Gå til innhold
Arkivverket

[#35968] Christian Gotlob Liebich trolig født i 10.7.1783 i Schlesien

Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I siste avsnitt står spørsmålet jeg lurer på. Resten er det jeg har funnet ut om min farfars morfars far:Min forfader Christian Gotlob Liebich gifter seg i 1810 i Bergen med Ane Johane Kambel. Alderen deres er ikke oppgitt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=12270&merk=12270#ovre>LenkeOg her bor de i 1815 (han heter Gotlieb Lisbich og er mellom 32 og 47 år gammel): LenkeI 1824 ok han eksamen som gesell i Bergen, og her er faren Kjøpmann Johan E. L. Jungår 15 – betyr det at han har vært minst 15 år i Bergen før 1824? Christian Gottlieb Liebisch, som han heter her, er født i Hürtberg, Schlesien: Lenke Tore H Vigerust, Gamlebyen, 2.8.2005 20:52 (46)I innlegg 46 i Digitalarkivets debatt 26891 (som er uinteressant i denne sammenheng) har Tore H Vigerust supplert med: Tysk testimonium 10.11 1824 (Eksamensprotokoll i Kontorets arkiv i Bergen byarkiv) for Christian Gotlieb Liebisch, 41 år gammel, født i Hürtberg (Hyrtberg) i Schlesien, der hans far, Johan Erenfrith Liebisch, var kjøpmann (Kaufman), tjent 15 år (som junge) ved Kontoret, hos herr agent Hans Krohn, hos egenhandler herr Georg Voss, herr Cammandi Wiese, og egenhandler Daniel Wiese.Han (Christian Gottlieb Liebech) ble funnet død i sjøen i 1841, og var da 58 år gammel: LenkeJeg har følgelig lett etter en person født i Hürtberg i Schlesien rundt 1783, og fant på Familysearch følgende person ( Christian Gottlob Liebich f. i Hirschberg, Schlesien): Lenke, født 18 NOV 1784 i Hirschberg, Schlesien, Preussen. Jeg var ikke helt sikker på hvor denne informasjonen stammet fra, men fant etter hvert ut at det kom fra en bok: Häuserbuch von Petersdorf im Riesengebirge forfatter: Curt und Lotte LIEBICH, publisert i Neustadt A.D. Aisch: Degener 1965 Verläg Degenes u. Co. INH. Gerhard GessnerJeg lånte den i mikrofilm-form, noe som var nesten som å lete etter en nål i en høystakk, selv om det var en indeks bakerst, og massevis av Liebig-er, og området var nok det riktige.Til slutt fikk jeg kontakt med dette arkivet, som nok er kilden for informasjonen. De foretrekker å skrive polsk til meg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.