Gå til innhold
Arkivverket

[#35971] Sannidal, Telemark: Tone Kirstine Pedersdatter Hegland f. 1835 d. 1908.

Gjest Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Søker foreldre og forfedre til Tone Kirstine Pedersdatter Hegland, hun var født 1835 og døde i 1908. Hun var gift 1858 med Jørgen Paulsen Hegland. Barn: Ingeborg Tomine Jørgensen Hegland f.1859 d. juli 1900, gift (vet ikke når?) med Halvor Halvorsen Høymyr f.1861 d. mars 1900. Ingeborg og Halvor er mine olderforeldre de hadde 8 barn fra 3 til 17 år gamle når de døde i 1900! Den eldste av barna Jørgen Halvorsen Hegland f.1883 d. 1973, var min bestefar. Har noen opplysninger om Tone Kirstines foreldre og forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret, Jon. Ja, jeg er nokså sikker på at Tone Kirstine er datter til Peder Knudsen, men hvem er Peder Knudsen, hvem var han gift med, hvor bodde han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn info jeg fikk i forumet til Grenland Ættehistorielag:'Forfatter: Vigdis Kverndal (---.dialup.online.no) Dato: 16.01.06 15:33Gifte i Sannidak kirke 28 mai 1860 ungkarl og gårdmann Jørgen Poulsen Hægland og pige Thone Christine Pedersdtr Moe. Han født 13 mar 1828, og hun i 1836. Det er litt vanskelig å tyde, men det ser ut som det står en anmerkning at hun er født på Tåtø. Fedre Poul Jørgensen Hægland og Husmnd ? Peder Knutsen. Hilsen Vigdis'Jeg har lest Sannidal og Skåtøy Ei Bygdebok Bind 1, og der fant jeg på side 408 en passende husmann: Dalenestua. I Dalenestua sør for veien bodde i 1827 Peder Knutsen, g.m. Tone Andersdatter. Barn: Maria, Tone Kristine.Ettersom jeg kan forstå var Dalenestua en husmannsplass under Mo.Kan noen med utgangspunkt i overnevnte finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn mer info jeg har fått i forumet til Grenland Ættehistorielag:Forfatter: Nils Buverud (---.dsl.tjukkband.no) Dato: 21.01.06 22:27Peder Knudsen var 28 år, og Tone Andersdatter var 32 år ifølge innskriften i kirkeboken når de giftet seg 4. juli 1827.Den som passer til å være Peder ser ut til å være sønn av snekker og husmann under Rinde, Knud Pedersen og kona Marie Halvorsdatter. Familien finner en her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10816&gardpostnr=7&personpostnr=441&merk=441>LenkeDen eneste jeg finner som kan passe for Tone, er hun som er skrevet inn som Thore Andersdtr, 6 år i folketellinga 1801 på Digitalarkivet. Far: daglønner Anders Halvorsen, og mor Thore Svensdtr. under søndre Kalstad: Lenke.Her er barna til Peder og Tone som jeg finner fram til 1830: Maria, f. 15.7.1827; døpt 12.8.1827. Ingeborg, f. 8 7 1830; døpt 8.8.1830. Nils.........I IGI records på familysearch finner jeg foreldrene til Tone gift i Drangedal 16. juni 1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.