for Elverum og forhåpentligvis den siste, ettersom den vil kunne utvides og utvides (den første skrevet av S. H. Finne-Grønn 1909-21 og den andre av Skirbekk/Stener/Lintoft og utgitt av Elverum kommune 1983-2002). Å kun fullføre bygdebokserien for Elverum med skogbygdene og Leiret har vært diskutert i laget, men er ikke tilfredsstillende. De foreliggende bøkene er både mangelfulle og feilaktige og burde vært rettet. Et middelmådig bygdebokverk, kan man si. Derfor bedre og mer motiverende å begynne helt på nytt.Vi er noen som har jobbet med Elverum i flere år og som sitter på en del stoff, og dette vil danne grunnlaget for 'boka'. Så er tanken, som Trond sier, at alle kan sende inn bidrag – store eller små. Det kan være alt fra enkeltopplysninger til godt dokumenterte, selvstendige, signerte artikler (korte/lange) som kan lenkes opp til hovedteksten. Hovedteksten kan evnt. deles opp i flere nivåer (bygdelag, og gårds- og bruksnivå).En redaksjonskomite, som selv frambringer stoff og skriver hovedteksten, vil kritisk vurdere innkomne bidrag før de eventuelt legges ut. 'Boka' skal selvsagt være etterrettelig, med kildehenvisninger og resonnement for hvordan slektsforbindelser er etablert. Slikt er ofte forsømt i tradisjonell bygdebokskriving. Så også for Elverums bygdebøker.Flere fordeler med en interaktiv 'bygdebok' på nett kontra en tradisjonell bygdebok, blant annet at den stadig kan utvides og redigeres. Det er ingen begrensninger på antall bilder eller tekst. En kan sette inn lenker til for eksempel fullstendige kildeavskrifter/foto av kilder, som det ikke er rom for i vanlige bygdebøker. Videosnutter og lydopptak kan også legges til, hvis det skulle bli aktuelt.Hvis vi bestemmer oss for å sette i gang, vil det likevel gå en tid før det blir noe å se på nett fordi materialet som foreligger, som danner grunnlaget/'skjelettet', må bearbeides mer før det er utleggingsklart. Ha derfor ingen forhåpninger om at det kommer noe med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

En god begynnelse hadde vært om Sør-Østerdal Slektshistorielag hadde lagt ut kirkebokavskriftene sine fritt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Er personlig helt enig med Jan Erik Aas når det gjelder _korrekturleste_ avskrifter. Mesteparten er fremdeles ikke korrekturlest.Dette har så vidt vært luftet på nytt i styret nå i det siste, uten at det er fattet noe vedtak. Jeg kan ta opp saken igjen på neste styremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Ideen med en interaktiv, nettbasert bygdebok høres veldig spennende ut, og jeg håper det kan la seg gjennomføre! Selv er jeg født og oppvokst i Elverum og har så å si hele morsslekta mi derfra, så jeg har sikkert også noen opplysninger å bidra med hvis det skulle bli aktuelt.Bl.a. begynte jeg for flere år siden på en slektshistorie for Skjærmoen-slekta i Melåsberget (min egen mormor var født Skjærmoen), men som så mange andre prosjekter og gode forsetter har den blitt liggende uferdig altfor lenge. Kanskje dette kunne vært det lille sparket som jeg tydeligvis trenger bak for å fullføre dette prosjektet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.